Citat:
Vad jag menar med konspiration kan du läsa i tråden, det finns en säregen verklighetsbeskrivning som brukar komma ifrån muslimer eller vänsterfolk där allt ont i världen härleds till USA eller judarna. Muslimer har aldrig ansvar för någonting enligt den verklighetsbeskrivningen.
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Vad jag menar med konspiration kan du läsa i tråden, det finns en säregen verklighetsbeskrivning som brukar komma ifrån muslimer eller vänsterfolk där allt ont i världen härleds till USA eller judarna. Muslimer har aldrig ansvar för någonting enligt den verklighetsbeskrivningen.
Citat:
Nej alla religioner lär inte ut samma saker och de har inte samma konsekvenser. Folk som hävdar det är bara mjäkiga fån som inte kan annat än relativisera. Religioner är ideologier och ideologier kännetecknas av de idéer som ideologin innehåller. Alla ideologier innehåller inte samma idéer. Förstår du?
Det spelar ingen roll, alla religioner är sagoberättelse och inom islam finns det många idéer om hur länder ska styras samt hur folk ska agera. Det du menar här är att alla muslimer har en likadan världssyn och således kategoriseras du dom vilket gör du ohederlig och inget annat. Förmodligen är du en kristen fundamentalist och då är du inte mycket bättre än dom du föraktar. Förstår du?
Sen så håller jag med om de dogmatiska världsbilden många har, där allt är USA och Israels fel. Men hur skiljer du dig från dom när du skyller världens all elände på muslimer? Du förstår det har funnits och finns många konflikter i världen som inte rör religion eller islam. Det krävs inget geni för att förstå att du hellre föredrar det nuvarande styret med Mubarek för att du är orolig för att islamister ska få inflytande i Egypten. Jag delar din oro till viss del men jag grundar inte det i min förakt för islam utan för min förakt för totalitära diktaturer.
Nu är det här ingen tråd om islam och jag vet att du älskar att diskutera islam men inte jag.