2011-01-25, 15:03
Medlem
Hej! En kille från Skellefteå vill sälja 10kubik villaolja till mig, en privatperson alltså! Jag är också privatperson som bor i närheten av västerås. Det är en resa på runt 150mil tur och retur. Det är alltså "begagnade" grejor jag pratar om eller hur man ska förklara det.

Nån som har kunskap om hur man kan transportera detta på smidigaste sättet med lastbil? Går det att köra det i 10st 1kubik tankar(cipaxtankar) på en styckegodsbil tex, bara man har ADR intyg eller hur funkar det?

Är det lagligt som privatperson att köpa såpass mycket olja eller kan myndigheterna lägga sig i?

Vad kan det tänkas kosta att anlita nån att köra detta? Är det dumt att be nån köra "svart", alltså kan man bli av med grejorna eller liknande om man åker på en kontroll? Måste man ha ett kvitto på godset vid kontroll tex??

Svara bara om du vet svaret, gissa klarar jag bra av själv!
Senast redigerad av Herec 2011-01-25 kl. 15:06.
Citera
2011-01-25, 15:19
Medlem
s.svenssons avatar
ja det funkar med 10 st 1 kubiks containrarna då räcker det med adr styckegods o lastbilen måste vara utrustad för att köra adr med släckare osv. plus adr papper ska vara rätt ifyllda med un nr farlighetsklass . UN 1202 klass 3
Citera
2011-01-25, 17:13
Medlem
toby79s avatar
Du nämner ju inget om priset för oljan. Inte heller om hur oljan levereras.
Den måste ju komma i något. Det kommer ju inte bli gratis att frakta den till dig, det är ju det största problemet, det kommer inte heller att bli gratis om du måste köpa förvaringsplats åt den. För kommer den i tankbil så lär du inte få behålla tankbilen till dess att oljan är slut. Vad som också spelar roll är om allt levereras direkt, eller om du får köpa kontinuerligt.

Lagligheten då, varför skulle du inte kunna köpa olja av någon? Men frågan är om oljan från första början är laglig eller stulen. Häleri går väl att tillämpa på olja också.

Lastbilstransporter är ganska kostsamma om du inte har kontakter, speciellt på såna avstånd som tar ett tag att genomföra.
Citera
2011-01-26, 23:47
Medlem
Tack för svaren!

Vad har priset på oljan med saken att göra? Oljan finns i en tank, lastbilen fyller sina tomma cipaxtankar som står på flaket, lastbilen åker iväg och det lastas av hemma hos mig med hjälp av truck! Och givetvis leveras allt direkt då det är 150mil, 10 kubik och en lastbildet handlar om....

Om oljan är stulen eller ej vet jag inte, tror knappast säljaren säger det till mig som är en för honom okänd person, om den nu skulle vara det... Och hur ska det kunna bevisas att den är stulen? Får jag ett kvitto av honom så går ju jag fri..?

Jag startade denna tråd bland annat för att få veta vad som är rimligt att betala, sen vad som är dyrt eller "inte gratis" beror ju helt o hållet på hur mycket pengar personen i fråga har... Men har jag råd att casha 10kubik villaolja så har jag nog råd med en liten transport! En rimlig prisbild vore intressant!
Citera
2011-01-27, 08:48
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herec
Tack för svaren!

Vad har priset på oljan med saken att göra? Oljan finns i en tank, lastbilen fyller sina tomma cipaxtankar som står på flaket, lastbilen åker iväg och det lastas av hemma hos mig med hjälp av truck! Och givetvis leveras allt direkt då det är 150mil, 10 kubik och en lastbildet handlar om....

Om oljan är stulen eller ej vet jag inte, tror knappast säljaren säger det till mig som är en för honom okänd person, om den nu skulle vara det... Och hur ska det kunna bevisas att den är stulen? Får jag ett kvitto av honom så går ju jag fri..?

Jag startade denna tråd bland annat för att få veta vad som är rimligt att betala, sen vad som är dyrt eller "inte gratis" beror ju helt o hållet på hur mycket pengar personen i fråga har... Men har jag råd att casha 10kubik villaolja så har jag nog råd med en liten transport! En rimlig prisbild vore intressant!

