• 1
  • 2
2011-01-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swisch
Om det skulle vara så att det inte går för att jag byter jobb av egen vilja, skulle det göra någon skillnad om tex kontoret jag jobbar på i Ystad avvecklas och jag får andra alternativ, texx kristianstad av min nuvarande arbetsgivare men att jag väljer att söka mig till annan arbetsgivare?

Det är inte uteslutet beroende på hur det ser ut med arbete i din hemort. En klar fördel är förstås om du kan få arbetsförmedllingen att anvisa dig jobbet.
Citera
2011-04-25, 20:50
Medlem
Skatteverkets regler är klara och herr blåögd har förstått dom rätt.

Om du pågrund av arbete måste ha dubbla bosättningar (oavsett om det är nytt eller gammalt jobb) så har du rätt till avdrag. Om Du folkbokför dig på nya adressen har du rätt till avdrag under uppsägningstiden av gamla bostaden (3-månader) och om du står skriven på gamla adressen av familjeskäl (sambo, fru osv. som inte kan flytta) kan du dra av under normalt 2 år om inte särskilda anledningr finns till att ni forstatt måste jobba på skilda orter.
Citera
2012-09-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag återupprepar mig enbart och säger att jag har rätt och du har fel för Ts skull... Sedan få Ts efterforska själv, förslagsvis genom att ringa skatteverket. Jag kommer inte skriva mer i tråden, men ser fram emot att höra vad Ts själv kommit fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Så kan man ju också göra om man är okunnig och tycker det är jobbigt att ha fel.

Precis. Magban hade helt åt helvete fel.

Man kan dra av kostnader, även om man helt frivilligt väljer att jobba på annan ort.
Dock måste det ligga mer än fem mil från sin nuvarande bostad.

Vad det blir i kronor och ören, det vet jag inte. Det bestäms från fall till fall,
av skatteverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in