• 2
  • 3
2011-02-22, 14:30
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wenne89
Jag som rubriken säger så har jag blivit lurad till att åka vasaloppet nästa år.

Det var vid en släktmiddag som det hela kom på tal och efter lite gastande så stod det klart att jag och några grabbar till ska åka vasan nästa år.

Först tänkte jag inte så mycket på det, men då jag är en satans vinnarskalle kan jag inte ens tänka mig att förlora mot de andra killarna.

Nackdelen är att jag inte är i vasaloppsform just nu :P

Så därför undrar jag om någon har lite tips på träning, mathållning etc.

Uppskattar all hjälp!!

1. Anmälan - tänk på att Vasaloppet blir fulltecknat tidigt! Håll koll på www.vasaloppet.se ! Anmälan öppnar redan på vårkanten och en del år har det blivit fullt redan i juni!

2. Utrustning bör införskaffas snarast, så att du eventuellt hinner testa utrustning redan under denna vinter. Skapliga skidor + bindning, pjäxor och stavar 3000-4000 SEK. Livslängden är lång, typ 10 säsonger, så se det som en långsiktig investering. Se till att få ordentliga markeringar på skidorna för spannet vid olika typer av valla (burkvalla och klistervalla). Butiken kan oftast hjälpa till med att få skidorna grundparaffinerade.

3. Fixa grundkondition. Du bör orka med ett löppass på 20-25 km i lugnt tempo för att orka med ett Vasalopp. Öka träningsmängden successivt under sommarhalvåret. Varva med intensivare intervallpass när grundfysiken är på plats.

4. Träna överkropp. Mage, rygg och triceps (baksida överarm) är viktiga muskelgrupper i längdskidåkning. Gym är bra, men...

5. ... rullskidor är det bästa när det inte finns snö! Låna ett par (finns troligen en skidklubb i närheten, som kanske kan hjälpa dig), annars blir det ytterligare 2000-2500 SEK. Skaffa rullskidsspetsar till stavarna, vilket ger bättre fäste i asfalten. Tänk på att ta det jävligt försiktigt i början - öva på plan mark. Försök att få hjälp med tekniken

6. Skaffa skidvana! Helst 50 mil på snö. Få hjälp med tekniken! Fel teknik suger energi.

7. Seedningslopp, så att du/ni inte behöver starta i sista led.

8. Resa/boende - Åk med en skidklubb, så ni inte behöver trassla med boende, måltider, egen chaufför/bil etc. Brukar kosta 1500-2000 SEK.

Lite att börja med i alla fall...
Citera
2011-03-07, 12:58
Medlem
UniktFanskaps avatar
Hur e det, måste man vara medlem i en klubb eller inte för att få köra Vasaloppet? Det stora loppet, första söndagen i mars. Någon skillnad om man kör öppet spår?
Citera
2011-03-07, 19:57
Medlem
Medlemskap i en godkänd skidklubb måste man he..åtminstone om man vill åka det "riktiga" Vasaloppet.

Dock går det ju utmärkt att signa upp för AXA på nätet.Kostar ingenting,går smidigt och jag tror att det numera är den största "klubben" i Vasaloppet rent antalsmässigt.
Citera
2011-03-09, 17:03
Medlem
Under årets vasalopp snackade kommentatorerna i SVT en del om att sprinters överraskande (jag får nog hålla med) nog inte allt för sällan även är bra långloppsåkare.

Ska du åka vasan så fort som möjligt kommer du få ett helvete oavsett hur mycket du tränar.
Citera
2025-02-21, 20:51
Medlem
Bra test och träning inför vasaloppet är att klara av att springa en halvmaraton eller att promenera en 6 timmar lång rask promenad.

Det ger åtminstone en liten fingervisning om ens kropp orkar. Givetvis ska man inte direkt testa med det här utan att vara tränad innan.

Givetvis bra om man har lite vana av att skida och staka också. Många tränar armar på gymmet för det är ju armarna som tar mest stryk jämfört med löpning/promenader.

Sedan handlar väldigt mycket om att klä sig rätt för det väder som råder. Vädret kan vara allt från flera minusgrader med knastrigt fint underlag till att vara duggregn och att försöka ta sig framåt på hal tillplattad is eftersom många har passerat före dig och tryckt ihop den blöta snön till blank is. På vissa sträckor kan isen/snön smälta så det blir barmark och massa vatten du skidar på.

Betala lite extra för att någon kunnig förbereder skidorna åt dig så får du inte onödiga problem.
Citera
2025-02-23, 09:47
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Du måste
Vara medlem i någon skidklubb.
Träna mycket benböj och rygg.
Äta mycket Wasa knäcke
Ha bra kläder
Inte bli stressa i spårköerna
Citera
2025-02-25, 08:33
Medlem
Köp inte nya kallingar dagen innan likt jag gjorde.
Det var slut när det gällde allt diagonalåkande redan efter Mångsbodarna.
Oerhört smärtsamt redan i Risberg..jag plågade mig i mål och skrek högst av alla i duschen efteråt.

Det skall vara inkörda grejer man kör i..särskilt kallingar..om man vill ha en rimligt hygglig Vasaloppsupplevelse.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in