2011-01-24, 20:49
Medlem
pelviss avatar
Ska ha en bjudning på Lördag och ska bjuda på karre. Tillagningssättet är sådant att jag skär ut köttet till en enda platt skiva. Efter det läggs det i marinad en eller två dagar innan det fylls med diverse goda saker, t ex soltorkade tomater, champinjoner eller bacon eller vad man nu vill, och rullas ihop och knyts med snöre och steks i lergryta på låg temp.

Det är kryddningen till marinaden jag vill ha tips på, vad har ni för gamla säkra kort liggandes. Jag har slut på idéer och finner inget inspirerande på annat håll, hoppas på er här. Lägg gärna förslag på sås och tillbehör också. Tack på förhand Pelvis
Citera
2011-01-24, 22:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Ska ha en bjudning på Lördag och ska bjuda på karre. Tillagningssättet är sådant att jag skär ut köttet till en enda platt skiva. Efter det läggs det i marinad en eller två dagar innan det fylls med diverse goda saker, t ex soltorkade tomater, champinjoner eller bacon eller vad man nu vill, och rullas ihop och knyts med snöre och steks i lergryta på låg temp.

Det är kryddningen till marinaden jag vill ha tips på, vad har ni för gamla säkra kort liggandes. Jag har slut på idéer och finner inget inspirerande på annat håll, hoppas på er här. Lägg gärna förslag på sås och tillbehör också. Tack på förhand Pelvis
Korianderfrö, fänkålsfrö, stjärnanis, vitlök, lök, citrusskal, svartpeppar, kummin, lagerblad, rosmarin, kryddpeppar, kryddnejlika, ingefära.

Med dessa kryddor behöver man ingen sås. En lätt sky räcker långt.

~Paul~

Obs, det är inte meningen att du skall använda alla kryddor tillsammans!
Citera
2011-01-25, 04:30
Medlem
christerys avatar
Vitlök som krydda och smålökar runtomkring när du steker den.. gott gottigottgott. Salt och peppear naturligtvis, men varför tjorva till det. Ska det va nåt till så bränn med rotfrukter av hjärtans lust.
Citera
2012-01-25, 12:10
Medlem
pelviss avatar
Jaha då bumpar jag min egen tråd som jag av en slump hittade och glömt att jag skrivit.

Jag ska göra samma maträtt igen och har efter lite googlande insett att denna anrättning heter porchetta. Jag har två frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.

Tjänar karre´på att bankas med klubba när man skurit ut den? Eller riskerar man att den vätskar för mycket under tillagning så den blir torr?

Tanken är att blötlägga timjan, rosmarin, salvia och diverse torra kryddor ett tag för att sedan bereda kryddorna på köttet, rulla ihop och knyta sen in i kylen ett dygn ca.

Jag kommer att använda färska kryddor så långt det går, men hur gör man med torra kryddor om man vill få fram mer smak, blötlägga dem i vatten eller olja?

Tack på förhand Pelvis
Citera
2012-01-25, 13:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Jaha då bumpar jag min egen tråd som jag av en slump hittade och glömt att jag skrivit.

Jag ska göra samma maträtt igen

Jaha, det är den tiden på året. Missade nästan att den var ett år gammal.

Bankar inget som är stendött ifall det inte skall vara tunt typ saltimbocca eller nåt sånt. Men vill man ha det tunt och se till att kryddh*lvetet fastnar, så "why not".

Tycker det blir stressigt med tunna skivor, man visar dom bara för pannan så är dom lite förbi well done... bättre med en rejäl bit och lång tid.

Nåja, blev lite off topic... Hur blev det förra året? Om det var superduper, gör likadant.
Citera
2012-01-25, 17:00
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jaha, det är den tiden på året. Missade nästan att den var ett år gammal.

Bankar inget som är stendött ifall det inte skall vara tunt typ saltimbocca eller nåt sånt. Men vill man ha det tunt och se till att kryddh*lvetet fastnar, så "why not".

Tycker det blir stressigt med tunna skivor, man visar dom bara för pannan så är dom lite förbi well done... bättre med en rejäl bit och lång tid.

Nåja, blev lite off topic... Hur blev det förra året? Om det var superduper, gör likadant.

Jo det blev ruskigt bra, blir alltid bra resultat när man gör på detta sättet, på sommaren brukar jag göra samma med ytterfile´och det blir så man nästan svimmar .

Nu tänkte jag prova med att banka köttet för att se om det blir ännu bättre. Det är ca 10 ätande gäster och då vill jag inte prova nåt nytt utan veta om det blir bra.
Sen brukar jag använda färska kryddor från trädgårdslandet men hur gör man med torra kryddor så det inte blir som torra stickor inne i köttet? Tänker mest på timjan och rosmarin.

Här är en film om tillvägagångssättet, i fall jag inte varit tydlig:
http://www.youtube.com/watch?v=eJ7QAveC2Aw Det är en lång film så det intressanta är runt 3:50

Mvh Pelvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in