2011-01-26, 01:50
Medlem
Har sökt runt lite på forumet men hittar inget angående detta "ämne" (kan vara pga det möjligtvis bara är jag som tycker det är extremt underhållande)

Jag finner det enormt roande när folk beter sig extremt "Svensson-aktigt". Allra helst män i 40-60årsåldern. Det kan vara väldigt blandade saker. T ex att framställa något trivialt och vardagligt till något märkvärdigt eller exklusivt. Jag hade en flickvän en gång vars far alltid tog mig på en rundtur i deras radhus när något hade gjorts om, t ex nya tapeter i ett sovrum. Poängen är då också att det ska inte vara så att Mr. Svensson i historien bara visar tapeterna och säger "Ja, här har vi våra nya tapeter. Nu går vi och äter". Mr. Svensson i historien ska mer utförligt berätta om hela händelseförloppet inom denna minimala förändring i bostaden (allt från pris, rabatter, om man fick något extra på köpet, hur lång tid det tog samt något eventuellt nästkommande projekt som har något koppling till ämnet).

Det jag känner är viktigt för att det ska vara roligt är att det ska vara någon förändring som faktiskt är något de flesta i vårt samhälle har råd med (t ex ny/nyare bil, måla om hus, skaffat ny grill osv). Det kan vara en sån enkel sak som att stå vid grillen med strumpor på i sandaler en dag när det är klarblå himmel där Mr. Svensson säger "Fiii faan det blir nog regn snart ska du se". Det är ju trots allt det som gör Mr/Mrs. Svensson till just det i historien. Något som också är kul är det regelbundna dag ut och dag in beteendet där rutiner (på fritiden) följs slaviskt.

T ex: Bosse kommer hem efter att ha lagat vattenläckor hela dagen men det är fredag så Bosse är på gott humör. Bosse tar en dusch på jobbet och efteråt tar han på sig lite av sina dyra Herrdoft som han köpte på charterresan till Mallorca förra sommaren. Han åker sedan och lämnar in tipset, för att sedan ta en sväng förbi bolaget... osv osv. (Poängen är då att det ska vara förutbestämt i Bosses huvud att han ska göra så utan att egentligen reflektera eller tänka efter om han faktiskt har lust att göra dessa saker idag)

Det kan dock vara andra iakttagelser. Har ni vid något tillfälle suttit med när en typiskt Svensson suttit och pratat (helst i något mindre samhälle eller radhusområde) om att Andersson har köpt ny bil eller påbörjat utbyggnaden av varendan t. ex så dela gärna med er av det. Skulle ni hitta bilder på en typisk sån personen jag beskriver eller t.ex någon artikel (man brukar kunna hitta en del gruldklimpar på lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/) så är det också högintressant.

Jobbar ni på kundtjänst, matbutik eller någon bilhandlare så är det också såna typiska lägen då en Svensson kan vara väldigt rolig. Jag kan ju ha missat en hel del andra sammanhang där en sån här person är väldigt rolig men jag försöker mest ge exempel för att ni ska va med på vad för typ av beteende jag finns underhållande.

Så dela med er av iakttagelser och era egna erfarenheter. Är det något som är oklart kring vad det är jag är ute efter så hojta till.
Citera
2011-01-26, 13:34
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Förstår inte humorn. Har man tapeserat om hemma och en vän av något slag kommer på besök vill man väl visa honom det?

Ah förresten jag har tapeserat om kolla va fint det blev. Personen säger därefter av artighet eller uppriktighet, oh va fint. Klart.

Detta är vanliga sociala mönster. Efter man visat tapeten har man glömt detta. Man tycker inte direkt det är världens grej att visa att man tapeserat om. Men det är kul o visa.

Att du sen sitter och analyserar beteendet i efterhand och gör en tråd om det på flashback. Det är humor om något.

Who gives a fuck liksom.
Citera
2011-01-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FestaUtan_Skuld
Förstår inte humorn. Har man tapeserat om hemma och en vän av något slag kommer på besök vill man väl visa honom det?

Ah förresten jag har tapeserat om kolla va fint det blev. Personen säger därefter av artighet eller uppriktighet, oh va fint. Klart.

Detta är vanliga sociala mönster. Efter man visat tapeten har man glömt detta. Man tycker inte direkt det är världens grej att visa att man tapeserat om. Men det är kul o visa.

Att du sen sitter och analyserar beteendet i efterhand och gör en tråd om det på flashback. Det är humor om något.

Who gives a fuck liksom.

Jag va nog rädd att mina exempel skulle misstolkas. Som jag påpekar är humorn inte att någon vill visa upp tapeterna (inte för att jag är sån då jag tycker ett tapetbyte är en värdslig sak men jag förstår ändå om folk gör det som har ett intresse för inredning) utan att man går igenom en minimal förändring i sitt hem väldigt detaljrikt då det för personen i fråga är väldigt stort i den annars så händelselösa vardagen. Det är själva kontrasten som är det underhållande enligt, och framförallt hur tydligt det blir.

