De religionsfientliga kommentarerna här är såklart väntade, en integrerad del i detta SEKULÄRA Sverige, landet extrem. Och fler religionsfientliga kommentarer kommer det bli, såklart.
OnT:
Religion är ett tvärvetenskapligt område och fenomen som de flesta (majoriteten av) människor i världen i någon form bekänner sig till. Som tidigare sagt är religion på gott och ont, både historiskt och i nutid. Religionens betydelse är intressant ur många aspekter, inte minst via den religionsvetenskapliga.
Min huvudpoäng var att visa på att religionsfenomenet är nära länkat - OCKSÅ till andra kategoriområden än det vetenskapliga.
Två simpla exempel på
religionens utbreddhet i världen, ca var 6:e människa (1 miljard m:skor) i världen tillhör den
kristna kyrkan Katolska kyrkan (sen finns också såklart protestantiska resp. ortodoxa
kristna).Vidare, ytterligare var 6:e människa ser sig som muslimer. Osv. Såklart är ovan info av sas. "chockerande karaktär" för exempelvis den (ofta) väldigt sekulära svensken.
Åter till huvudfrågan, pga. religionens utbreddhet och dess tvärvetenskapliga karaktär vill jag argumentera för att den antingen bör göras till huvudkategori med olika delområden (nog svårt att få igenom detta) ALTERNATIVT att fördela ut religion på fler än ett huvudområde. Sannolikt ligger alt. två här närmast till hands, om något skulle bli aktuellt.
Båda dessa val har enligt min mening en del nackdelar,
men likväl färre nackdelar än det nuvarande alternativet - då religion endast ligger under huvudrubriken (den man först ser) vetenskap. Vilken alltså är kategorin 'vetenskap och humaniora' för att va helt korrekt.