2011-01-26, 03:26
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
CNN skulle jag inte lita på utan man får som vanligt vänta o se från olika källor.
Härligt att så många vågar demonstrera.

håller med, det är inte som i Sverige
Citera
2011-01-26, 03:34
Medlem
SummaSummarums avatar
Lite fakta om Egyptens muslimer enligt en undersökning gjord av PEW:

97% sympatiserar med palestinierna i konflikten Israel - Palestinierna.
76% anser att Hamas var bra för palestinierna.
59% är positivt inställda till Iran.
44% är positiva till att Iran skaffar sig kärnvapen.
63% anser att Européer överlag är fientligt inställda till muslimer.
59% ser sig som muslimer först och egyptier sekundärt.
69% ogillar USA.
63% ogillar amerikaner.
82% motsätter sig USA's bekämpning av terrorism.

http://pewglobal.org/files/pdf/254.pdf

Det är ju inte direkt så att man känner frihetens vingslag. Det verkar kunna gå illa om de får bestämma själva.
Citera
2011-01-26, 03:37
Medlem
Frenchdelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George100
Jag är arab själv, och har besökt Egypten ett flertal gånger, känner även till egyptisk media. Och ja Egyptierna (folket) är kritiska mot Israel. Regimen däremot är mycket vänligt inställda mot Israel. Även om Israel kritiseras i statligt kontrollerade tv kanaler. Det beror just på att det är folket som ser nyhetskanalerna. Skulle man till exempel inte kritisera en uppenbar massaker som Israels bordning av ship to gaza konvojen ja då skulle dagens revolution ha ägt rum för länge sedan. Den egyptiska diktatorns kritik av israel är inte värre än den svenska kritiken av Israel.

OK så nu styr alltså folket vad som ska visas på tv? intressant, säg det till väst, att hålla en sådan tilltro till media är verkligen imponerande.

Sveriges jävighet i Israel/Palestinafrågan är en skandal av magnitud men det är en helt annan diskussion.

Som sagt är internationella relationer komplexa och jag tror man ska vara försiktig innan man beslutar sig för att gå på en specifik linje utan konkret underlag, vilket jag erkänner händer för egen del ibland. Men oavsett vad ska inte folk som läser i denna tråd få uppfattningen att Egypten är en knähund till USA för det är helt enkelt inte sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Va?

Hej jag tror vi gick om varandra i diskussionen.
Citera
2011-01-26, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchdelight
Men oavsett vad ska inte folk som läser i denna tråd få uppfattningen att Egypten är en knähund till USA för det är helt enkelt inte sant.
.
En klientstat är det såklart, det håller du väl med om?
Citera
2011-01-26, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum

69% ogillar USA.
63% ogillar amerikaner.

Det är ju inte direkt så att man känner frihetens vingslag. Det verkar kunna gå illa om de får bestämma själva.
Fast då måste man kolla på vilken sorts natur dagens uppror har, vars kommer det ifrån, varför sker det nu, vilka faktorer är det som lett fram till upproret. Åsikter kan ändras väldigt snabbt bland opinionen...
Citera
2011-01-26, 03:44
Medlem
Frenchdelights avatar
Citat:
En klientstat är det såklart, det håller du väl med om?

per defintion; ur ett kapitalistiskt perspektiv svar JA, ur ett politiskt perspektiv; svar NEJ
Citera
2011-01-26, 03:47
Medlem
Citat:
per defintion; ur ett kapitalistiskt perspektiv svar JA, ur ett politiskt perspektiv; svar NEJ
Vidareutveckla gärna.
Citera
2011-01-26, 03:50
Medlem
George100s avatar
Citat:
OK så nu styr alltså folket vad som ska visas på tv? intressant, säg det till väst, att hålla en sådan tilltro till media är verkligen imponerande.

Sveriges jävighet i Israel/Palestinafrågan är en skandal av magnitud men det är en helt annan diskussion.

Som sagt är internationella relationer komplexa och jag tror man ska vara försiktig innan man beslutar sig för att gå på en specifik linje utan konkret underlag, vilket jag erkänner händer för egen del ibland. Men oavsett vad ska inte folk som läser i denna tråd få uppfattningen att Egypten är en knähund till USA för det är helt enkelt inte sant.

Hej jag tror vi gick om varandra i diskussionen.

Tyvärr så är Egypten idag en knähund för USA. Den statliga televisionen som ägs av diktatorn är en funktion som diktatorn använder för att hålla folket lugna. Officiellt är diktatorn kritisk mot Israel men i verkligheten är man tvungen att lyda USA och försvara Israels säkerhet mot ett civiliserat starkt Egypten.

Men låt oss säga att Egypten är oberoende av USA och är kritiska mot Israel. Vad spelar det för roll. Egypten styrs fortfarande av en diktator. och detta kan du minnsan inte förneka
Citera
2011-01-26, 03:58
Medlem
Frenchdelights avatar
Citat:
Vidareutveckla gärna.

Jag tror att dom flesta som läser här kan förstå och undersöka det jag skrev själva. Men för att repetera det som skrivits innan; Håller med om att Egypten måste anpassa sig till väst, speciellt som de får stora summor från exempelvis USA, men det måste separeras från faktumet att de inte går på samma linje när det kommer till Amerikansk utrikespolitik, men vem gör det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av George100
Tyvärr så är Egypten idag en knähund för USA. Den statliga televisionen som ägs av diktatorn är en funktion som diktatorn använder för att hålla folket lugna. Officiellt är diktatorn kritisk mot Israel men i verkligheten är man tvungen att lyda USA och försvara Israels säkerhet mot ett civiliserat starkt Egypten.

Men låt oss säga att Egypten är oberoende av USA och är kritiska mot Israel. Vad spelar det för roll. Egypten styrs fortfarande av en diktator. och detta kan du minnsan inte förneka

Om jag hade varit diktator och cashat in miljarder per år hade jag också hållt tyst om mina verkliga åsikter.
Citera
2011-01-26, 04:03
Medlem
Ja? Men då är det ju en klienstat, USA ger pengar för att mubarak ska upprätthålla en viss politisk linje som går hand i hand med USA önskemål.
Citera
2011-01-26, 04:18
Medlem
George100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum

69% ogillar USA.
63% ogillar amerikaner.

Palestinier är förtryckta och är liksom egyptier araber så det är inte så konstigt att man sympatiserar med palestinierna

Sedan att man sympatiserar sig med Iran och deras kärnvapen , att man ogillar USA och ser européer som fiender kan bero på följande:
USA ger sitt fulla stöd för diktatorn i Egypten och hjälper Israel. Kolonialisterna som sug blodet ur Egypten var européer. USA:s bekämpning av terrorism har inte varit inte till någon nytta för världen. USA har till exempel påstått att irak hade band med Alqaida och därför ockuperade USA Irak, detta visar sig sen vara en lögn. Listan som förklarar varför egyptier och andra araber ser på européer och USA på det sättet som de gör kan vara mycket lång.

"varför har Israel rätt till kärnvapen som skulle kunna radera Europa och arabvärlden från kartan, samtidigt som Iran förnekas rätten till kärnvapen" Så resonerar väldigt många där nere. Och jag håller med detta resonemang.
Citera
2011-01-26, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Ja i USA och EU så sitter "våra" ledare och fasar för att deras knähund i Egypten ska falla liksom deras knähund gjorde i Tunisien.

Muslimska brödraskapet är nog inte så mycket bättre för folket, eller vad tror du?

Finns 10 miljoner kristna i Egypten, snacka om slakt om de kommer till makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in