2011-01-25, 17:26
Medlem
SnellmaNs avatar
Kan "nu" vara en exakt defination av det minsta tnkbara tidsbegreppet? r nuet ett tidsbegrepp ht? r det, det speciella tillfllet som syftas i en talakt?

Jag vet inte om jag vill kalla ngot som r omtbart med alla parametrar fr ett tidsbegrepp. Det finns flertalet mnniskor som p ett filosofiskt stt frskt nrma sig ett fngande av "nuet" men jag vet ingen som har lyckats. Fr tillochmed innan hjrnan tnkt klart tanken, s r ju det dr nuet ver?

Vem har sagt att ett nu egentligen existerar? Jag menar, vra tankar r stndigt p vad vi redan gjort, eller ska gra. Aldrig p exakt den tidpunkten nr vi gr det. ven om det bara handlar om millisekunder in i framtiden eller det frflutna s finns det ju fortfarande en frdrjning mellan nuet och tanken p nuet.

Liksom det finns en frdrjning i tanken p att gra ngot "NU" och att sedan faktiskt gra det. Egentligen r allt bara "d" eller "sen". Men alla dessa uttryck utgr ju ifrn ngot.

r nuet i slutndan kanske bara vr romantiska bild av ett gonblick som r omjligt att fnga rent praktiskt, men teoretiskt sett finns dr?

En vn sa;
I filosoferandet fr man ej glmma att mnniskor "ser in i framtiden" tex, nr jag ska ta gaffeln frn bordet, s vet jag vad resultatet kommer bli, jag vet hur det kommer knnas, och jag kan planera det. det gller allt, hade vi inte haft frmgan att kunna "se in i framtiden" s hade vi inte kunnat svnga av vgen nr en bil kommer p kollisions kurs, s jag skulle vilja sga att nuet r relativt med +/- 10 sec kanske?

Jag vet ej om jag lyckas g OT i mina egna tankebanor nu men...

Vr "frmga att se in i framtiden" som han kallar den r ju baserad p tidigare upplevelser och vr fantasi. De har absolut ingenting med framtiden att gra. Beviset fr det r att det inte finns ngon garanti fr att vr handling kommer att lyckas. Visst kan vi frutse hur det kommer knnas att lyfta en gaffel, men det vet vi beroende p tidigare upplevelser. Vi kan dremot inte veta ifall vi verkligen kommer att lyfta gaffeln eller inte. Nu r gaffelexemplet banalt, fr att vem som helst kan gra det. D r bilens kollisionskurs mer exakt.
Fr i den studen vet vi, eftersom vi lrt oss styra en bil hur det knns att svnga av med bilen. Men det r ungefr lika sannolikt att vi misslyckas med manvern och krockar istllet. Och det har vi ju inte frutsett.

Nuet r en sn dr frteelse som man hoppar p med en frga, och lmnar med tio. Jag ursktar plottrig skrift.

Mvh
Senast redigerad av SnellmaN 2011-01-25 kl. 18:07.
Citera
2011-01-25, 18:22
Medlem
Jag anser att man kan definiera nuet som grnsen mellan framtiden och dtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in