2011-01-24, 18:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag har haft alla tre varianterna av studielån, lån tagna före 89, lån tagna mellan 89-01 och lån tagna efter 01. De två sistnämnda varianterna har jag betalat tillbaka helt.

Nu undrar jag vilka som är avgiftsgränserna för Studiemedel (lån tagna före 1989) när det gäller återbetalning av den typen av lån. Dvs HUR MYCKET MAN FÅR HA TJÄNAT ÅRLIGEN för att vara återbetalningsskyldig.

Studielån 89-01 och studielån tagna efter 01 har ju mycket hårdare regler, de ska man ju tydligen betala tillbaka även om man inte tjänar något... Studiemedel (lån tagna före 89) har ju den fördelen att man måste ha kommit upp i vissa årsinkomster för att vara återbetalningsskyldig. Jag skulle vilja veta vilka belopp det handlar om.

I synnerhet nu då jag fått ett brev (daterat 5 jan 2011) som kom med Posten IDAG!! Och som jag dessutom bara har tre veckor på mig att överklaga står det. Vad är detta för ett skämt? Även om jag får ihop alla kopior och postar det imorgon redan, så är det ju inte säkert att det hinner fram till i övermorgon ens. I brevet står det att jag ska betala för år 2011! Hur de kunnat fatta det beslutet förstår jag inte, med tanke på att min inkomst varit ÄNNU lägre nu pga sjukdom och jag inte jobbat alls under 2010 nästan.

Jag kan tillägga att det finns inlagt på deras webbsida att de inte fattat beslut i mitt ärende om ansökan om nedsättning, utan det är under behandling. Men idag fick jag ju "Årsbesked 2010".
Och de skriver att om jag ska överklaga, så tar det låååång tid och jag måste betala under tiden.

Ligger inte avgiftsgränsen på drygt 145000 kr eller något i den stilen? Jag VET att de går tillbaka två år när de kontrollerar årsinkomstgränsen, men det spelar ingen roll - jag kommer inte upp i det som jag tror beloppet handlar om ändå (pga sjukdom).

Att kolla igenom allt hos csn, på deras webbsida har jag gjort nu. Tyvärr länkar de till Lagtexter från 1973 när det gäller de där avgiftsgränserna - eller inkomstgränserna som jag hellre kallar dem. Så de talar ju inte om vad som gäller NU, 2011.

Citera
2011-01-24, 19:02
Medlem
Har du frågor om studiestöd och återbetalning?
Då är du välkommen att ringa oss.

Telefon: 0771-276 000

Måndag till fredag 8.00-16.30

Personligen tycker jag också att det är knepigt med csn,återbetalning och inkomst. En riktigt djungel men med en hjälpande röst kommer man långt. Imorgon 08:00 då kan du få snabbt och exakt svar
Citera
2011-01-24, 22:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Vad bra!
Då hörs vi då!

Årsbeskeden kanske skickas ut av en annan person än den som skickar ut besluten...¨
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in