2011-01-24, 19:30
Medlem
Hej!
Ska flytta till egen bostad från och med den 1/3, så nu håller jag på att inhandlar diverse möbler och elektronik som behövs.

Det jag fastnar på är vad jag ska ha för TV/ Projektor.
Som det ser ut nu så lutar det åt projektor, men har man aldrig köpt det förut så är det rena djungeln allt vad man ska ha och inte ha. Det enda jag vet är att jag vill ha en Full HD projektor.

Kommer inte ihåg exakt hur stort rummet är där projektorn ska sitta, men soffan kommer hamna 3.5-4m från duken.

Är det möjligt att ha projektor och få en go filmkänsla? Eller är det alldeles för litet?
Om det funkar, vilken är största storlek på duk man ska ha i det läget?

Vore trevligt om några kunniga ville ställa upp med lite svar på mina frågor

Min budget ligger på ung. 10-12K (Ingen aning om man får något vettigt för det, annars blir det att tänka om )
Citera
2011-01-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befe0601
.

Jag har en 72" duk på 4 meter och det känns helt okej. Jag vill börja med att rekomendera en ramspänd duk framför alla andra alternativ då jag tycker att de ger bäst bildåtergivning.

Ang. projektorn

Tänk på ljudnivån - välj en tyst
Sen hoppas jag att några andra fb:are ska hjälpa dig med vilken modell du ska välja.
Citera
2011-01-26, 03:56
Medlem
Jag är också på gång att köpa en projektor för första gången och jag har kollat runt en del och läst en hel del. Den projektor jag ska köpa är en Epson TW3200 för 9980 spänn, vad jag har förstått en väldigt prisvärd LCD projektor för dom pengarna. Full HD, 22 db, 25 000:1 dynamisk kontrast, 4000 brinntid på lampan och 1800 ansi lummen m,m.

En annan viktig del vad jag har förstått är val av HDMI kabel, jag har rätt långt mellan projektor och ps3an och kommer köpa en 12m Supra hdmi för 740 spänn. En del säger att billiga kablar funkar, andra säger att dyra kablar är det enda alternativet..

Jag kanske är ute och cyklar med allt det här och ber själv om råd av andra FB:are...
Citera
2011-01-26, 22:29
Medlem
Lifeafterthisones avatar
Val utav HDMI kabel har ingen betydelse över huvudtaget.
Hdmi är inte analogt satyg som behöver vara gulpläterade kontakter på t.ex.
Men jag gick också på att billiga HDMI kablar var bara skit. Så man köpte en för flera hundra kronor.. slöseri men andra ord.

Nu kör jag en billig HDMI kabel ifrån Biltema, ingen skillnad på kvaliteten på ljud eller bild när man kollar på 1080P
Citera
2011-01-30, 23:34
Medlem
robban200s avatar
Ska köpa en projektor och ha den i en rätt mörkt rum. Det jag hittar är
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=616824
Den är billig och fullhd. Det enda är väll att den har 1400 ANSI? Men i mitt mörka rum borde det inte spela någon stor roll väll? Finns det bättre alternativ i samma prisklass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in