Citat:
Ursprungligen postat av club01
Skulle jag vara du så skulle jag byta oljesilen! Väldigt tråkigt med dåligt oljetryck på den motorn då den har kedja.
Har oljelampan lyst eller blinkat eller ja ens gett tecken på att tändas så ska det rättas till fortast möjligast. Speciellt när du är helt säker på att oljenivån är den rätta så kan du ju bara där lista ut att något inte står rätt till.
För övrigt så räcker det absolut inte med att köra längre sträckor med varm motor för att undvika oilsludge om du tex kör 3000mil longlife intervaller. Varm motor långa sträckor och 1000 till max 1500mil då kanske man slipper problemet.
Nej det var helt klart för lite olja som var orsaken, testade igår med 90gradiga högersvängar i hög hastighet, börja inte blinka en enda gång.
Tjejen som ägde bilen innan mig var ett riktigt praktexemplar på att lämna in den på volkswagen för minsta lilla. Så jag är lite osäker på vad det har varit för olja i innan jag bytte till castrol magnatec. Självklart byter jag var 1000e mil, jag är ingen idiot.
Gräddig olja drabbar väl vanligtvis volkswagens turbospisar som har kört på longlife? Jag har ju en sugis.