10st cipaxtankar får du kanppast ha stå på villa tomten (miljölagar, vattenskydd mm.) Kolla med kommunen först, innan grannarna klagar du måste frakta bort och betala vite.
Hur lång tid tar lastningen? Inte gratis när en lastbil står och väntar på en långsam lastning.
Kvitto hjälper dig inte om oljan är stulen, det är din skyldighet som köpare att undersöka var den kommer ifrån. Ska du gå fri från häleri behöver du få säljarens kvitto på hans inköp av oljan.
Citera
2011-01-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
10st cipaxtankar får du kanppast ha stå på villa tomten (miljölagar, vattenskydd mm.) Kolla med kommunen först, innan grannarna klagar du måste frakta bort och betala vite.
Hur lång tid tar lastningen? Inte gratis när en lastbil står och väntar på en långsam lastning.
Kvitto hjälper dig inte om oljan är stulen, det är din skyldighet som köpare att undersöka var den kommer ifrån. Ska du gå fri från häleri behöver du få säljarens kvitto på hans inköp av oljan.

Jag har en lokal att förvara det i, inte så bra att ha det utomhus som du säger! Eventuellt kan 10st enkubikstankar lastas vid hämtningen, alltså som redan är fyllda! För annars tar det säkert 2 timmar att fylla tankarna på plats.

Men det går alltså att lagligt köra 10kubik villaolja i en styckegods bil bara föraren har godkänt ADR intyg för det? Är det nåt intyg som dom flesta har?
Citera
2011-01-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herec
Jag har en lokal att förvara det i, inte så bra att ha det utomhus som du säger! Eventuellt kan 10st enkubikstankar lastas vid hämtningen, alltså som redan är fyllda! För annars tar det säkert 2 timmar att fylla tankarna på plats.

Men det går alltså att lagligt köra 10kubik villaolja i en styckegods bil bara föraren har godkänt ADR intyg för det? Är det nåt intyg som dom flesta har?

Jodå man får köra det som styckegods om man har rätt ADR behörighet.
Dom flesta som kör styckegods i yrket har nog ADR. Känner då ingen som saknar det.
Men det är ju chafförens ansvar att veta vad man har i lasten och om han får köra den, inget beställaransvar mao.
Det är även chafförens ansvar att se till att rätt dokumentation etc. finns.

Sen ska det givetvis lastsäkras ordentligt och tänk på att lasta rätt så inte axeltryck och totalvikt etc. överskrids.
På just övervikt kan även lastare och ev. åkeri få straffavgifter.
Senast redigerad av scorpio72 2011-01-27 kl. 13:55.
Citera
2011-01-27, 21:23
Medlem
toby79s avatar
Om vi antar att oljan är laglig så bör du också kontrollera om det är tillåtet för dig att lagra den mängden olja i lokalen. Miljökontoret, försäkringsbolaget och räddningstjänsten tex kan ju ha synpunkter på det. Det vore ju inte kul om det började brinna i lokalen med så mycket olja.

En rimlig uppskattning av transportpriset skulle nog kunna vara runt 20 000 kr. Kan bilen få eller redan har bokad returlast blir det säkert lite billigare än om bilen måste gå tom tillbaka. Lättast är ju att begära offert från lite åkerier, Några vid dig och några vid Skellefteå.

Är oljan inte helt laglig så kan det ju hända att åkaren inte kör lasten om det finns en chans att denne kan bli medskyldig eller få problem. Så kolla upp ordentligt var oljan kommer från.
Citera
2011-03-11, 22:28
Medlem
20k för transport mellan Skellefteå och Västerås är dyyyyrt, det kan bli mycket billigare
Det går alldeles utmärkt att köra cipax tankar på en styckegodsbil, kravet är dock ADR. Fixar man lossning och lastning utan problem och på vilka tider som helst så blir dom som kör lastbil glada iaf
Citera
2011-03-15, 08:22
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Jodå man får köra det som styckegods om man har rätt ADR behörighet.
Dom flesta som kör styckegods i yrket har nog ADR. Känner då ingen som saknar det.
Men det är ju chafförens ansvar att veta vad man har i lasten och om han får köra den, inget beställaransvar mao.
Det är även chafförens ansvar att se till att rätt dokumentation etc. finns.

Sen ska det givetvis lastsäkras ordentligt och tänk på att lasta rätt så inte axeltryck och totalvikt etc. överskrids.
På just övervikt kan även lastare och ev. åkeri få straffavgifter.

Kolla dina fakta innan du postar.

OT: Den som lastar går ansvarslös. Åkeriet kan enbart straffas om det går att leda i bevis att åkeriägaren varit grovt försumlig eljest grovt åsidosatt gällande regler samt att chauffören kan bevisa detta. I alla andra fall åker chauffören.

