2011-01-26, 05:58
Medlem
Okej, jag har funderat på en sak.

Ta min spis till exempel?
Den har tre faser, vardera fas är avsäkrad med 16A i proppskåpet och mellan säkringen och spisen går det en 2,5mm2 ledare per fas.

Om jag då kör gas i botten på samtliga plattor + ugn och nyttjar 16A/fas, hur blir det för nollan?

Som jag har förstått det så växlar växelspänning i polaritet hela tiden och nollan är återledaren.
Så när sinuskurvan har nått sin topp så ligger man på +230V och elektronerna går från fasen in till plattorna, för att sedan dala och gå till -230Volt och elektronerna går då alltså från Nollan och tillbaks den andra vägen till plattorna.

Varför är nollan bara 2,5mm2? Borde den inte vara 2,5mm x3 för att klara av strömmen från samtliga faser?

Det känns som att jag har missat något väsentligt, och jag har beskrivit min syn på hur jag tror att det fungerar, inte på det vis jag hävdar att det måste vara.

Lite hjälp tack,
Senast redigerad av carolas_manager 2011-01-26 kl. 06:00.
Citera
2011-01-26, 06:56
Medlem
FittLisas avatar
Det är något jag också funderat på men känt att det i vissa sammanhang varit en dum fråga att ställa.

Vidare, var nollas strömmen? Hur nollas den? Med ett kopparblock i jorden precis som jordledaren?
Om nollan leder ström, varför kopplas den ibland till en PEN-ledare där jord och nolla har gemensam skena. Allt som är förbundet med jord blir ju i förlängningen genom en krets förbundet till fasledare via nollan?
Citera
2011-01-26, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Okej, jag har funderat på en sak.

Ta min spis till exempel?
Den har tre faser, vardera fas är avsäkrad med 16A i proppskåpet och mellan säkringen och spisen går det en 2,5mm2 ledare per fas.

Om jag då kör gas i botten på samtliga plattor + ugn och nyttjar 16A/fas, hur blir det för nollan?

Som jag har förstått det så växlar växelspänning i polaritet hela tiden och nollan är återledaren.
Så när sinuskurvan har nått sin topp så ligger man på +230V och elektronerna går från fasen in till plattorna, för att sedan dala och gå till -230Volt och elektronerna går då alltså från Nollan och tillbaks den andra vägen till plattorna.

Varför är nollan bara 2,5mm2? Borde den inte vara 2,5mm x3 för att klara av strömmen från samtliga faser?

Det känns som att jag har missat något väsentligt, och jag har beskrivit min syn på hur jag tror att det fungerar, inte på det vis jag hävdar att det måste vara.

Lite hjälp tack,

http://faktabanken.nu/trefas.htm

alltså eftersom att dom tre faserna ligger efter varandra i sinuskurvan
Citera
2011-01-26, 07:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det känns som att jag har missat något väsentligt

Det väsentliga du missar är att fasströmmarna är 120 grader fasförskjutna i förhållande till varandra, alltså 3-fassystem. Ditt tankesätt handlar om 1-fassystem.

Lättare att förstå här kanske:
http://www.ts.mah.se/utbild/EL7160/trefas/index.htm
Senast redigerad av tempeZZt 2011-01-26 kl. 07:57.
Citera
2011-01-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det väsentliga du missar är att fasströmmarna är 120 grader fasförskjutna i förhållande till varandra, alltså 3-fassystem. Ditt tankesätt handlar om 1-fassystem.

Lättare att förstå här kanske:
http://www.ts.mah.se/utbild/EL7160/trefas/index.htm

Okej, perfekt länk det där. Nu hajjar jag precis.

Resultatet blir egentligen att nollan nästan inte ser någon kurva alls, den slätas alltså ut iom att när den ena fasen vänder potential och går nedåt så kommer nästa på uppåtgång så att säga. Korrekt?
Citera
2011-01-26, 11:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Okej, perfekt länk det där. Nu hajjar jag precis.

Resultatet blir egentligen att nollan nästan inte ser någon kurva alls, den slätas alltså ut iom att när den ena fasen vänder potential och går nedåt så kommer nästa på uppåtgång så att säga. Korrekt?

Ja, så kan man väl uttrycka det. Strömmen i nollan (eller mer korrekt - neutralledaren) vid varje tidpunkt är summan av strömmen i de tre faserna och eftersom de "pekar åt olika håll" och därmed tar ut varandra så är den lika med noll vid lika belastning på faserna.

Vid olika belastning, exempelvis om all belastning ligger på en enda fas, så kan du ändå aldrig få högre ström än i just den fasen. Alltså är det samma area i neutralledaren som i fasledaren som gäller.
Senast redigerad av tempeZZt 2011-01-26 kl. 11:43.
Citera
2011-01-26, 14:14
Medlem
För övrigt kan jag upplysa om att spänningen i ett trefas-system är 400V och toppvärdet är 565V (400*sqrt(2)).

På samma sätt är toppvärdet på spänningen i ett enfas-system 325V (230*sqrt(2))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in