2011-01-31, 07:29
Medlem
Quid pro quos avatar
Religion hör naturligtvis inte på något sätt hemma under "Vetenskap" eftersom dess yttrandeformer aldrig har hållit under någon form av granskning med de vedertagna instrument som området tillhandahåller.

Var otyget hör hemma är en knepig fråga eftersom man helst skulle se att mänskligheten blev upplyst nog att göra sig kvitt religiösa vanföreställningar för gott men så länge enkelt folk behöver sin snuttefilt så kan man ju tänka sig flera alternativ.

Om islam skulle diskuteras kan man slå ihop det med "Terrorism", "Censur och Yttrandefrihet", valfritt brottsfora eller varför inte "Mondo, Gore och Bizarre".
Logiskt kunde man ju tycka om man anser att religion är ett unikt fristående fenomen är att det får en egen fristående kategori under "LIVSSTIL".

Det mest seriösa vore enligt mig att skapa en ny kategori under "POLITIK" med rubriken: "Ideologi och Religion" eftersom dessa två ämnesområden är väldigt närbesläktade och endast godtyckligt skiljs åt av beslutsfattare och vidskepligt folk.
Citera
2011-02-01, 18:15
Medlem
MonkeyPlas avatar
Möjligen tycker jag att Religionsdelen skulle passa bättre under SAMHÄLLE då diskussionerna ofta inte har den akademiska karaktär som jag förknippar med religionsvetenskap. Å andra sidan är för närvarande Flashbacks kategorisering sådan att SAMHÄLLE verkar ta upp ämnen av mer vardaglig och för vardagslivet direkt påtaglig art medan den mer teoretiska diciplinen Filosofi inordnas under vetenskap.

Snarare skulle jag förorda att Paranormala fenomen flyttades till SAMHÄLLE
Citera
2011-02-01, 22:09
Medlem
Tenshiis avatar
Är det Död och Återfödds bror som har hittat hit tro?

Kan hålla med om att den bör flyttas från Vetenskap och Humaniora, möjligtvis kan den stanna som en underdel till Psykologi och psykiatri - Psykiska problem. Tror inte att Samhälle är en bättre del heller, kolla bara vilka andra delar som ligger där i så förstår ni. Livsstil vore nog det närmaste man kan komma en ny placering i så fall. En helt egen top-del ska det inte ha dock. Att man många fysiker i det galna landet USA är religiösa är knappast ett giltigt argument här.
Citera
2011-02-01, 22:53
Medlem
stilltons avatar
inte tänkt på att den ligger under vetenskap.. naturligtvis den sista platsen den ska ligga på. fast å andra sidan borde inte UFO-forumet ligga där heller.
självklart borde dom ligga under samhälle.
Citera
2011-02-03, 16:55
Medlem
Calm.streets avatar
De religionsfientliga kommentarerna här är såklart väntade, en integrerad del i detta SEKULÄRA Sverige, landet extrem. Och fler religionsfientliga kommentarer kommer det bli, såklart.

OnT:
Religion är ett tvärvetenskapligt område och fenomen som de flesta (majoriteten av) människor i världen i någon form bekänner sig till. Som tidigare sagt är religion på gott och ont, både historiskt och i nutid. Religionens betydelse är intressant ur många aspekter, inte minst via den religionsvetenskapliga. Min huvudpoäng var att visa på att religionsfenomenet är nära länkat - OCKSÅ till andra kategoriområden än det vetenskapliga.

Två simpla exempel på religionens utbreddhet i världen, ca var 6:e människa (1 miljard m:skor) i världen tillhör den kristna kyrkan Katolska kyrkan (sen finns också såklart protestantiska resp. ortodoxa kristna).Vidare, ytterligare var 6:e människa ser sig som muslimer. Osv. Såklart är ovan info av sas. "chockerande karaktär" för exempelvis den (ofta) väldigt sekulära svensken.

Åter till huvudfrågan, pga. religionens utbreddhet och dess tvärvetenskapliga karaktär vill jag argumentera för att den antingen bör göras till huvudkategori med olika delområden (nog svårt att få igenom detta) ALTERNATIVT att fördela ut religion på fler än ett huvudområde. Sannolikt ligger alt. två här närmast till hands, om något skulle bli aktuellt.
Båda dessa val har enligt min mening en del nackdelar, men likväl färre nackdelar än det nuvarande alternativet - då religion endast ligger under huvudrubriken (den man först ser) vetenskap. Vilken alltså är kategorin 'vetenskap och humaniora' för att va helt korrekt.
Citera
2011-02-03, 18:44
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calm.street
Två simpla exempel på religionens utbreddhet i världen, ca var 6:e människa (1 miljard m:skor) i världen tillhör den kristna kyrkan Katolska kyrkan (sen finns också såklart protestantiska resp. ortodoxa kristna).Vidare, ytterligare var 6:e människa ser sig som muslimer. Osv. Såklart är ovan info av sas. "chockerande karaktär" för exempelvis den (ofta) väldigt sekulära svensken.
det betyder inte att var 6e människa på jorden är kreationister, eller på annat vis tror att religiösa texter på något vis kan anses som realistiska ur ett vetenskapligt perspektiv. det betyder bara att dom vill behålla sin TRO trots detta. därför bör det främst ses som ett samhällsfenomen.
ett strikt religionshistoriskt fora skulle kunna platsa under vetenskap, men då bör man också fråga sig varför inte "kriminalhistoria" ligger under vetenskap.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in