2011-01-25, 17:45
Medlem
Vad gäller om man aldrig arbetar i sitt liv och samtidigt har studielån? Kommer det att dras pengar från pensionen eller kan de via kronofogden göra utmätning av ägodelar t ex hus?

Man kan väl begära uppskov att betala tillbaks lånet så länge man är arbetslös?

Summa summarum, går en studieskuld till kronofogden om man aldrig skaffar ett arbete och samtidigt t ex har en förmögenhet eller äger ett hus?
Senast redigerad av ManilaTT 2011-01-25 kl. 17:48.
Citera
2011-01-25, 18:56
Medlem
Du behöver inte betala mer än 5% av din årsinkomst (brutto) till CSN. Från att du fyller 50 är det 7%, och de räknar även med din förmögenhet på något vis (har inte kollat hur).

Har du fortfarande studieskulder när du fyller 68 skrivs de av automatiskt.
Citera
2011-01-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Du behöver inte betala mer än 5% av din årsinkomst (brutto) till CSN. Från att du fyller 50 är det 7%, och de räknar även med din förmögenhet på något vis (har inte kollat hur).

Har du fortfarande studieskulder när du fyller 68 skrivs de av automatiskt.

Tack för ditt svar!

Om man t ex äger en fastighet vad händer då tror du? De kan väl inte begära att man ska sälja den för att betala av skulden eller?
Citera
2011-01-26, 21:29
Medlem
Hur skulle personen försörja sig som arbetslös menar du? Antar att socialtjänsten blir inkopplad eftersom personen inte kommer kvalificera dig för a-kassa eller liknande. De kommer då att kräva försäljning av fastigheten innan utbetalning av försörjningsstöd.
Citera
2011-01-26, 21:31
Medlem
Ditt antagande är fel. Jag antar att du inte kan svara på frågan tråden handlar om?
Citera
2011-01-26, 21:36
Medlem
heinos avatar
Lever man på försörjningsstöd (socialbidrag) så behöver man inte betala av på lånen. Men dom skrivs inte av förrän vid 65-68 år.
Citera
2011-01-26, 21:45
Medlem
Jag är tacksam att ni försöker hjälpa mig, men jag förstår inte hur min fråga kan vara så oklar.

Jag undrar inte om vad som gäller när man erhåller social bidrag, jag undrar vad som gäller om man har tillgångar i form av fastigheter eller förmögenhet men inget arbete.

Inte för att det spelar någon roll men jag får väl förklara att man kan klara sig större delen av sitt liv utan inkomst och utan bidrag från kommun. Man kan t ex vara hemmafru, finns även flera andra situationer, orkar tyvärr inte nämna fler.
Citera
2011-01-26, 22:10
Medlem
Verkar konstigt om ett lån skrivs av samtidigt som låntagaren har tillgångar i form av ett hus värt en miljon. Men jag vet inte. Beror kanske på hur mycket huset är värt och personens skuld om handläggaren på csn är schysst. Har man 300 000 i skuld, medan huset bara är värt 10 000 blir det bara en droppe i havet egentligen.
Citera
2011-01-27, 01:18
Medlem
Som sagt, efter att du fyllt 50 räknas tillgångar (inkl. fastigheter) in och du kommer bli betalningsskyldig även om du nolltaxerar. Om du då inte betalar går det till fogden, som tar huset (eller andra tillgångar du kan tänkas ha) och säljer det för att betala din skuld.

Notera att du (så vitt jag vet) kan hamna hos kronofogden även innan du fyllt 50 om du glömt ansöka om nedsättning något år och inte betalar. Även då tar de huset.
Citera
2011-01-27, 01:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManilaTT
Jag är tacksam att ni försöker hjälpa mig, men jag förstår inte hur min fråga kan vara så oklar.

Jag undrar inte om vad som gäller när man erhåller social bidrag, jag undrar vad som gäller om man har tillgångar i form av fastigheter eller förmögenhet men inget arbete.

Inte för att det spelar någon roll men jag får väl förklara att man kan klara sig större delen av sitt liv utan inkomst och utan bidrag från kommun. Man kan t ex vara hemmafru, finns även flera andra situationer, orkar tyvärr inte nämna fler.

Om du hamnar i denna situation (socialbidrag) så kontaktar du CSN och begär uppskov p.g.a detta. Då slipper du betala, men din skuld räknas förmodligen upp med skuldränta. Om du blir sjuk eller liknande och absolut aldrig kommer att kunna betala av skulden då du går på socialbidrag så kanske skulden avskrivs helt.

Om du har tillgångar i form av fastigheter och/eller förmögenhet så kommer du inte att få soc tills dessa är förbrukade. I ett sådant läge lär din CSN-skuld gå vidare till kronofogden såvida du inte begär uppskov tills du ordnat upp din situation (sålt av tillgångar etc).
Citera
2011-01-27, 09:01
Medlem
Ytterligare en postare som läser fel.

Glöm allt vad soc innebär, ni läser inte min text korrekt. Jag förstår inte var den biten om soc kommer ifrån? Denna fråga är ingen fråga om soc bidrag utan CSN stöd.

För att förtydliga. Låt oss säga att vi har en 30 årig kvinna utan arbete som vill börja studera med hjälp av CSN stöd. Denna kvinna behöver ingen inkomst för att hon har en man som försörjer henne.

Vad händer om denna kvinna aldrig börjar arbeta? Går hennes CSN skuld till kronofogden någon gång?

Åter igen...denna fråga är inte om social bidrag utan endast CSN stöd.
Senast redigerad av ManilaTT 2011-01-27 kl. 09:03.
Citera
2011-01-27, 09:29
Medlem
Jag har nu pratat med CSN och så här ligger det till för en person utan inkomst:

Csn kräver aldrig att man ska sälja sina tillgångar för att lösa lånet. Däremot om man ett år säljer något (t ex en bostad) och och därigenom får in en summa pengar räknas det som en inkomst för det året.

Man får alltid ansöka om att betala mindre om man inte har någon inkomst, det minsta man kan behöva betala är 0 kr.

När man blir 65 eller om det var 68 år, skrives skulden av så länge man inte har missat någon avbetalning tidigare, vilket man ju av förklariga skäl ej kan göra om man har en avbetalningsplan på 0 kr per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in