Citat:
Ursprungligen postat av Jaernprefekten
Nej, det skrev jag inte. Däremot lär Egypten göra det om fredsavtalet med Israel sägs upp. Egyptens inhemska ekonomi är inte värt ett skit om man inte får in hårdvaluta som kan användas för bl.a matimporten. Egyptens framtida regim är beroende av att fredsavtalet med Israel behålls och att Suez-kanalen hålls öppen.
Du tror alltså att Egypten med en BNP på 500 miljarder USD kommer kollapsa om fredsavtalet med Israel, som ger Egypten ett tillskott på 2 miljarder USD i amerikanskt stöd, sägs upp?
Okej. Det tror varken jag, eller någon annan heller. Du är nog ganska ensam om att tro det.
Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Pettersson
Skillnaden mellan Turkiet och Egypten är att Turkiet sedan Ataturk haft en stark sekulär politisk rörelse, en sådan saknar helt i Egypten.
Nu överdriver du, och inte lite heller. Gamal Abdel Nasser tog över 1956, Anwar Sadat 1970 och Hosni Mubarak 1981. Dessa tre ledare stod för en sekulär kontinuitet som jag nog vill påstå var hyfsat stark. Det var ju för motståndet mot islamisterna som Sadat mördades och Mubarak har satt åt dem rätt hårt under sin tid.
Dessutom hade samtliga tre sin grund och politiska fundament i den militära makten. Jag vill nog påstå att den egyptiska militären, de facto ledare i landet i dag, är en stark sekulär kraft precis som i Turkiet. Den egyptiska militären vill inte gå miste om sina 2 miljarder USD från USA och gagnas inte av ett islamistiskt Egypten. Det kommer bli som i Turkiet med andra ord.