MIN SAKFRÅGA ÄR FÖLJANDE:
Visst visar det på OKUNSKAP & ett FELVAL av de Flashback-ansvariga ('med all respekt') - i det att de har placerat (förpassat!) kategorin RELIGION som en underkategori till kategorin VETENSKAP?
--EX på några frågorsom ryms inom ovan huvudfråga:
a) Visst borde kategorin RELIGION ha en egen huvudkategori (i den globala och religiösa värld vi lever i ...
)? Marx och Nietzsche är faktiskt sedan länge avlidna, men religionen lever i allra högsta grad, förvisso på både gott(!) och ont(!)
b) OM religionen inte får en egen huvudkategori, vilket den alltså är fett värd, skulle följande förslag iaf vara MKT bättre än det rådande. Dvs. att RELIGION är en "första-underkategori" till kategorierna KULTUR, LIVSSTIL och SAMHÄLLE (och i fjärde hand även för VETENSKAP). Min vän, är inte detta mer rimligt än det nu rådande, så säg?
c) Vi får hoppas att detta snart ändras. Ex på en ytterligare underfråga är hur ovan 'OKUNSKAP & FELVAL' - så länge fått vara rådande på ett forum som flashback...?
--------------
The point being made: De som bestämmer flashbacks upplägg har uppenbarligen en bristfällig koll på vad religion innebär. Skulle de ha det så skulle religionen inte ligga förpassad under kategorin VETENSKAP. Det är så dumt så det knappt är sant. Himla dumt. Detta val bygger alltså på en stor okunskap om vad religion egentligen är. Visst, denna sas. religionsfilosofiska aspekt finns också, men är inte det centrala i sammanhanget (hur gärna vissa filosofer, sekulära som religiösa, än vill att så vore fallet).
# Lyssna nu: SVERIGE ÄR ETT AV DE MEST SEKULÄRA LÄNDERNA I HELA VÄRLDEN! Majoriteten av jordens befolkning tror på Gud, inräknad både moderna i-länder, i/u-länder på frammarsch och i u-länder. Osv.
Ett illustrativt ex: USA, flest nobelpristagare & sett i förhållande till folkmängd mest avancerad vetenskap i världen. USA, detta extremt religiösa land (om än i många olika former, allt ifrån Clint Eastwood och Barack Obama till högerpersoner som Sarah Palin). Vidare, ta deras film- och musikindustri som lilla Sverige så megahårt ser upp till. Alltså - ETT "AVANCERAD LAND" INNEBÄR INTE AVSAKNAD AV RELIGION. Punkt.
Sverige är LANDET EXTREM. På liknande sett som vi har en extremt sällsynt (med statistiska mått mätt) invandringspolitik, så är Sverige landet extrem också när det sekularisering och okunskap om religion.
På motsvarande sätt som de intellektuella/media inte har skrivit om integration/invandring på ett rättvisande sätt, så har de inte heller skrivit om religion på ett rättvisande sätt!
# Ur ett internationellt perspektiv, skulle världens religions- och kulturvetare skratta åt att ett forum som flashback
(med dess ambitioner om yttrandefrihet och självsäkra, svulstiga hållning) endast placerar kategorin RELIGION under kategorin VETENSKAP.
# Religion borde ha en egen huvudkategori. Så stort och betydande är detta fenomen, internationellt sett. Men var man tvungen att endast förlägga den under säg tre kategorier, så skulle den läggas under KULTUR, LIVSSTIL och SAMHÄLLE, iaf före den placerades under VETENSKAP.
TILL SIST... vill jag avsluta med några existentiella och vackra textrader från den undersköna Regina Spektors sång Laughing With (se Spotify)
No one laughs at God in a hospital
No one laughs at God in a war
No one’s laughing at God
When they’re starving or freezing or so very poor
No one laughs at God
When the doctor calls after some routine tests
No one’s laughing at God
When it’s gotten real late
And their kid’s not back from the party yet
No one laughs at God
When their airplane start to uncontrollably shake
No one’s laughing at God
When they see the one they love, hand in hand with someone else
And they hope that they’re mistaken
[...]
But God can be funny
At a cocktail party when listening to a good God-themed joke
[...]
--------------------
För att undanröja några ev. missförstånd
, vill jag som en parentes nämna följande:
- Detta skrevs på drygt 30 min, och har därför inte ambitionen av att vara ett kapitel i en bok eller liknande (så ni som kommenterar -- kommentera sakfrågan, o inte brist på grammatik, stavfel, el. mindre detaljer etc...). Tack.
- Ang. ovan liknelse om invandringspolitik: Jag är inte Sverigedemokrat, även om jag inte har några problem att ge dem rätt i diverse analyser (jfr här tex innovativa bloggare som Dick Erixon).
- Ang. att jag gillar musik, poesi och existentiella frågeställningar (bla. illustrerat med mitt lilla sång-utdrag): Jag är inte relativist, jag tror på objektivitet och saklighet.
