2011-01-24, 19:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
När jag rapporterar inlägg är det oftast pga OT. Dock måste jag scrolla ned till 0.03. för att meddela moderator att jag anser att det är OT. Annars blir det 0.00., dvs "Annat/ Vet ej".

Finns det statistik över den vanligast förekommande rapporteringen så tycker jag rapporteringen bör följa denna "vanlighetsordning" och inte "kodordning". Vanligast förekommande rapporteringsorsak högst upp etc.

OM ni är behjälpta av att man specificerar "kod" och lägger till text, vill säga?
Mvh/
InterM
Citera
2011-01-24, 19:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Förstår inte riktigt problemet då du ändå måste öppna menyn. Då är det ju bara att klicka på 0.03. Tar typ exakt lika lång tid.
Citera
2011-01-24, 19:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Förstår inte riktigt problemet då du ändå måste öppna menyn. Då är det ju bara att klicka på 0.03. Tar typ exakt lika lång tid.
Fast 0.00. är redan valt, övrigt måste scrollas. Varför koden måste stå försår jag heller icke, men pedagogiskt är det...
Citera
2011-01-24, 19:56
Medlem
latjoisses avatar
Blir det inte mer trassligt ifall det inte är i kodordning ?
Spelar väl ingen större roll egentligen, kan inte själv tycka att det är speciellt jobbigt men jag rp inte så många inlägg/trådar utan det händer väl ibland.
Citera
2011-01-24, 19:57
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Självklart gör det moderatorsarbetet effektivare om det är rätt kod inrapporterad. Jag tycker nog dock att det är mest logiskt att ha dem i sifferordning, och att det är en ganska liten uppoffring att orka leta rätt på "rätt" regelbrottskod när man rapporterar en post. Det sista säger jag som vanlig användare, då även jag rapporterar regelbrott i andra forumdelar än mitt eget.

Hur som helst så vill jag tillägga att det är otroligt viktigt att rapporteringsfunktionen används, och vi är tacksamma för all hjälp vi får.
Citera
2011-01-24, 19:58
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Precis. Jag tycker det är bättre att det står i sifferordning, det tar ju inte så lång tid att föra muspekaren några cm längre ner på skärmen, för att välja 0.03. Och jag använder nog 0.00 minst lika ofta som 0.03, exempelvis när jag rapporterar trådar som saknar diskussionsunderlag.
Citera
2011-01-24, 20:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Precis. Jag tycker det är bättre att det står i sifferordning, det tar ju inte så lång tid att föra muspekaren några cm längre ner på skärmen, för att välja 0.03. Och jag använder nog 0.00 minst lika ofta som 0.03, exempelvis när jag rapporterar trådar som saknar diskussionsunderlag.

Visst är det så, och kanske skulle just kod för "saknar diskussionsunderlag" och "finns redan tråd" läggas till. Koderna skulle kunna stå efter regelbrottet det ev. handlar om, jag tänker på användarvänlighet. Jag vet inte, bara lite tankar i väntan på moderatorers (arbetsmyrornas) åsikter.
Citera
2011-01-24, 20:14
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
1) Visst är det så, och kanske skulle just kod för "saknar diskussionsunderlag" och "finns redan tråd" läggas till.

2) Koderna skulle kunna stå efter regelbrottet det ev. handlar om, jag tänker på användarvänlighet. Jag vet inte, bara lite tankar i väntan på moderatorers (arbetsmyrornas) åsikter.

1) Det här håller jag helt med om, det vore bra med två nya regler, som behandlar dessa punkter.

2) Dock vet jag inte om det är särskilt vettigt att lägga reglerna i ordning efter vilka som används mest, det skulle nog snarare stjälpa än främja en ökad användarvänlighet. Dels för att sifferordning är mer lättöverskådligt, och dels för att alla inte rapporterar samma sorts regelbrott, även om OT-rapportering säkerligen är vanligare än rapportering av t.ex. outning/sammankoppling av konton. Kanske skulle man istället kunna flytta OT-regeln, om brott mot den nu rapporteras mest, till 0.01, istället för 0.03, alltså byta plats på dessa båda (jag tycker nog ändå att 0.00 ska tillhöra "Annat")?

Förstår din tanke, men egentligen är det inget stort problem, inte enligt mig i alla fall.
Citera
2011-01-24, 22:41
Medlem
Orzions avatar
Det smidigaste vore egentligen en snabbfunktion för OT rapportering då det lär vara den absoluta vanligaste anledningen till att ett inlägg rapporteras, inte för att jag har någon koll på någon statistik men känns som det borde stå för minst hälften av antalet rapporterade inlägg.
Citera
2011-01-24, 23:35
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Visst är det så, och kanske skulle just kod för "saknar diskussionsunderlag" och "finns redan tråd" läggas till. Koderna skulle kunna stå efter regelbrottet det ev. handlar om, jag tänker på användarvänlighet. Jag vet inte, bara lite tankar i väntan på moderatorers (arbetsmyrornas) åsikter.
Det håller inte jag med om, luktar lite lathet. Om du ska rapportera tex "Finns redan tråd", så är det ju en rätt stor fördel att dessutom länka till tråden i fråga vilket tar några sekunder. Funktionen är i stort sett så bra den kan bli. Dessutom är det inget egentligt regelbrott att missa att det finns en gammal tråd, därför passar den kanske inte helt in i listan.
Citera
2011-01-24, 23:40
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Själv rapporterar jag oftast för OT. Och kunde tycka att det vore smart att ha OT som första alternativ.

Beror väl på OS antar jag, vad som är det som är smidigast. Men jag som använder OS X så tycker jag att det ofta är onödigt scrollande för att komma fram till rätt val.
Citera
2011-01-25, 06:24
Medlem
soulreapers avatar
Jag tycker som användare att det är bra att de står i regelordning och som moderator vill jag inte ändra så att OT får 0.01. Anledningen till att vi har systemet är för att desto högre upp på siffrorna man kommer desto värre brott, annonsering är värre än off-topic som i sin tur är värre en felplacerad tråd.

När det kommer till att trådar redan finns så ska man använda sig av regel 0.02 och det är mycket uppskattat om man dessutom lägger in en länk till den redan befintliga tråden.

Även jag vill passa på att påpeka hur viktigt det är att vi alla hjälps åt med att rapportera då vi moderatorer inte har möjlighet att läsa alla trådar som skapas i våra forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in