2011-01-25, 01:35
Medlem
Har Macbook och iPhone 4 med Telenor internet.

Har provat att ladda ner enstaka torrents från sajter men får ingen kontakt med trackern och svärmen, alla leechers och seeders. Har accepterat inkommande nätverksanslutningar och så, men jag testar också portarna, om de är öppna, men ingen port fungerar.

Nu börjar jag misstänka att Telenor har satt stopp för det här. Men finns det en väg runt det?

Behöver all hjälp jag kan få! Ingen port fungerar, och jag har testat de flesta bittorrent-klienter.
Citera
2011-01-25, 15:09
Medlem
Myx0x3s avatar
Jag har svårt och tro att Telenor har blockerat ett visst protocol! testa byta port eller köra över en VPN tjänst, typ mullvad eller ipredator!
Citera
2011-01-25, 16:41
Medlem
felstavadds avatar
Har samma som dig, iPhone 4 + Telenor men en iMac och för mig funkade det, har inte testat de senaste veckorna iofs men då var det bra att tuta och köra.
Använder mig av förresten av uTorrent, en annan fråga, funkar det att surfa vanligt för dig?

Jag hade problem med nedladdning/surfning med iPhonen samtidigt som jag körde musik via iTunes till airport till stereon.
Kom tillrätta med det genom tips härifrån. Hittar inte länken nu men motsvarande lösning finns här: https://www.flashback.org/t1434700

Kanske det löser problemet för dig.
Citera
2011-01-25, 17:02
Medlem
felstavadds avatar
Har nu testat att koppla ur det fasta bredbandet och kör via iPhonen samt uTorrent, funkar perfekt för mig, håller på att dra hem två skivor i hyfsad hastighet så då vet du iaf att det ska fungera.

Däremot så kom jag nu på att på min Macbook ( kör iMacen mest) som har Tiger installerat så går det inte att tanka hem torrents. uTorrent funkar ju inte på Tiger och av nån anledning slutade programmet jag använde att funka, minns bara inte vad det hette (ett av de vanligaste, enklaste, minsta och mest hatade).
Citera
2011-01-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myx0x3
Jag har svårt och tro att Telenor har blockerat ett visst protocol! testa byta port eller köra över en VPN tjänst, typ mullvad eller ipredator!

Tack för svar, men hur exakt byter man port om modemet kommer från iPhone? Jag kör iPhone via USB-sladd, men jag har ingen aning om var jag går in och ändrar i inställningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Har samma som dig, iPhone 4 + Telenor men en iMac och för mig funkade det, har inte testat de senaste veckorna iofs men då var det bra att tuta och köra.
Använder mig av förresten av uTorrent, en annan fråga, funkar det att surfa vanligt för dig?

Jag hade problem med nedladdning/surfning med iPhonen samtidigt som jag körde musik via iTunes till airport till stereon.
Kom tillrätta med det genom tips härifrån. Hittar inte länken nu men motsvarande lösning finns här: https://www.flashback.org/t1434700

Kanske det löser problemet för dig.

Surfa som vanligt funkar utmärkt.

Men det är nåt som inte stämmer. Typ varje port jag testar lyser röd, d.v.s ingen koppling alls till svärmen/leechers/seeders. Hjälper det om jag stänger av Mac OS X brandvägg helt och hållet? Attacker utifrån är väl ändå ingen större risk mot Mac.
Citera
2011-01-25, 18:34
Medlem
I Mac gick jag in på

Verktygsprogram

Nätverksverktyg

Valde mitt nätverksgränssnitt, d.v.s iPhone USB

Kopierade IP-adressen och gick in i fliken "Port Scan"

Klistrade in IP-adressen i fältet och valde "Avsök portar". Efter några minuters letande hittade jag 2 portar.

Citat:
Resultatet:

Open TCP Port (4 siffror) daap

Open TCP Port (4 siffror)

Vad betyder "daap"?

Har jag sökt efter portar och gjort det här korrekt? Jag har ingen aning om vad jag gör, bara chansar. Börjar bli frustrerad. När jag provar att ladda ner en torrent från ThePirateBay med uTorrent så finns det ca 4000 seeders, men jag får kontakt med 30 av dom. Samtidigt lyser det rött och ibland gult på statussymbolen nere till höger.

Ska jag gå in i uTorrents "preferences" och ange nån av de två portarna ovan för att få det här att fungera? Jag har ingen aning. Och när jag väljer randomize now i uTorrent får jag ofta upp 5-siffriga nummer, medan sökningen ovan gav mig 4-siffriga portar. Spelar detta nån roll?
Citera
2011-01-28, 00:31
Medlem
nån får gärna hjälpa mig på traven. Får inte det här att fungera.
Citera
2011-02-01, 00:06
Medlem
bump!
Citera
2011-02-01, 16:07
Medlem
felstavadds avatar
Tyvärr kan jag inget om portar och sånt men har du testat att ta med macen till nån kompis trådlösa och se om det går att få nåt hos dom?

På min uTorrent så lyser den lilla lampan nere tlll höger rött men men den tankar hem och seedar iaf. Om du trycker på rödalampan och därefter trycker "randomize" några gånger i rutan du får upp, sen markera en nedladdning , högerklickar och väljer "update tracker", sker det nån förändring då? (ge det nån minut eller två efter det). Vet inte riktigt men ibland när mitt blir lite segt så hjälper det mig iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in