2011-01-24, 14:20
Medlem
Jobbade första halvåret 2010 på Irland. För dem som jobbat där vet ni att den egentliga skatten ligger på 8%, dock får man betala 20%. Vad detta innebär är att men 6 månader efter hemkost har rätt att "Claima" det 12% man betalade extra under sin vistilse.

Nu har det helt enkelt blivit dags för mig att ta tillbaka detta. Frågan för mig är hur? Har haft svårt att få reda på vilka man ska ringa och behöver därför hjälp från någon som gjort detta tidigare.

Om någon skulle kunna dela med sig av lite erfarenheter hade det varit guld värt, är cirka 12k vi pratar om så för mig som ung är det mycket pengar.

Vet ej om det är viktigt men är 21. Har Irländskt (AIB Bank) samt Svenskt bank konto.

Tacksam för svar.
Citera
2011-01-24, 14:23
Medlem
Kaustis avatar
Jag kan inte bidra med så jättemycket, men jag postar här mest för att komma ihåg tråden.

Kan detta ev. vara till hjälp: http://www.revenue.ie/en/index.html
Citera
2011-01-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag kan inte bidra med så jättemycket, men jag postar här mest för att komma ihåg tråden.

Kan detta ev. vara till hjälp: http://www.revenue.ie/en/index.html

Kan absolut vara till hjälp.

Kan även tilläga att jag fyllde i alla formulär som man var tvungen att göra bland annat P45 (eller vad fan den hette).
Citera
2011-01-24, 14:29
Medlem
Det var länge sedan. Jag var där 2003/2004. Du ska skicka in ett formulär till deras skattemyndighet. Det var ganska enkelt vill jag minnas. Sedan kommer beslutet hem till din adress i Sverige. Problemet i mitt fall var ju att jag inte fick tillbaka något. Tror att min arbetsgivare redan hade ordnat med det så att jag redan betalade den lägre skatten. Kolla: http://www.revenue.ie.
Citera
2011-01-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swequim
Det var länge sedan. Jag var där 2003/2004. Du ska skicka in ett formulär till deras skattemyndighet. Det var ganska enkelt vill jag minnas. Sedan kommer beslutet hem till din adress i Sverige. Problemet i mitt fall var ju att jag inte fick tillbaka något. Tror att min arbetsgivare redan hade ordnat med det så att jag redan betalade den lägre skatten. Kolla: http://www.revenue.ie.

Grejen är att jag betalade den fulla skatten plus att jag inte fått hem något besked från Revenue på 6 månander. Därför tänkte jag att det är dags få lite fart på detta själv.
Citera
2011-01-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralWhiteFTW
Grejen är att jag betalade den fulla skatten plus att jag inte fått hem något besked från Revenue på 6 månander. Därför tänkte jag att det är dags få lite fart på detta själv.
Det tog vääääldigt lång tid innan jag fick svar. Nu när jag tänker på det så kan det ha med att jag var där i 9 månader. Då kanske jag skulle betala full skatt då jag "nog" räknades som boende och inte gästarbetare. Men som sagt, det var länge sedan.
Citera
2011-01-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swequim
Det tog vääääldigt lång tid innan jag fick svar. Nu när jag tänker på det så kan det ha med att jag var där i 9 månader. Då kanske jag skulle betala full skatt då jag "nog" räknades som boende och inte gästarbetare. Men som sagt, det var länge sedan.

Förmodligen skattade du som gästarbetare då det gäller så länge man inte jobbar längre än ett år. Man ska ge det lite försök via Revenue och kontakta någon där. Har man PPS nr borde man kunna komma en bit över telefon med någon Irländare där.
Citera
2011-01-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralWhiteFTW
Förmodligen skattade du som gästarbetare då det gäller så länge man inte jobbar längre än ett år. Man ska ge det lite försök via Revenue och kontakta någon där. Har man PPS nr borde man kunna komma en bit över telefon med någon Irländare där.

Du kan ha rätt. Däremot vet jag att ett skatteår inte är detsamma som ett "riktigt" år. Tror att det är en god idé att ringa. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in