Citat:
Ursprungligen postat av ManilaTT
Jag är tacksam att ni försöker hjälpa mig, men jag förstår inte hur min fråga kan vara så oklar.
Jag undrar inte om vad som gäller när man erhåller social bidrag, jag undrar vad som gäller om man har tillgångar i form av fastigheter eller förmögenhet men inget arbete.
Inte för att det spelar någon roll men jag får väl förklara att man kan klara sig större delen av sitt liv utan inkomst och utan bidrag från kommun. Man kan t ex vara hemmafru, finns även flera andra situationer, orkar tyvärr inte nämna fler.
Om du hamnar i denna situation (socialbidrag) så kontaktar du CSN och begär uppskov p.g.a detta. Då slipper du betala, men din skuld räknas förmodligen upp med skuldränta. Om du blir sjuk eller liknande och absolut aldrig kommer att kunna betala av skulden då du går på socialbidrag så kanske skulden avskrivs helt.
Om du har tillgångar i form av fastigheter och/eller förmögenhet så kommer du inte att få soc tills dessa är förbrukade. I ett sådant läge lär din CSN-skuld gå vidare till kronofogden såvida du inte begär uppskov tills du ordnat upp din situation (sålt av tillgångar etc).