Allt gott /Calm street
Visst visar det på OKUNSKAP & ett FELVAL av de Flashback-ansvariga ('med all respekt') - i det att de har placerat (förpassat!) kategorin RELIGION som en underkategori till kategorin VETENSKAP?
--EX på några frågorsom ryms inom ovan huvudfråga:
a) Visst borde kategorin RELIGION ha en egen huvudkategori (i den globala och religiösa värld vi lever i ...
)? Marx och Nietzsche är faktiskt sedan länge avlidna, men religionen lever i allra högsta grad, förvisso på både gott(!) och ont(!)b) OM religionen inte får en egen huvudkategori, vilket den alltså är fett värd, skulle följande förslag iaf vara MKT bättre än det rådande. Dvs. att RELIGION är en "första-underkategori" till kategorierna KULTUR, LIVSSTIL och SAMHÄLLE (och i fjärde hand även för VETENSKAP). Min vän, är inte detta mer rimligt än det nu rådande, så säg?
c) Vi får hoppas att detta snart ändras. Ex på en ytterligare underfråga är hur ovan 'OKUNSKAP & FELVAL' - så länge fått vara rådande på ett forum som flashback...?
--------------
The point being made: De som bestämmer flashbacks upplägg har uppenbarligen en bristfällig koll på vad religion innebär. Skulle de ha det så skulle religionen inte ligga förpassad under kategorin VETENSKAP. Det är så dumt så det knappt är sant. Himla dumt. Detta val bygger alltså på en stor okunskap om vad religion egentligen är. Visst, denna sas. religionsfilosofiska aspekt finns också, men är inte det centrala i sammanhanget (hur gärna vissa filosofer, sekulära som religiösa, än vill att så vore fallet).
# Lyssna nu: SVERIGE ÄR ETT AV DE MEST SEKULÄRA LÄNDERNA I HELA VÄRLDEN! Majoriteten av jordens befolkning tror på Gud, inräknad både moderna i-länder, i/u-länder på frammarsch och i u-länder. Osv.
Ett illustrativt ex: USA, flest nobelpristagare & sett i förhållande till folkmängd mest avancerad vetenskap i världen. USA, detta extremt religiösa land (om än i många olika former, allt ifrån Clint Eastwood och Barack Obama till högerpersoner som Sarah Palin). Vidare, ta deras film- och musikindustri som lilla Sverige så megahårt ser upp till. Alltså - ETT "AVANCERAD LAND" INNEBÄR INTE AVSAKNAD AV RELIGION. Punkt.
Sverige är LANDET EXTREM. På liknande sett som vi har en extremt sällsynt (med statistiska mått mätt) invandringspolitik, så är Sverige landet extrem också när det sekularisering och okunskap om religion.
På motsvarande sätt som de intellektuella/media inte har skrivit om integration/invandring på ett rättvisande sätt, så har de inte heller skrivit om religion på ett rättvisande sätt!
# Ur ett internationellt perspektiv, skulle världens religions- och kulturvetare skratta åt att ett forum som flashback
(med dess ambitioner om yttrandefrihet och självsäkra, svulstiga hållning) endast placerar kategorin RELIGION under kategorin VETENSKAP. # Religion borde ha en egen huvudkategori. Så stort och betydande är detta fenomen, internationellt sett. Men var man tvungen att endast förlägga den under säg tre kategorier, så skulle den läggas under KULTUR, LIVSSTIL och SAMHÄLLE, iaf före den placerades under VETENSKAP.
TILL SIST... vill jag avsluta med några existentiella och vackra textrader från den undersköna Regina Spektors sång Laughing With (se Spotify)
No one laughs at God in a hospital
No one laughs at God in a war
No one’s laughing at God
When they’re starving or freezing or so very poor
No one laughs at God
When the doctor calls after some routine tests
No one’s laughing at God
When it’s gotten real late
And their kid’s not back from the party yet
No one laughs at God
When their airplane start to uncontrollably shake
No one’s laughing at God
When they see the one they love, hand in hand with someone else
And they hope that they’re mistaken
[...]
But God can be funny
At a cocktail party when listening to a good God-themed joke
[...]
--------------------
För att undanröja några ev. missförstånd
, vill jag som en parentes nämna följande: - Detta skrevs på drygt 30 min, och har därför inte ambitionen av att vara ett kapitel i en bok eller liknande (så ni som kommenterar -- kommentera sakfrågan, o inte brist på grammatik, stavfel, el. mindre detaljer etc...). Tack.
- Ang. ovan liknelse om invandringspolitik: Jag är inte Sverigedemokrat, även om jag inte har några problem att ge dem rätt i diverse analyser (jfr här tex innovativa bloggare som Dick Erixon).
- Ang. att jag gillar musik, poesi och existentiella frågeställningar (bla. illustrerat med mitt lilla sång-utdrag): Jag är inte relativist, jag tror på objektivitet och saklighet.
Allt gott /Calm street