2011-01-25, 21:54
Medlem
Hallå eller!

Så man sitter och gör lite musik hemma. Man hittar någon som kan sjunga. Man gör en låt.

Nu vill man ju att den ska ut till folk så att de får höra.
■ Hur publicerar man sin låt?
■ Kan man lägga upp den på nätet så att folk kan streama, rekommendera till vänner och köpa download, var gör man det bäst?
■ Innebär det problem att få den spelad på radio om man ger ut den gratis?
■ När kontaktar man skivbolag, räcker det med en/ett par låtar; kolla vad jag kan ska jag göra en skiva åt er? Eller ska man komma med en hel skiva på en gång?
Citera
2011-01-25, 21:59
Bannlyst
■ Hur publicerar man sin låt?

Du postar den på Youtube och dylika sidor, om den är bra så sprids den.

■ Kan man lägga upp den på nätet så att folk kan streama, rekommendera till vänner och köpa download, var gör man det bäst?

Ja. Youtube/Facebook osv.

■ När kontaktar man skivbolag, räcker det med en/ett par låtar; kolla vad jag kan ska jag göra en skiva åt er? Eller ska man komma med en hel skiva på en gång?

Om du är bra så kontaktar skivbolagen dig.
Annars duger en demo helt enkelt.
Citera
2011-01-25, 22:32
Medlem
Hur kan jag dra in pengar innan jag har fått värsta skivkontraktet då?

Var laddar jag upp en låt som folk kan tanka mot betalning? iTunes? Vad finns det för möjligheter och vad tjänar man per tankning?
Citera
2011-01-26, 00:44
Medlem
Potatisburks avatar
Kolla in www.bandcamp.com.
Citat:
Ursprungligen postat av ponni

Om du är bra så kontaktar skivbolagen dig.
Nej.

Om du verkligen är intresserad av hur/när/varför du ska kontakta ett skivbolag uppmanar jag dig att köpa eller låna boken "Musik som levebröd".
Citera
2011-01-26, 00:53
Medlem
Du hoppas att du gjort en bra låt och den sprider sig, sen tjänar du pengar livespelningar eller Dj-gig. Till 99.999999% kommer du inte tjäna något på själva låten.
Citera
2011-01-26, 09:15
Medlem
LadyLyndons avatar
Du kan väl posta låten i fråga? Nyfiken ju...
Citera
2011-01-26, 16:31
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringla
Hur kan jag dra in pengar innan jag har fått värsta skivkontraktet då?

Börja göra reklamjinglar, vinjettmusik eller liknande och sälj, du kan, inom rimliga mått mätt få femtusen spänn för en kortare truddelutt.

Citat:
Ursprungligen postat av kringla
Var laddar jag upp en låt som folk kan tanka mot betalning? iTunes? Vad finns det för möjligheter och vad tjänar man per tankning?

INGEN kommer att vilja betala för din musik så glöm det.
Citera
2011-01-26, 17:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Om låten spelas på radio eller TV så får ju åtminstone låtskrivarna STIM-pengar... Men för det krävs förstås inte bara skivkontrakt utan dessutom att skivbolaget är väletablerat...

Annars har jag hört från en producent att tiden då man skickar in en demo till ett skivbolag mer eller mindre är ute (undantag finns säkert), idag vill skivbolagen inte ta den risken utan satsar på artister som redan innan är kända... Så det är väl livespelningar och internethittar som gäller... När det gäller livespelningar kan man ju tjäna en del pengar, att sälja skivor på spelningen för typ 20 spänn kan väl inte vara så svårt och man kan trycka upp en CD-R för bara några enstaka kronor... Mycket jobb, dock... Sen ger ju vissa spelställen betalt till banden som spelar också, fast detta beror nog mycket på musikstil... Coverband som spelar klassiker har det lättare än personer med "artistisk integritet" som dessutom råkar gilla black metal... =)

Slutligen har jag hört att gatumusikanter faktiskt kan tjäna en hel del pengar, t.o.m. så mycket att man kan leva på det... Nuförtiden tror jag dock att man måste ha tillstånd för att få musicera på allmänna platser, fast jag vet inte om man får böter om man struntar i tillståndet...

Lycka till!
Citera
2011-01-26, 22:24
Medlem
Orkade inte läsa alla kommentarer. Men gå med i massa grupper på soundcloud och lägg upp den på ditt konto där. Då kommer massor som är intresserade av samma genre att uppmärksamma den (om den är bra). Sen får du väl se vart du kommer.
Citera
2011-01-27, 10:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om låten spelas på radio eller TV så får ju åtminstone låtskrivarna STIM-pengar... Men för det krävs förstås inte bara skivkontrakt utan dessutom att skivbolaget är väletablerat...

Lycka till!
STIM är inte kopplat till skivbolagen. Alla får STIM.
Citera
2011-01-27, 18:30
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
STIM är inte kopplat till skivbolagen. Alla får STIM.
Men om dina singlar och videor får regelbunden airplay på TV och radio är kopplat till skivbolagen... Litet skivbolag, liten chans att få några STIM-pengar att tala om - stort skivbolag, stora STIM-pengar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in