2011-01-25, 01:31
Medlem
Är ganska ny inom detta område men har bestämt mig för att lägga skridskorna på hyllan för att prova på kampsporten. Dock är jag lite osäker på vad som kan passa mig bäst och tänkte då fråga er som har lite mer koll på dem olika utövningsformerna.
Bor i en ganska liten håla där utbudet inte är det största. Karate och Shootfighting är väl dem två som drar mest folk.
Gjorde min första träning för Karaten idag och detta kommer nog resultera i att jag kommer ha svårt att röra mig på samma sätt imorgon. Kändes som jag var nära på att tuppa av ett par gånger och spyan kändes inte långt borta heller. Inte van att inte få dricka vatten på 2timmar på ett träningspass heller.
Dock är jag inte helt säker på att det är min grej, språket och kulturen och allt vad det innebär.
Sökt runt på forumet men inte hittat något än som kan vara till min hjälp.

Det jag vill få ut av mitt utövande är att få en mer vältränad och smidig kropp på alla punkter, och inte bara stora ben, armar och en hockeyröv. Få bra kondition och känna sig lite mer smidigt och alert. Sen att man lär sig sparka högt och kunna göra riktiga roundhouse kickar ala Chuck vore ju bara det en bonus.
Jag är ungefär 187cm och väger 95pannor, född runt mitten på 80-talet.
Kommer jag att kunna bli vig trots att jag är rätt sent ute? Vore Karate något för mig?
Vad är skillnaden på Karate och Shootfighting vad gäller träning? Vet ju på ett ungefär hur dem utövas tack vare vissa filmer etc men inte hur grundprinciperna är.

Även kikat på lite "dräkter" eller vad det nu kallas inom karaten, men vet inte om man bör välja 190cm eller 180cm storlek?
Man vill ju inte trampa på brallorna hela tiden men heller inte se ut som någon vars katt har dött.
All hjälp och tips är uppskattat!
Citera
2011-01-25, 02:01
Medlem
äh kör på karate du blir vig och jävligt vältränad de kör ju med en rent konditionsmässigt o massa armhävningar. Du är inte för gammal för att blir vig det kommer. Shootfighting har jag alsrig själv tränat men tror nog fysen är lika jobbig. Inom shootfighting så måste du ju ligga o typ böga med andra killar när man brottas o så där tycker jag verkar jobbigt. Ganska mycket skador i shootfighting då det är närkamp hela tiden dock säkert jävligt grymt om man skulle bli anfallen.
Citera
2011-01-25, 02:05
Medlem
scippos avatar
Du behöver inte "oroa" dig, stora muskler får du av gym, inte någon stående kampsport.

Shootfighting är som MMAn du ser på TVn, fast markkampen innehåller inga slag. Till skillnad från karate så finns inga kator eller graderingar.
Shootfighting är en fullkontaktssport som innehåller mycket sparring medans traditionell karate snarare är en uppvisningssport (kyokushin karate undantaget, som är fullkontakt).
Vigast kommer du bli utav karaten, eftersom höga sparkar inte är så effektiva i shootfighting.

Du är absolut inte för gammal för att börja.
Citera
2011-01-25, 02:23
Medlem
Mampo: Haha klockrent, "ligga och böga med andra killar". Dessutom svettiga sådana! Avstår nog det.

scippo: Precis vad jag ville höra. Har ju alltid varit en liten pojkdröm att en dag bli sådär vig och kunna sparka högt och "snyggt". Har alldeles för dålig självdisciplin för att hitta motivationen till att bara stå och lyfta vikt efter vikt eller framförallt, att ta mig ut till löparspåret och springa.
Den drivkraften man får av att träna något i en grupp är något jag behöver för att komma igång. Märkte det redan efter första träningen.

Val av storlek på dräkt(Gi) då? Tittat lite på en Budo-Nord Zanshin men gäller ju att man beställer rätt storlek.
Citera
2011-01-25, 07:48
Medlem
lefthooks avatar
Välj för helvete inte karaten. Om du inte känner att det var din grej till 100% och är det minsta tveksam så kommer du säkert ledsna om någon månad. Beroende på vilken karateform det är. Vissa stilar av karate har säkert inte ens kontaktsparring kan man misstänka. Skitcoolt att sparka snyggt i luften, verkligen. funktionellt, nej inte ett jävla dugg.
Kör på shootfighting, bara ett tips.
Citera
2011-01-25, 08:40
Medlem
AdoRebels avatar
Jag tänkte till en början rekommendera boxning. De är ruggigt bra träning, men tar inte lika mycket på ben.

