mollipect, mm jag funderar starkt på det. så jävla trist att man lyckas va en av dom 1% som mår dåligt av att röka. alla mina kompisar gör det utan problem liksom :/ ja det är skönt att man har en familj man kan umgås med och lita på så att man inte sitter helt själv i skiten. tack! och desamma om du har lust att snacka av dig lite. det kommer jag säkert göra om det blir värre, skönt att ha någon som upplevt ungefär samma saker. en av dom värsta grejerna när "attackerna" kommer är ju att man tror att man är den enda i världen som upplever detta liksom.
haha, menar det. fast jag försöker tänka att det snarare är trist att ha ett drogsug. när jag övertalar mig själv om att det är så jag tycker så känns det lättare ibland ;D try it!
ja det ska jag göra uppdatera om hur det gick på torsdag sen!
haha, menar det. fast jag försöker tänka att det snarare är trist att ha ett drogsug. när jag övertalar mig själv om att det är så jag tycker så känns det lättare ibland ;D try it!
ja det ska jag göra uppdatera om hur det gick på torsdag sen!
jag valde att inte säga något till läkaren, klarade ju mig själv förra gången och tänkte göra samma sak igen, känns som att det kommer gå lättare denna gången då jag både vet att det går att komma ur det, och att jag har ett jobb och ett bättre socialt liv än vad jag hade då då alla mina kompisar var ute på en resa och jag var helt själv och bodde hemma. sen hindrar det ju mig inte att ringa om det skulle bli värre/inte bli bättre på ett tag såklart
Hej, jag vet att jag är sent ute och så men sökte på ordet "verkligt" och denna dialogen kom upp. Jag går igenom samma skit. Vafan liksom? Det är så SJUKT jobbigt. Mina existentiella tankar förstör nöjet i allt. Jag brukade gå runt och njuta av små saker som solen eller ja you name it. Nu så fort jag gör något trevligt så dröjer det inte länge innan sånna tankar dyker upp.
Jag känner igen mej så mycket i det ni skriver. Tankar kring hur saker och ting fungerar, fan jag plockar isär allt till den point att jag inte ens förstår vad det är längre. Ingenting känns naturligt utan bara konstigt. Tänker på exakt vad jag gör eller hur saker och ting fungerar och vad det egentligen är och hur konstigt det är. Tänker på verkligheten och overkligheten. Vad räknas som verkligt liksom. Du menar att jag går runt på ett klot som svävar runt i oändligheten? Aha, men hur fan kommer det sig?
Hur kan alla gå runt och bara vara och tycka att allt är normalt. Jag kan inte ens komma ihåg hur det var när jag själv gjorde det. Häromdagen låg jag och skulle sova och tankarna började snurra som faan och så kom jag in på tanken, vad är tankar? Haha, det var som att poff och så var det ingenting kvar liksom. Får sån ångest av att alltid gå runt och spekulera och filosofera kring gåtor jag inte kommer att få något svar på också. "Tänk om". Hatar det. Tänk om det här inte är på riktigt? MEN VAH?? Jag vill bara att min hjärna ska bli tyst.
Jag vill inte känna så här det driver mej till vansinne. Hur går det för er? Kommer det nånsin gå över?
Hej, jag vet att jag är sent ute och så men sökte på ordet "verkligt" och denna dialogen kom upp. Jag går igenom samma skit. Vafan liksom? Det är så SJUKT jobbigt. Mina existentiella tankar förstör nöjet i allt. Jag brukade gå runt och njuta av små saker som solen eller ja you name it. Nu så fort jag gör något trevligt så dröjer det inte länge innan sånna tankar dyker upp.
Jag känner igen mej så mycket i det ni skriver. Tankar kring hur saker och ting fungerar, fan jag plockar isär allt till den point att jag inte ens förstår vad det är längre. Ingenting känns naturligt utan bara konstigt. Tänker på exakt vad jag gör eller hur saker och ting fungerar och vad det egentligen är och hur konstigt det är. Tänker på verkligheten och overkligheten. Vad räknas som verkligt liksom. Du menar att jag går runt på ett klot som svävar runt i oändligheten? Aha, men hur fan kommer det sig?
Hur kan alla gå runt och bara vara och tycka att allt är normalt. Jag kan inte ens komma ihåg hur det var när jag själv gjorde det. Häromdagen låg jag och skulle sova och tankarna började snurra som faan och så kom jag in på tanken, vad är tankar? Haha, det var som att poff och så var det ingenting kvar liksom. Får sån ångest av att alltid gå runt och spekulera och filosofera kring gåtor jag inte kommer att få något svar på också. "Tänk om". Hatar det. Tänk om det här inte är på riktigt? MEN VAH?? Jag vill bara att min hjärna ska bli tyst.
Jag vill inte känna så här det driver mej till vansinne. Hur går det för er? Kommer det nånsin gå över?
Har samma här, så du är inte ensam.
Tror det kommer gå över, har känt att det varit bättre i perioder men inte gått över helt. Haft detta i 9 månader ungefär.
Är nog väldigt vanligt i perioder kring 20-årsåldern, när man växer upp och allt blir annorlunda när man lämnar tryggheten, även om man inte tänker så så gör man faktiskt det.
hade ett problem en sommar för sisådär 3-4 år sen som nu har dykt upp igen. Vad som hände då var att jag hade rökt lite för mycket gräs, freakade ur lite granna och tyckte att allting kändes "för verkligt". Samtal och prat blev bara ord frambringade av stämbanden, tankar och upplevelser kändes bara.. djuriska på något sätt. Alla människor kändes bara som djur som vandrade omrking och jag såg allting som "utifrån", detta gjorde att jag knappt kunde umgås ens med vänner då som sagt samtal och umgänge förlorade all inlevelse på något sätt och det kändes bara som att personen jag pratade med sa meningslösa ord.
Detta har nu återkommit hos mig, och jag blir livrädd varje gång jag börjar tänka tankarna. Jag försöker jobba och träna som vanligt, och kan klara mig en liten bit på morgonen men förr eller senare kommer tankarna om hur världen "verkligen" är, dvs meningslös och djurisk på något sätt. Det känns som att jag ser allting "kognitivt" om man kan säga så. När jag glömmer nått så är det inte bara "jaha jag glömde något" utan jag börjar analyera hur min hjärna tappat bort det, när jag spelar tv-spel är det inte roligt utan snarare "handlingarna jag utför med kontrollen gör att min gubbe gör färgrika saker som ger min hjärna tillfredställelse."
detta är helt sjukt jobbigt och jag kan aldrig slappna av och bara njuta av saker, känns hela tiden som att jag är lite utanför jordelivet på något sätt, och ser allt alldeles för "verkligt". är det ångest eller depression jag har? är det någon annan som upplevt/upplever livet som "för verkligt?" nån som känner igen sig? kommer detta hänga efter mig hela livet? borde man söka hjälp?
(även om ingen känner igen sig och ingen fattar alls vad jag svamlar om var det gött att skriva av sig)
Låt mig illustrera fenomenet med ett konkret exempel.
Som ni vet så är människor väldigt intresserade av att skapa "bubblor." I dessa bubblor så känner sig folk väldigt trygga. Det finns folk som medvetet sätter foten utanför bubblan och börjar kritisera bubblans struktur och funktion. Detta leder, såklart, till utanförskap och deprimerande tankar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!