2011-01-25, 04:09
Medlem
Hej, har en minst 10 år gammal dator med windows 2000 som börjar sjunga på sista versen, på denna dator finns värdefull information (helt insane jag vet), nu är det tänkt att jag ska köpa en ny dator och på något sätt få över all denna informationen på den nya, jag ska använda mig av en dator med windows xp eftersom jag favoriserar xp framför allt annat. Frågan är nu hur jag ska gå tillväga, informationen som finns på den gamla datorn är kundregister, bokföringsprogram med inahållandes data och allt därtill, vad ska jag göra? Jag kan ju inte flytta över den gamla hårddisken till den nya datorn eller kan jag göra det och därigenom byta operativssystem när datorn är igång och på något sätt flytta över all information mellan operativsystemen? Eller ska jag på något sätt säkerhetskopiera programmen för att sedan flytta över allt till den nya datorn (detta känns som den säkra metoden).
Kan även tillägga att jag inte är så hemma med dom här programmen som ligger på den gamla datorn, men tror ni jag kan fixa det ändå? (det är väldigt gamla programvaror)

Hur säkerhetskopierar man förresten programvaror som kundregister osv som innehåller massa viktig data? Någon som kan ge en fullständig förklaring eller länka till en?

Mvh

Tack på förhand, flashback!
Citera
2011-01-25, 09:56
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det du får göra är att använda resp. programs "Import och Export" funktion för att exportera informationen till en fil. Kopiera dessa till DVD/USB etc.

Sedan får du INSTALLERA samma program (eller uppdaterade program) till din nya dator..
och via "Import och Export" funktionen importera datat.

OBS! Att detta innebär att du tar bort ev. lösenordskydd och kopplingar till den gamla datorn.

Att bara kopiera undan databaser etc. innebär att de behåller kopplingar till gamla datorns programvara, lösenord och sökvägar etc.
Citera
2011-01-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det du får göra är att använda resp. programs "Import och Export" funktion för att exportera informationen till en fil. Kopiera dessa till DVD/USB etc.

Sedan får du INSTALLERA samma program (eller uppdaterade program) till din nya dator..
och via "Import och Export" funktionen importera datat.

OBS! Att detta innebär att du tar bort ev. lösenordskydd och kopplingar till den gamla datorn.

Att bara kopiera undan databaser etc. innebär att de behåller kopplingar till gamla datorns programvara, lösenord och sökvägar etc.

Tack för hjälpen, förstod dock inte det sista du beskrev, vad menar du med det? Alltså det feta
Citera
2011-01-25, 17:49
Medlem
christerys avatar
Köp en (om det funkar med USB på den gamla burken) extern disk, kopiera allt dit innan du börjar leka. Tror dom finns/fanns med paralellportsanslutning åxå. Annars brukar jag slita ut disken och på den nya koppla den antingen på en ledig port eller där CD/DVDn sitter. Du måste eventuellt bygla om den till slav men det är busenkelt.

1. Hugg tag i nån 14 åring med glasögon och finnar.
2. Ge honom en 100ing för jobbet.
3. Klart, försök få fjortisen att lämna kontoret innan han börjar beskriva kommandotolkens finesser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in