Sedan så läste jag att du ville bli vig och kunna sparka, då är nog boxning inget för dig.
Thaiboxning, kickboxning och dylikt kanske kan passa?
Är du intresserad av MMA? Då blandar man ju in de flesta stilar.
Citera
2011-01-25, 11:58
Bannlyst
även om du hamnar fel i början så har du alltid nytta av det om du går över från ex. karate till boxning, så se det inte som slöseri med tid att du testar olika grejor. Själv tycker jag boxning e den roligaste sporten att utöva och att du känner dig spyfärdig i början e bara hacka i sig...betyder att du behöver den träningen.
Citera
2011-01-25, 13:10
Medlem
Kyokushin är formen som utövas här, och redan första träningen var det en hel del kroppskontakt och man fick ta ett par smällar på magen och armarna.
Sen det där med att jag vill kunna sparka högt och snyggt ska ni väl ta med en nypa salt. Sånt man "drömde" om som liten när man tittade på Van Damme o CO.
Träningen är ju för min egen skull och det är den allsidiga träningen jag vill åt som kampsport verkar kunna ge en, iaf av träningsverken dagen efter att döma av.
Citera
2011-01-25, 14:14
Bannlyst
den mest fysiskt intensiva kampformen jag varit med om e thaiboxning. men själva fysdelen av boxning eller thaiboxningsträning e samma
Citera
2011-01-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asys
Kyokushin är formen som utövas här, och redan första träningen var det en hel del kroppskontakt och man fick ta ett par smällar på magen och armarna.
Sen det där med att jag vill kunna sparka högt och snyggt ska ni väl ta med en nypa salt. Sånt man "drömde" om som liten när man tittade på Van Damme o CO.
Träningen är ju för min egen skull och det är den allsidiga träningen jag vill åt som kampsport verkar kunna ge en, iaf av träningsverken dagen efter att döma av.

okej som du kör kyokushin så ska du INTE!!! köpa nån annan gi en en kyokushin gi, detta a är kyokushin gi: http://www.budo-fitness.cc/os2/product_info.php?cPath=19_56_86&products_id=83&osC sid=bf0c18f78945d865839ddb9f8abbbdc0

Kyokushin är riktigt bra träning, det tar på hela kroppen. FORTSÄTT MED DET OCH TRÄNA MKT, SÅ KMR DET GÅ BRA
Osu!
Citera
2011-01-25, 21:43
Medlem
Heligsomfans avatar
Får du inte dricka vatten på 2 timmar träning är det fel på klubbmentalitetet.
Vilken idiot som helst fattar att det inte är sunt.
Bytt klubb om din magkänsla säger att du gillar karate.
Annars välj shootfightingen för mer kontaktträning och allsidiga tekniker.
Be någon lära dig rundsparkar och de där flashiga när du harvat där tillräckligt länge så de vet att du är där för att stanna.
Det borde de flesta instruktörer kunna lära dig även om de fokuserar på mer intressanta tekniker för shoot.
Är Gi, japanska och traditioner något du inte gillar så välj någon mer avslappnad träningsform.
MMA, Kickboxning, boxning eller brottning kanske?
Citera
2011-01-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heligsomfan
Får du inte dricka vatten på 2 timmar träning är det fel på klubbmentalitetet.
Vilken idiot som helst fattar att det inte är sunt.
Bytt klubb om din magkänsla säger att du gillar karate.
Annars välj shootfightingen för mer kontaktträning och allsidiga tekniker.
Be någon lära dig rundsparkar och de där flashiga när du harvat där tillräckligt länge så de vet att du är där för att stanna.
Det borde de flesta instruktörer kunna lära dig även om de fokuserar på mer intressanta tekniker för shoot.
Är Gi, japanska och traditioner något du inte gillar så välj någon mer avslappnad träningsform.
MMA, Kickboxning, boxning eller brottning kanske?

1: det är inte klubben som bestämmer det, det är kyokushin träning.2: Kyokushin är fullkontakt med knock, så mkt mer kontakt går inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in