OnT: Räkna med ca 15 minuter per IBC (a.k.a cipaxtank) för fyllningen. Det är nog bra om du kollar hur den fyllningen skall gå till om inte han du tänkt deala med redan har kirrat det, samt OM den ska göras måste den ske inom invallat område, den som gör fyllningen måste ha tillstånd från lokala myndigheter att hantera farligt gods i flytande form bl a. Mao är det inte "bara" fylla upp dem och se glad ut.

Prismässigt får du fråga runt lite såklart, allt hänger på flöden för den enskilde transportören och om det passar in i "hans" trafik.
Citera
2011-03-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
Kolla dina fakta innan du postar.

OT: Den som lastar går ansvarslös. Åkeriet kan enbart straffas om det går att leda i bevis att åkeriägaren varit grovt försumlig eljest grovt åsidosatt gällande regler samt att chauffören kan bevisa detta. I alla andra fall åker chauffören.

OnT: Räkna med ca 15 minuter per IBC (a.k.a cipaxtank) för fyllningen. Det är nog bra om du kollar hur den fyllningen skall gå till om inte han du tänkt deala med redan har kirrat det, samt OM den ska göras måste den ske inom invallat område, den som gör fyllningen måste ha tillstånd från lokala myndigheter att hantera farligt gods i flytande form bl a. Mao är det inte "bara" fylla upp dem och se glad ut.

Prismässigt får du fråga runt lite såklart, allt hänger på flöden för den enskilde transportören och om det passar in i "hans" trafik.

Ok. Har kollat fakta.
Vidhåller att lastaren kan få böter.

Sid. 213 i tungboken, 4e utgåvan, tryckt 2009.

Överlastavgifter.
Att lasta ett fordon för tungt kan bli dyrt.
Både fordonsägaren, transportbeställaren, föraren och den som lastar fordonet riskerar böter (penningböter).
Dessutom kan fordonsägaren få betala dryga överlastavgifter.

Man kan tvingas att betala överlastavgifter om man bryter mot någon av följande bestämmelser.
Garanterat axel-, boggi-, eller trippelaxeltryck för fordonet.
Högsta tillåtna bruttovikt för fordonet enligt bruttoviktstabellen.
Högsta tillåtna axel-, boggi eller trippelaxeltryck för den väg man kör på.

Direkt taget från tungboken, räcker det som källa?
Citera
2011-03-16, 08:27
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Ok. Har kollat fakta.
Vidhåller att lastaren kan få böter.

Sid. 213 i tungboken, 4e utgåvan, tryckt 2009.

Överlastavgifter.
Att lasta ett fordon för tungt kan bli dyrt.
Både fordonsägaren, transportbeställaren, föraren och den som lastar fordonet riskerar böter (penningböter).
Dessutom kan fordonsägaren få betala dryga överlastavgifter.

Man kan tvingas att betala överlastavgifter om man bryter mot någon av följande bestämmelser.
Garanterat axel-, boggi-, eller trippelaxeltryck för fordonet.
Högsta tillåtna bruttovikt för fordonet enligt bruttoviktstabellen.
Högsta tillåtna axel-, boggi eller trippelaxeltryck för den väg man kör på.

Direkt taget från tungboken, räcker det som källa?

Absolut. Att det finns regler är EN sak, men tillämpningen ?
I praktiken kan inte en lastmaskinsförare bli bötfälld för att ha lagt på 2 ton för mycket på en grusbil av den enkla anledningen att då måste polisen stå på plats och bevisa att han medvetet gjort det.
Så snart lastbilschaffisen har vägt ut och åkt är det hans ansvar enkom. Sure thing kan han säga till konstaplarna "men det var ju hjullastarföraren som lade på för mycket...!!" men det spelar i det sammanhanget ingen roll.
Som exempel från styckegodstrafik kan man då nämna att en truckförare på en terminal iofs ska ta hänsyn till och följa gällande regler, men i samma sekund lastbilen har stängt sina dörrar och rullat ut ur terminalen står chauffören ansvarig.
Mig veterligen finns det inga kända rättsfall på att en lastare / maskinförare blivit bötfälld för att ha överlastat någon annans fordon.

Överlastavgifter är ett helt annat kapitel, och här kan åkeriägaren iofs åka på företagsbot om brottet är grovt och/eller upprepat. Då anses denne ha satt detta i system (problem för skogsindustrin bl a).

Massa OT ja, men jag ville påvisa skillnaden mellan vad som står i teoriboken jmf hur verkligheten ser ut. Reglerna är smått uddlösa och någonstans måste man väl ändå förhålla sig till vad som är verklighet och inte bara lagtext?

TS ! Hur går det för dig ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in