2011-01-24, 16:49
Bannlyst
Hejsan Svejsan!

Läste denna tråden: https://www.flashback.org/t687057p4

Och såg att nu finns det gated communities i Sverige också, jag bor i en Gated Community med ungefär 1300 villor sedan ett år ungefär.

Vill ni ställa frågor om livet i ett gated community så är ni välkommna att fråga och diskutera i den här tråden
Citera
2011-01-24, 16:52
Medlem
toby79s avatar
Funkar det bra? Merkostnad mot ett öppet område?
Citera
2011-01-24, 16:57
Medlem
Är det något speciellt krav på att få bo/tillträde till området? Jag menar är det för alla eller endast jättedyra hus osv...
Citera
2011-01-24, 16:57
Medlem
Vintervilas avatar
Vad är de största fördelarna mot att bo i ett normalt villasamhälle? Känns det värt att separera sig så mycket från "svenssons" och det övriga samhället?
Citera
2011-01-24, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Funkar det bra? Merkostnad mot ett öppet område?

Tycker det fungerar utmärkt! och Kvinnorna har en mer "community" känsla och umgås mer på lekplatsen för barn än man gör i öppna områden tycker jag, dom har som alla moderna kvinnor öppnat en facebook sida för sin "women of gated community X"

Kostnaden är inte så mycket högre faktiskt, här vart jag bor så hyr jag min villa just nu eftersom jag inte var säker på om jag ville bo så här eller inte och jag betalar ungefär 18.000 i månaden för en villa på 2 våningar och 4 rum och runt 160kvm.

Har man barn och familj som jag har så är det den ultimata boende formen.

Sen är det riktigt nice och gå ut och grilla vid poolen och träffa utbildade stabila trevliga vita människor som man lätt får kontakt med.

Viktigt att tänka på här är att som sagt jag bor INTE i en Svensk GC community utan bor utomlands (just nu)

Men när jag flyttar tillbaka till Sverige så vore en GC inte fel, gärna ett stort massivt villa område med minst 1000 villor.
Citera
2011-01-24, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storasten
Är det något speciellt krav på att få bo/tillträde till området? Jag menar är det för alla eller endast jättedyra hus osv...

Man interjuvas eftersom communityt vill göra sig säker på att man är en familj som passar in, och det är inte en massa överrika som bor här utan medelklassen
Citera
2011-01-24, 17:00
Medlem
Vad finns det för nackdelar?
Känns det inte "instängt"?
Citera
2011-01-24, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervila
Vad är de största fördelarna mot att bo i ett normalt villasamhälle? Känns det värt att separera sig så mycket från "svenssons" och det övriga samhället?

För mig är det säkerheten, har aldrig ens funderat över säkerhet då man känner sig trygg och glad.

Sen är det "community" känslan som bildas bland de boende.

Sen handlar mycket om praktiska saker att skötarna håller stället rent och fint och man mår bra av att se välklädda utbildade grannar ute och gå med hundar och barn och alla respekterar alla helt enkelt.

nu låter det lite som en utopi, men jag har faktiskt haft en otroligt positiv upplevelse och det är ju inte heller så att man är här inne konstant utan man rör sig ju ut också.

Men skönt att inte behöva oroa sig över barnen på kvällarna och alla är harmoniska
Citera
2011-01-24, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Vad finns det för nackdelar?
Känns det inte "instängt"?

enda nackdelen är väl när folk besöker en så ringer dom från grinden och frågar om vi känner dom och om dom bör släppas in. Annars har i alla fall jag inte märkt något som jag tycker är negativt.

Känns inte instängt alls, är uppdelat i runt 12 "områden" och totalt över 1000 villor, tar runt 2 timmar att promenera runt hela stället.
Citera
2011-01-24, 17:19
Medlem
Sebottendorfs avatar
Nu vet jag att det finns tusentals fördelar, men vad jag menar är att det är hemskt att världen är sån att man ska behöva bo i GC?
Citera
2011-01-24, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebottendorf
Nu vet jag att det finns tusentals fördelar, men vad jag menar är att det är hemskt att världen är sån att man ska behöva bo i GC?

Jo klart det är hemskt, men nu är realiteten sådan som den är och ingenting vi "ordinary common people" kan ändra på utan vi får göra det bästa av situationen.
Citera
2011-01-24, 17:28
Medlem
Phantom042s avatar
Hur stort är det?
Kan du gå ut på en joggingrunda utan att lämna grindarna? gå med hunden osv?
Finns det någonting att köpa innanför? typ mat?

Blir det inte läskigt att vistas utanför utan bil där det går runt livs levande negrer helt fritt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in