Har läst igenom "Du vet att du är white trash om du..."-tråden och en hel del grejer där är typiska svensson-grejer men det jag är ute efter är mer detaljerade beskrivningar av karaktärer och händelser, inte bara kriterierna som gör dig white trash eller typiskt svensson.
Citera
2011-01-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david0ff
Jag va nog rädd att mina exempel skulle misstolkas. Som jag påpekar är humorn inte att någon vill visa upp tapeterna (inte för att jag är sån då jag tycker ett tapetbyte är en värdslig sak men jag förstår ändå om folk gör det som har ett intresse för inredning) utan att man går igenom en minimal förändring i sitt hem väldigt detaljrikt då det för personen i fråga är väldigt stort i den annars så händelselösa vardagen. Det är själva kontrasten som är det underhållande enligt, och framförallt hur tydligt det blir.

Har läst igenom "Du vet att du är white trash om du..."-tråden och en hel del grejer där är typiska svensson-grejer men det jag är ute efter är mer detaljerade beskrivningar av karaktärer och händelser, inte bara kriterierna som gör dig white trash eller typiskt svensson.

EDIT: Jag tror som sagt att du måste stött på en sån person kombinerat med att du tycker det är underhållande för att du ska förstå vad det är jag menar.
Citera
2011-01-26, 16:03
Medlem
trixigts avatar
Förstår inte det roliga... alls

Det är väl klart att man kan få snacka lite om man har fixat till något i hemmet även om det är en kontrast till vad man annars gör i vardagen... De flesta av oss lever tyvärr lite lugnare liv än John McClane i dagarna och delar därmed med oss av specifika händelser, gärna för att få lite bekräftelse på hur t.ex. den nya tapeten som tog en halv dag att få upp blev

Om man sedan är så pass sorglig att man roas av att andra bryter sin vardag med att köpa en ny bil eller bygga ut verandan kanske det kan ses som roligt, men det krävs nog en viss avundsjuka som ligger och puttrar för det...

Citera
2011-01-26, 16:20
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trixigt

Det är väl klart att man kan få snacka lite om man har fixat till något i hemmet även om det är en kontrast till vad man annars gör i vardagen... De flesta av oss lever tyvärr lite lugnare liv än John McClane i dagarna och delar därmed med oss av specifika händelser, gärna för att få lite bekräftelse på hur t.ex. den nya tapeten som tog en halv dag att få upp blev

Om man sedan är så pass sorglig att man roas av att andra bryter sin vardag med att köpa en ny bil eller bygga ut verandan kanske det kan ses som roligt, men det krävs nog en viss avundsjuka som ligger och puttrar för det...

Ja, visst är jantelagen trevlig?

OnT: Jag förstår vart TS är på väg, har själv inget jag kan komma på just nu men kommer att följa tråden!
Citera
2011-01-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trixigt

Det handlar inte om att "snacka lite hur man fixat till". Det handlar om att förstora upp saker som är vardagliga. Jag roas inte det minsta över att någon köper ny bil och jag avundas verkligen inte någon nåt. Jag kan roas av visa typer av personers beteende efter de har gjort något nytt inköp. Men en person bör ju gärna uppfylla flera av dessa kriterier för att det ska uppfattas som roligt.

Du har ju uppenbarligen inte läst ordentligt trots att jag på ett övertydligt sätt poängterat vad jag finner underhållande. Det är inte själva bilen i sig (för att ta det exemplet), utan beteendet runt omkring. Sjukt störande när man försöker poängtera något väldigt tydligt och det mer eller mindre medvetet missförstås av folk då de antagligen inte har något att relatera till ämnet eller tycker det är underhållande.
Citera
2012-07-26, 16:25
Medlem
Väcker liv i tråden... Kul ämne!

En f.d. granne som är en typisk svensson:

Storhandlar på willys och ica maxi.
Berättar vad allt han har köpt kostar.
Kan ringa på och säga: Kom över på en bärs, jag har målat om listerna i sovrummet. Sedan berättar han exakt hur hela processen gick till - från färgval till inköp och genomförande.
Är smygrasist på fyllan(och kanske i vissa forum?).
Talar väldigt "svennig" stockholmska.
Är nykter sönd-tors och super som ett svin på fredagar lördagar. Är packad hela semestern.
Älskar att grilla. Mycket tjat om grillning.
Kör Saab för att "stödja svensk bilindustri".
Har två hundar.
Spelar på stryktipset.
Tycker att vegetarisk mat är för tjejer och har väldigt svårt för att lära sig äta mat från andra kulturer - bortsett från pizza, hamburgare och kebab så klart.

Det var allt för stunden.
Citera
2012-07-26, 19:01
Medlem
1337lols avatar
En liten sak som jag har uppmärksammat:

Att kalla Systembolaget för "Systemet" eller "Bolaget" framstår, för mig, som väldigt svenssonaktigt.
Citera
2012-07-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1337lol
En liten sak som jag har uppmärksammat:

Att kalla Systembolaget för "Systemet" eller "Bolaget" framstår, för mig, som väldigt svenssonaktigt.

Nä nu är du ute och gapar efter galen fågel
Citera
2012-07-28, 17:20
Medlem
Att klaga på Svensson-beteende är ett utbrett Svensson-beteende. Ett annat Svensson-beteende vars yttringar är snarlika är att åka till Ullared och handla för att sedan berätta om alla konstiga människor som åker till Ullared för att handla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in