• 1
  • 2
2011-01-27, 00:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Sluta snacka skit.
Det land som förlorade mest civila var Kina eller Ryssland (olika siffror) och det land som förlorade mest soldater var Sovjet.

Frankrikes förluster var jävligt låga (jämfört med andra europeiska länder) om man räknar med hur mycket av landets totala befolkning som dog.

Han menar det första kriget där.
Citera
2011-01-27, 00:58
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Sluta snacka skit.
Det land som förlorade mest civila var Kina eller Ryssland (olika siffror) och det land som förlorade mest soldater var Sovjet.

Frankrikes förluster var jävligt låga (jämfört med andra europeiska länder) om man räknar med hur mycket av landets totala befolkning som dog.

Scheisse! Sorry du, menade första världskriget. Av alla franska soldater dog eller skadades 75 %.
Citera
2011-01-27, 08:21
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
menade första världskriget. Av alla franska soldater dog eller skadades 75 %.

Ungefär 50% verkar det som (länk):

Citat:
By the end of the First World War, a total of 8,317,000 men, including 475,000 colonial troops, had been called up to fight in the French Army. France suffered 4.2 million casualties, including 1.3 million dead.

Tyskarna förlorade fler soldater dock, 2 miljoner döda. Räknat i andel av befolkningen förlorade Serbien mest, följt av det Osmanska imperiet.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties
Citera
2011-01-27, 09:21
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Ungefär 50% verkar det som (länk):

Tyskarna förlorade fler soldater dock, 2 miljoner döda. Räknat i andel av befolkningen förlorade Serbien mest, följt av det Osmanska imperiet.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties

Frankrike bidrog med 8 660 000 man, varav 1 397 800 dog och 4 266 000 blev skadade. Det utgörr ungefär 65% av alla soldater som antingen dog eller blev skadade. Frankrike hade också 300 000 civila offer i kriget vilket inte var mest vilket jag också hade fel om. Man hade 4:e flest dödsoffer räknat i procentuell andel av befolkningen efter det Osmanska riket, Serbien och Rumänien.
Citera
2011-01-27, 09:27
Medlem
Inte ens ett diskussionsunderlag. Världens tre mest onödiga saker brukar man säga: mannens bröstvårtor, påvens kuk och den franska armén. Frankrikes krigsplanering består antagligen av hur man ska evakuera regeringen. Tyskarna hade besegrat dem med spadar och högafflar.
Citera
2011-01-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Scheisse! Sorry du, menade första världskriget. Av alla franska soldater dog eller skadades 75 %.
Ryssland förlorade ju fortfarande mer.
Snackar vi störst andel av befolkning som dog så leder Serbien.
Citera
2011-02-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ryssland förlorade ju fortfarande mer.
Snackar vi störst andel av befolkning som dog så leder Serbien.
Måste nog rätta dig där om min källa stämmer förstås, enligt de siffror jag läst var det Rumänien som förlorade störst andel av befolkningen, 44,2 % enligt det som jag läst.
Citera
2011-02-10, 22:32
Medlem
Ulvhamns avatar
Skillnader i siffror ang Frankrikes förluster WW1 är troligen hur trupper från kolonier är räknades. Kan inte ge någon direkt källa just men något om den officiella statistiken och förband från Nord Afrika har jag läst tidigare. Ska återkomma.

Ang huvudfrågan i tråden så tror jag på Tysklands staber och erfarenhet. Frankrike har troligen den mest politiskt känsliga/styrda militärenstaberna i västvärlden. Tysken skulle säkert finta front angrep och sen gå höger genom Belgien för ett Hat trick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in