2011-01-24, 15:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Föreslår att "Feminism och Jämställdhet" läggs ner som egen avdelning. Lämpligen kan ämnet finnas som underavdelning till "Konspirationer och alternativa teorier".
Efter ett besök på F&J idag kan konstatera att 95% av diskussionen där handlar om en påstådd feministisk konspiration. Hittade ingen diskussion kring existerande fenimistisk teori.
Citera
2011-01-24, 15:33
Medlem
2pks avatar
Låt den vara kvar. Gör en tråd där det du vill ska diskuteras istället?
Citera
2011-01-24, 15:34
Medlem
lumpkinss avatar
Nedläggning är kanske att ta i, men jag håller faktiskt med dig om att något behöver göras! Det är jävligt dassig kvalitet på diskussionerna där, och de består främst av

1) pubertala rants
2) konspirationsfoliehattande
3) lååånga chattrådar med ibland illa dolt raggande.

Synd, för det finns faktiskt en del vettigt folk med alla möjliga olika åsikter som skriver där, men de är försvinnande få.

Givetvis har jag rapporterat OT etc, men jag har också sett hur många RP:s lämnas totalt utan åtgärd.

Är F&J på väg att bli det nya I&I?
Citera
2011-01-24, 15:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Föreslår att "Feminism och Jämställdhet" läggs ner som egen avdelning. Lämpligen kan ämnet finnas som underavdelning till "Konspirationer och alternativa teorier".
Efter ett besök på F&J idag kan konstatera att 95% av diskussionen där handlar om en påstådd feministisk konspiration. Hittade ingen diskussion kring existerande fenimistisk teori.

Ditt förslag är inte allvarligt. Möjligen kunde man i så fall lägga ämnet under Politik inrikes. Nej, det finns ingen sådan debatt du efterlyser, Det beror på att inga seriösa feminister finner debattformatet tilltalande och hellre debatterar på andra arenor. Jag kan dock säga att som moderator skulle jag göra allt jag kunde för att få ett bättre debattklimat om det dök upp några som ville debattera feministisk teori. De feminister som finns i forumavdelningen och passerat revy anser jag inte tar sitt debattansvar om de vill vara seriösare. Då får de välja noggrannare vem de debatterar mot.
Citera
2011-01-24, 15:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumpkins
Nedläggning är kanske att ta i, men jag håller faktiskt med dig om att något behöver göras! Det är jävligt dassig kvalitet på diskussionerna där, och de består främst av

1) pubertala rants
2) konspirationsfoliehattande
3) lååånga chattrådar med ibland illa dolt raggande.

Synd, för det finns faktiskt en del vettigt folk med alla möjliga olika åsikter som skriver där, men de är försvinnande få.

Givetvis har jag rapporterat OT etc, men jag har också sett hur många RP:s lämnas totalt utan åtgärd.

Är F&J på väg att bli det nya I&I?

Nej, för problemen är ändå inte exakt samma. Jag anser att stenhård moderering inte skulle styra upp situation, utan vad som krävs är att det är användarna som får låta bli att nappa på trolleri och ointressanta trådstarter.

De som alltid tilldragit sig mest intresse i F&j är våldtäkter, aborter, politiska uttalanden av feministeroch diverse tidningsskrivierier.
Citera
2011-01-24, 16:04
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, för problemen är ändå inte exakt samma. Jag anser att stenhård moderering inte skulle styra upp situation, utan vad som krävs är att det är användarna som får låta bli att nappa på trolleri och ointressanta trådstarter.

De som alltid tilldragit sig mest intresse i F&j är våldtäkter, aborter, politiska uttalanden av feministeroch diverse tidningsskrivierier.

Så det är alltså ingen idé att rapportera inlägg som är OT?
Citera
2011-01-24, 16:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumpkins
Så det är alltså ingen idé att rapportera inlägg som är OT?

Jag har varit lite dålig på det senaste att motivera om jag lämnat ett RP utan åtgärd. Självklart skall du rapportera OT och jag lovar att jag skall motivera om jag inte stryker inlägget i fråga. Du har kanske rätt i nivån borde vara lite hårdare. Jag menar bara att en stenhård moderering inte är en kungsväg till bättre debattklimat.
Citera
2011-01-24, 17:32
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har varit lite dålig på det senaste att motivera om jag lämnat ett RP utan åtgärd. Självklart skall du rapportera OT och jag lovar att jag skall motivera om jag inte stryker inlägget i fråga. Du har kanske rätt i nivån borde vara lite hårdare. Jag menar bara att en stenhård moderering inte är en kungsväg till bättre debattklimat.
Jag tror faktiskt att det skulle vara en god idé - det skulle öka läsvärdet om högre krav ställdes på de diskuterande. Det är riktigt tråkigt att behöva lägga rapporter i så gott som varenda tråd man besöker därinne. Inget ont om eran moderering, men jag skulle gärna se att ni blev lite hårdare, i alla fall dela ut fler tillsägelser för upprepat trams/chat.

Jag har PM:at dig om det här innan, men din respons uteblev?
Citera
2011-01-25, 16:53
Bannlyst
Svårmodererat förstår jag att det är. Jag får tänka mig för ibland... ifall jag ser en tråd som handlar om, ungefär "Jag är kvinna och tycker män ska förtryckas riktigt mycket" kanske jag inte ska svara vänligt och pedagogiskt och tala förnuft med TS. Jag vet ju inte ens om det är en kvinna på riktigt. Och är det det så hjälper det nog inte vad jag säger.
Citera
2011-01-25, 18:26
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Feminism och Jämställdhet på Flashback är lika fruktbart som att prata rondellhundar och yttrandefrihet med Al Quaida

Håller med om ditt förslag! Har sett några som försökt diskutera ämnet, men de försvinner illa kvickt.
Svårt att veta vad det beror på. Saknar de argument eller...
Citera
2011-01-25, 20:55
Medlem
Herr_Oins avatar
I vanlig ordning så är det inte forumet det är fel på, det är användarna.

Det må råda en enormt misogyn stämning i det forumet men jag ser det som en väldigt viktig och intressant del av Flashback och har själv debatterat där ett antal gånger då det är en viktig fråga för mig. Att merparten av skribenterna där är ett gäng ryggdunkande pubertetsungar är det som är det stora problemet, inte teorierna om feminism.
Citera
2011-01-25, 22:41
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
I vanlig ordning så är det inte forumet det är fel på, det är användarna.

Det må råda en enormt misogyn stämning i det forumet men jag ser det som en väldigt viktig och intressant del av Flashback och har själv debatterat där ett antal gånger då det är en viktig fråga för mig. Att merparten av skribenterna där är ett gäng ryggdunkande pubertetsungar är det som är det stora problemet, inte teorierna om feminism.
Att helt lägga ner F&J känns som sagt otänkbart. Jämställdhetstemat inbegriper ju många intressanta & diskutabla ämnen som länge har varit på tapeten i det svenska samhället. Men - som jag påpekade tidigare - så är hårdare moderering önskvärd, inte minst för att höja läsvärdet.

Jag tycker dessutom att båda parterna, såväl profeminist som antifeminist, brukar vara lika stora kålsupare. Det är inte sällan som debatter mynnar ut i patetiska könskrig, ibland till rent skrattretande proportioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in