2011-01-30, 01:53
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettis
Al Jazeera English imo
Samma här laddade ner den Engelska versionen som App till min Iphone vilket fungerar utmärkt när man åker tunnelbana och buss. Min stolsgranne på tunnelbanan smygtittade hela tiden vilket gjorde att vi började diskutera det som händer.
Citera
2011-01-30, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
Tänkte på en sak när det gäller alla fängelse rymningarna, fängelserna brukar vara i lite avlägsna områden. Varför tar inte rymlingarna raka vägen hem? vem rymmer från ett fängelse o drar direkt på en plundringstur efter låt oss säga 10-20 år i ett egyptiskt fängelse. vem har underlättat transporten? vapen? etc
Som du ser ovanför så diskuteras möjligheten att det kan vara Mubaras säkerhetsstyrkor som iscensätter det hela för att påverka mentaliteten hos demonstranterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Shtoopss
Vilken kanal tycker ni har varit bäst att följa detta med Egypten?

Al Jazeera, CNN, BBC, Al Arabiya??? eller nån annan???

Har främst följt Al Jazeera English, tycker att rapporteringen varit intressant och bra.
Citera
2011-01-30, 01:54
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Skrämmande.. Allt fler vill väl ha teokrati med inriktning islam. Mycket tråkigt faktiskt.
Jo Islamiseringen är inte bra varken för dom som är kristna i Egypten eller Judarna undrar dock vilken folkgrupp som flyr landet först om Egypten blir Islamistiskt.
Citera
2011-01-30, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Känns som att Mubarack har släppt fångarna loss och låter dom plundra landet för att få sympati hos befolkningen...

han kommer aldrig få sympati vad han än gör men vem tjänar på att det blir kaos i egypten just nu? landet som va orubbligt stabilt i regionen.
Citera
2011-01-30, 01:57
Medlem
drdracula141s avatar
Undra egentligen vad turisterna på Tv tycker om att få andas in tårgas under guidningen en ovanlig semester upplevelse måste det vara att hamna i händelsernas centrum under sin semester i Cairo.
Citera
2011-01-30, 01:57
Medlem
Citat:
Jo Islamiseringen är inte bra varken för dom som är kristna i Egypten eller Judarna undrar dock vilken folkgrupp som flyr landet först om Egypten blir Islamistiskt.
Tycker det är tråkigt bara. Varför kan man inte försöka skapa en stabil demokrati avskuren från religion. Så alla kan leva sida vid sida. Världen behöver inte mer teokratier, det förtrycker människor och försätter dom i landsflykt.
Citera
2011-01-30, 01:59
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Undra egentligen vad turisterna på Tv tycker om att få andas in tårgas under guidningen en ovanlig semester upplevelse måste det vara att hamna i händelsernas centrum under sin semester i Cairo.
För mig skulle det vara spännande, men skulle nog försöka vara lite försiktig. Är ju inte folket man behöver vara så rädd för mer poliserna.
Citera
2011-01-30, 01:59
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoopss
Vilken kanal tycker ni har varit bäst att följa detta med Egypten?

Al Jazeera, CNN, BBC, Al Arabiya??? eller nån annan???

Jag tittar på de tre första, al Arabiya kom jag inte in på. CNN har varit bättre än vad jag trodde, jag tyckte CNN var en hemsk kanal sist jag tittade, men nu verkar de fått lite bättre koll. Jag tittar klart mest på Al Jazeera, då deras analyser är mycket skarpsynta och korrekta, fr a tack vare de personer de väljer att bjuda in och intervjua. De flesta av deras presentatörer är oerhört skickliga. Deras kille i Kairo, Ayman Mohyeldin, är helt fenomenal tycker jag. Deras oavbrutna sändningar är också en stor hjälp för denna revolutionen, mycket viktigt att omvärlden engageras, och det gör Al Jazeera på ett mycket hedervärt sätt. BBC är bra, men de har en massa annat också, Al Jazeera visar nästan inget annat sedan flera dagar. De har verkligen revolutionerat nyhets-tv-media.
Citera
2011-01-30, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Tycker det är tråkigt bara. Varför kan man inte försöka skapa en stabil demokrati avskuren från religion. Så alla kan leva sida vid sida. Världen behöver inte mer teokratier, det förtrycker människor och försätter dom i landsflykt.
Det fungerar inte riktigt så. Speciellt nu när den politiska scenen är såpass instabil krävs en förenande kraft för att saker ska fungera. Religionen är ofta en sådan förenande kraft, på gott och ont.
Citera
2011-01-30, 02:00
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus-Q
Se denna debatt, jag ber dig! - http://www.youtube.com/watch?v=9c5-vVwJ2eQ&feature=related
Du slösar bort din tid. Jag kan det mesta om era trossystem de är inte ens i närheten av att vara trovärdiga. Seriöst, flygande åsnor och talande myror, platt jord och 8 gigantiska bergsgetter i skyn mm. Ge er nu. Inte ens i närheten.
Citera
2011-01-30, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterjacka
Det fungerar inte riktigt så. Speciellt nu när den politiska scenen är såpass instabil krävs en förenande kraft för att saker ska fungera. Religionen är ofta en sådan förenande kraft, på gott och ont.
Med andra ord har människor kämpat förgäves. Och kommer bli tvungna att ge upp sin frihet och yttrandefrihet once again. Tragiskt.
Citera
2011-01-30, 02:01
Bannlyst
Citat:
Det är väldigt skrämmande. I Irak fanns det en gång i tiden 300 000 judar. Idag sägs det finnas omkring 100 (eller inga alls?).

Och 90% av kristna i Irak har flytt landet eller blivit mördade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in