2011-02-22, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av Wenne89
Jag som rubriken säger så har jag blivit lurad till att åka vasaloppet nästa år.
Det var vid en släktmiddag som det hela kom på tal och efter lite gastande så stod det klart att jag och några grabbar till ska åka vasan nästa år.
Först tänkte jag inte så mycket på det, men då jag är en satans vinnarskalle kan jag inte ens tänka mig att förlora mot de andra killarna.
Nackdelen är att jag inte är i vasaloppsform just nu :P
Så därför undrar jag om någon har lite tips på träning, mathållning etc.
Uppskattar all hjälp!!
Det var vid en släktmiddag som det hela kom på tal och efter lite gastande så stod det klart att jag och några grabbar till ska åka vasan nästa år.
Först tänkte jag inte så mycket på det, men då jag är en satans vinnarskalle kan jag inte ens tänka mig att förlora mot de andra killarna.
Nackdelen är att jag inte är i vasaloppsform just nu :P
Så därför undrar jag om någon har lite tips på träning, mathållning etc.
Uppskattar all hjälp!!
1. Anmälan - tänk på att Vasaloppet blir fulltecknat tidigt! Håll koll på www.vasaloppet.se ! Anmälan öppnar redan på vårkanten och en del år har det blivit fullt redan i juni!
2. Utrustning bör införskaffas snarast, så att du eventuellt hinner testa utrustning redan under denna vinter. Skapliga skidor + bindning, pjäxor och stavar 3000-4000 SEK. Livslängden är lång, typ 10 säsonger, så se det som en långsiktig investering. Se till att få ordentliga markeringar på skidorna för spannet vid olika typer av valla (burkvalla och klistervalla). Butiken kan oftast hjälpa till med att få skidorna grundparaffinerade.
3. Fixa grundkondition. Du bör orka med ett löppass på 20-25 km i lugnt tempo för att orka med ett Vasalopp. Öka träningsmängden successivt under sommarhalvåret. Varva med intensivare intervallpass när grundfysiken är på plats.
4. Träna överkropp. Mage, rygg och triceps (baksida överarm) är viktiga muskelgrupper i längdskidåkning. Gym är bra, men...
5. ... rullskidor är det bästa när det inte finns snö! Låna ett par (finns troligen en skidklubb i närheten, som kanske kan hjälpa dig), annars blir det ytterligare 2000-2500 SEK. Skaffa rullskidsspetsar till stavarna, vilket ger bättre fäste i asfalten. Tänk på att ta det jävligt försiktigt i början - öva på plan mark. Försök att få hjälp med tekniken
6. Skaffa skidvana! Helst 50 mil på snö. Få hjälp med tekniken! Fel teknik suger energi.
7. Seedningslopp, så att du/ni inte behöver starta i sista led.
8. Resa/boende - Åk med en skidklubb, så ni inte behöver trassla med boende, måltider, egen chaufför/bil etc. Brukar kosta 1500-2000 SEK.
Lite att börja med i alla fall...