När jag gick i 7-8 klass höll jag på att trixa en del med xubuntu, kubuntu och ubuntu. Har för mig att dom låg på 7. någonting då och det var ett riktigt helvete att få till det med drivrutiner etc. Måsta lägga ner projektet efter flertalet misslyckade installationer, hatade allt som slutade med buntu efter det där.
Nu 4-5 år senare slängde jag in ubuntu 10.10, allt fungerar från start och det behövs inget som helst pill. Att använda ubuntu måste göra en otrolig dum egentligen, man behöver inte kunna en massa trix och knåp som i windows, allt bara fungerar.
Frälste min brorsas dator från år 2000 med Ubuntu häromdagen. Livecd (!!!) och installation, gick på kanske en timme och allt bara fungerar, dock intel och nvidia, men ändå. Jag är imponerad!
Med det här vill jag ha sagt: Du lär dig inte speciellt mycket om du använder ubuntu eftersom att du inte behöver lära dig något.
Tanka hem VirtuellBox och testa före så slipper du formatera din dator hela tiden
Tack för tipsetm riktigt smart! OM jag har förstått de rätt vill säga? Man kan alltså installera flera distrubitioner samtidigt och pendla imellan dom?
Tack för tipsetm riktigt smart! OM jag har förstått de rätt vill säga? Man kan alltså installera flera distrubitioner samtidigt och pendla imellan dom?
du kör en dist som ett vanligt program som typ spotify
du kör en dist som ett vanligt program som typ spotify
Va? Du får gärna förklara vad du menar.
Själv tycker jag det är ganska stor skillnad på en applikation och ett operativ system.
Men du kanske var ironisk?
Själv tycker jag det är ganska stor skillnad på en applikation och ett operativ system.
Han menade när man kör en virtuell host i Virtualbox eller VMware.
Med Virtuell Box så skapar du en virtuell dator så bestämmer du hur mycket ram den datorn ska få säg att du har 4gb på den riktiga datorn så kan du ge den virtuella 1gb sen får du skapa en virtuell hårddisk det är en enda stor fil på 20gb om du har valt att din virtuella ska få 20gb hårddisk. sen måste du mounta in en cd skiva typ den disten som du har valt, sen är de bara att starta denna maskinen så kommer det upp ett till fönster där den börjar ladda disten precis som de skulle gjort om du hade kört in disten i en riktig dator. nu kan du testa disten snabbt kolla hur de ser ut och funkar, de är en snabb förklaring på virtuell box
Med Virtuell Box så skapar du en virtuell dator så bestämmer du hur mycket ram den datorn ska få säg att du har 4gb på den riktiga datorn så kan du ge den virtuella 1gb sen får du skapa en virtuell hårddisk det är en enda stor fil på 20gb om du har valt att din virtuella ska få 20gb hårddisk. sen måste du mounta in en cd skiva typ den disten som du har valt, sen är de bara att starta denna maskinen så kommer det upp ett till fönster där den börjar ladda disten precis som de skulle gjort om du hade kört in disten i en riktig dator. nu kan du testa disten snabbt kolla hur de ser ut och funkar, de är en snabb förklaring på virtuell box
aight, tack för förklaringen! Uppskattar alla som försöker hjälpa istället för dom som bara vill kaxa
Ett smidigt sätt att testa, men de flesta linuxvarianter kommer i form av Live cd.
Bara boota upp och testa utan att installera, men med virtualbox slipper man iofs bränna skivor =)
Pluggar själv IT och kör Windows Server 2008 i virtualbox, funkar perfa
De flesta distros kan man också lägga över på USB-minne. Lite enklare än att behöva bränna ut massvis med skivor för att man är nyfiken på olika varianter, särskilt när vissa varianter inte fungerar i virtuell miljö (exempelvis meego).
Jag rekommenderar den senaste versionen av Ubuntu. Enklaste sättet att installera är via ett USB-minne. Då rekommenderar jag Universal USB Installer för att lägga in Ubuntu på ett USB-minne och göra det bootbart. http://www.pendrivelinux.com/univers...easy-as-1-2-3/
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!