2011-01-25, 17:28
Medlem
Bookmakers avatar
Goddag flashbackare,

Som rubriken lyder. Jag har tänkt att överföra 150,000 norska kronor till ett svenskt konto, men tvekar på grund av valutaförändringen som skett det senaste halvåret (har hållit mig dåligt uppdaterad).

Den norska kronan ligger just nu i 113,5 mot den svenska, mot runt 120 i somras. Detta gör ju att jag förlorar en del pengar på en eventuell överföring.

Är inte speciellt ekonomiskt insatt, så jag vädjar till er som har lite mer erfarenhet inom området.

Ska jag vänta på att NOKs kurs stärks mot SEK?
Ska jag lika gärna överföra nu för att slippa ytterligare valutaförändringar till min nackdel?
Hur kan jag få mer information om framtidsspekulationer gällande NOK vs. SEK?

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookmaker
Goddag flashbackare,

Som rubriken lyder. Jag har tänkt att överföra 150,000 norska kronor till ett svenskt konto, men tvekar på grund av valutaförändringen som skett det senaste halvåret (har hållit mig dåligt uppdaterad).

Den norska kronan ligger just nu i 113,5 mot den svenska, mot runt 120 i somras. Detta gör ju att jag förlorar en del pengar på en eventuell överföring.

Är inte speciellt ekonomiskt insatt, så jag vädjar till er som har lite mer erfarenhet inom området.

Ska jag vänta på att NOKs kurs stärks mot SEK?
Ska jag lika gärna överföra nu för att slippa ytterligare valutaförändringar till min nackdel?
Hur kan jag få mer information om framtidsspekulationer gällande NOK vs. SEK?

Tacksam för svar!

Jag hade väntat med att föra över pengar just nu. Jobbar själv i Oslo.
Har Swedbank konto både i Sverige och Norge (för att kunna föra över pengar utan avgifter + bättre kurs)
Men som sagt, jag hade väntat iaf 6 mån för att se hur det utvecklar sig.

MVH
Citera
2011-01-25, 17:44
Medlem
Bookmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathza
Jag hade väntat med att föra över pengar just nu. Jobbar själv i Oslo.
Har Swedbank konto både i Sverige och Norge (för att kunna föra över pengar utan avgifter + bättre kurs)
Men som sagt, jag hade väntat iaf 6 mån för att se hur det utvecklar sig.

MVH

Tack för svaret.

I och med att jag läser mer samhällsinriktad journalistik än ekonomisk har jag mycket svårt att förstå hur den norska kronan har försvagats så pass mycket mot den svenska. Har du någon aning?

6 månader kan bli en nagel i ögat. Kanske borde sätta in pengarna i norska aktier i hopp om viss avkastning före jag väljer att föra över pengarna. Det är en risk såklart, men en risk jag är redo att ta. 10-15% förlust kan jag leva med.
Citera
2011-01-25, 17:49
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

I och med att jag läser mer samhällsinriktad journalistik än ekonomisk har jag mycket svårt att förstå hur den norska kronan har försvagats så pass mycket mot den svenska. Har du någon aning?

6 månader kan bli en nagel i ögat. Kanske borde sätta in pengarna i norska aktier i hopp om viss avkastning före jag väljer att föra över pengarna. Det är en risk såklart, men en risk jag är redo att ta. 10-15% förlust kan jag leva med.

Ingen aning faktiskt, Norrmännen är ju rädda om sin oljefond att dom knapp vågar kolla saldot på den.
ja, aktier kan vara en god idé men också en väldigt dyr historia... har velat prova själv men vågar inte eftersom jag inte vet någonting om eller hur sånt fungerar :P
Citera
2011-01-25, 19:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tack för svaret.

Det är ju en ganska kraftig uppgång i svensk ekonomi (Men norsk ligger stilla.), så kronan har stärkts mot en del valutor och det är inget direkt som tyder på att det kommer att ändra på sig den närmsta tiden, snarare tvärt om. Har du otur så förlorar du ännu mer på att vänta, men man kan aldrig vara helt säker på det...
Citera
2011-01-25, 19:32
Medlem
bernankes avatar
Ni kan lägga av med spekulationerna. Givetvis ska du växla nu, eftersom att du inte kan förutspå valutautvecklingen.
Citera
2011-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ni kan lägga av med spekulationerna. Givetvis ska du växla nu, eftersom att du inte kan förutspå valutautvecklingen.

Jag kan inte mer än hålla med... Skillnaden mellan norska kronan och den svenska har varit tillräckligt stabil under tillräckligt många år för att man ganska lätt kan förstå att man varken kommer vinna eller förlora på att växla nu. Det är ju inget som tyder på att detta förhållande kommer förändras den närmsta tiden.

Om du vill spekulera kan du välja betydligt intressantare valutor att spekulera i eller kanske aktier. NOK kommer du ingen vart med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in