2012-01-11, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Som du ser är det väldigt lite trafik på den här tråden djupt ner på FB. De finns specialsajter av typen korsordsforum. Nu är floran av korsordstidningar stor. Följande sajt handlar mycket om dagstidningars och veckotidningars inbyggda korsord. Ofta får man svar på några minuter. De har en inbyggd sökmaskin numera.
www.webbkryss.nu (Välj fliken Forum)

Korsord återanvänds i viss mån och dina frågor ser vagt bekanta ut.

1. det finns ordet RÅDIGHET = sinnesnärvaro, förmåga att handla rätt i en krissituation
2. verktyget = polygriptång ?? (nej jag har ingen bild, bara en gissning rakt ut)
3. repas mot plån = ASP ? (tändstickor är av asp-trä)

Har man licens på www.ne.se så har de en korsordslösare som fyller i okända rutor med givet antal bokstäver. R¤DIGHET ger bara RÅDIGHET.
Isåfall blir det sadighet om nu Töcken blir dis annars är det ej rätt
Citera
2012-01-11, 00:12
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantaNaranja
Isåfall blir det sadighet om nu Töcken blir dis annars är det ej rätt
Det finns ordet SEDIGHET = försiktighet och gott uppförande
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show....html#SEDIGHET
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Redighet finns i alla fall i SAOL.
Javisst ja, NE:s korsordshjälp har ojämn täckning av avledningar och böjningsformer.

Vad gäller redighet så har vi en redighetsminister i familjen. Min blygsamhet förbjuder ...
Citera
2012-05-01, 21:04
Medlem
egon2bs avatar
I ett korsord fanns följande ledtext: »var seklet för länge sen« och lösningen kunde bara bli UNGT.

Därmed får jag vatten på en gammal konspirationsteori: korsord återanvänds tämligen oblygt och med mer eller mindre lyckade uppdateringar.

Seklet 2000 – 2099 är ungt just nu 2012, inte för länge sen. Min hypotes har varit att gamla korsord kommer igen med en solfläckscykel = 11 år. I detta fallet bör det vara senast 1999 som seklet var ungt för länge sen, så jag får lägga på ett par år på solfläckscykeln.

Eller betyder »när seklet var ungt« åren kring 1910 för all framtid? Så kan vi inte ha det.

Ännu omkring 1997 skrevs det böcker där »seklets början« avsåg ca 1910. Författaren hade inte mycket tilltro till sitt eget verk, att det skulle komma att läsas år 2012 när seklets början fortfarande gäller.
Citera
2013-02-13, 23:18
Medlem
S-hund temporärs avatar
Blott två oavklarade bokstäver i detta korsord (sid 17 i PDF:en). Oerhört enerverande.

Vågrätt:
1. "Myntriktning"
2. "Firre med rojalistisk anknytning"

Lodrätt:
1. "Under zumbalektion ses sådana"

Kod:
KRONKURS
?AR
?
S
R
Ö
R
E
L
S
E
R

Frågetecknen är vad som fattas. Det som jag är hyfsat bergsäker på är understruket.

Vilka andra rörelser än dansrörelser syns under en zumbalektion? Könsrörelser?

Och vad är i så fall en "ÖAR" för sorts kunglig fisk? Eller finns det någon gammal kungakompis vars smeknamn lyder "Firre"?

Hilfe, bitte!
Citera
2013-02-13, 23:54
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
...Hilfe, bitte!
Rörelser på en zumba-kurs är kursrörelser. I Lannebo-kontext: Euron gick ner i dag.
Kungsfisk = UER = en god men rödlistad röd fisk.
Citera
2013-02-13, 23:55
Medlem
Käg Malaxs avatar
Edit: Efter och ofullständig.
Citera
2013-02-14, 00:06
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Rörelser på en zumba-kurs är kursrörelser. I Lannebo-kontext: Euron gick ner i dag.
Kungsfisk = UER = en god men rödlistad röd fisk.

Stort tack! Så ibland går alltså solguden Ra (lodrätt 2) på stadens gator som en vanlig man, varvid han kallas Re. Att namnet på den för mig tills nyligen helt obekanta fisken låter som en valutaförkortning var ju också litet lanneboskt.
Citera
2013-02-14, 00:57
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Stort tack! Så ibland går alltså solguden Ra (lodrätt 2) på stadens gator som en vanlig man, varvid han kallas Re. Att namnet på den för mig tills nyligen helt obekanta fisken låter som en valutaförkortning var ju också litet lanneboskt.
Solguden Ra kan stavas Re och kan då tolkas som referens, relativt (angående).

UER är reserverat för franska namnet på EU + [valeur] Réelle. Kurs 1-1 mot BRR.
Citera
2013-08-18, 15:53
Medlem
Bladerunners avatar
Hjälp! Jag har fastnat helt på ett ord i ett korsord och tyr nu till er hjälp..
Ordet är på 7 bokstäver med beskrivningen "Bökar gärna vildsvin i". Jag har följande bokstäver: *KDUN*Ä

Anyone?
Citera
2013-08-18, 16:02
Medlem
koh-i-noors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladerunner
Hjälp! Jag har fastnat helt på ett ord i ett korsord och tyr nu till er hjälp..
Ordet är på 7 bokstäver med beskrivningen "Bökar gärna vildsvin i". Jag har följande bokstäver: *KDUN*Ä

Anyone?

Ekdunge, skulle jag tro.
Citera
2013-08-18, 20:16
Medlem
Bladerunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koh-i-noor
Ekdunge, skulle jag tro.

Ja det skulle det kunna vara.. Ordet som innehåller bokstaven Ä är BÄSK ("Är snaps med malört"). Går det att skriva BESK med E på svenska?
Citera
2013-08-18, 23:46
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladerunner
Ja det skulle det kunna vara.. Ordet som innehåller bokstaven Ä är BÄSK ("Är snaps med malört"). Går det att skriva BESK med E på svenska?
Det är på svenska som »besk« vanligen stavas med e – adjektivet »besk« / »beskt« alltså. Magmedicinen kan skrivas »besk« / »bäst« så som man bäsk behagar.

Smakgraderingen »beska« (beskhet) i öl stavas alltid med e, som i »har både beska och sötma«.
Senast redigerad av egon2b 2013-08-18 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in