2011-01-24, 02:31
Medlem
PorreHattyrs avatar
Ja som sagt, oljelampan blinkar till några gånger men slutar sedan om man tar en ganska snäv kurva åt höger dock inte åt vänster. Har blivit mer känslig med tiden, förut började den bara blinka när jag gjorde en handbromsvändning åt höger, men nu även vid ganska låga G-krafter.

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Kass oljepump? Bilen är en Volkswagen Golf IV med en V5 motor.
Citera
2011-01-24, 02:48
Medlem
(edit)Hittat ditt fel antagligen, Googla Kallslam du får byta oljesilen. Böra fixa det direkt i morgon för att unvika motorskador.
Senast redigerad av KalleKofot 2011-01-24 kl. 02:57.
Citera
2011-01-24, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorreHattyr
Ja som sagt, oljelampan blinkar till några gånger men slutar sedan om man tar en ganska snäv kurva åt höger dock inte åt vänster. Har blivit mer känslig med tiden, förut började den bara blinka när jag gjorde en handbromsvändning åt höger, men nu även vid ganska låga G-krafter.

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Kass oljepump? Bilen är en Volkswagen Golf IV med en V5 motor.

Eftersom du inte skriver att du ens tittat på oljenivån så kan det vara en orsak.

Lycka till.
Citera
2011-01-24, 10:50
Medlem
dwgs avatar
Dags att byta/fylla på olja.
Citera
2011-01-24, 11:49
Medlem
toby79s avatar
Precis, häll i olja så är problemet med all säkerhet borta.
Citera
2011-01-24, 13:25
Medlem
PorreHattyrs avatar
Nix oljenivån är perfekt, och det är ej heller något kallslam då oljan är ganska nybytt och jag inte kör korta sträckor utan att få upp motortempen.

Som sagt den börjar endast blinka när man svänger åt kraftigt åt HÖGER inte åt vänster eller bromsar eller accelererar kraftigt.
Citera
2011-01-24, 16:24
Medlem
toby79s avatar
Med tanke på de skiftande kunskaper många har om bilar så måste jag bara fråga om du är helt säker på att det inte är tex växellådsolja, eller någonting annat du kikat på.

Annars kan det vara att grovsilen i tråget är delvis igensatt. eller så har du fel olja, eller ett klent oljefilter. Svårt att säga bara så där egentligen.

Kan ju vara fel i kabelanslutningen till givaren också.

Hur gammal är kärran?
Citera
2011-01-24, 17:39
Medlem
Kabeln till givaren kanske är skavd någonstans och när du svänger åt ena hållet så går den emot karossen/något jordat och på så vis jordar och lampan lyser då.

Om nu givaren funkar så på en Golf IV..? Ett långsökt tips
Citera
2011-01-24, 22:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Kabeln till givaren kanske är skavd någonstans och när du svänger åt ena hållet så går den emot karossen/något jordat och på så vis jordar och lampan lyser då.

Om nu givaren funkar så på en Golf IV..? Ett långsökt tips

Inte alls så långsökt faktiskt. Det var inte länge sedan jag läste om nåt liknande, då var det någon del som kom i kontakt med givaren och jordade vid sväng.
Citera
2011-01-24, 23:02
Medlem
PorreHattyrs avatar
Fyllde på några deciliter extra vilket löste problemet, men nu ser det ut att vara lite för mycket på stickan. Aja skitsamma bara jag slipper oljevarningen.
Citera
2011-01-25, 20:35
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorreHattyr
Fyllde på några deciliter extra vilket löste problemet, men nu ser det ut att vara lite för mycket på stickan. Aja skitsamma bara jag slipper oljevarningen.

Skulle jag vara du så skulle jag byta oljesilen! Väldigt tråkigt med dåligt oljetryck på den motorn då den har kedja.
Har oljelampan lyst eller blinkat eller ja ens gett tecken på att tändas så ska det rättas till fortast möjligast. Speciellt när du är helt säker på att oljenivån är den rätta så kan du ju bara där lista ut att något inte står rätt till.

För övrigt så räcker det absolut inte med att köra längre sträckor med varm motor för att undvika oilsludge om du tex kör 3000mil longlife intervaller. Varm motor långa sträckor och 1000 till max 1500mil då kanske man slipper problemet.
Senast redigerad av club01 2011-01-25 kl. 20:39.
Citera
2011-01-25, 22:28
Medlem
PorreHattyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Skulle jag vara du så skulle jag byta oljesilen! Väldigt tråkigt med dåligt oljetryck på den motorn då den har kedja.
Har oljelampan lyst eller blinkat eller ja ens gett tecken på att tändas så ska det rättas till fortast möjligast. Speciellt när du är helt säker på att oljenivån är den rätta så kan du ju bara där lista ut att något inte står rätt till.

För övrigt så räcker det absolut inte med att köra längre sträckor med varm motor för att undvika oilsludge om du tex kör 3000mil longlife intervaller. Varm motor långa sträckor och 1000 till max 1500mil då kanske man slipper problemet.

Nej det var helt klart för lite olja som var orsaken, testade igår med 90gradiga högersvängar i hög hastighet, börja inte blinka en enda gång.

Tjejen som ägde bilen innan mig var ett riktigt praktexemplar på att lämna in den på volkswagen för minsta lilla. Så jag är lite osäker på vad det har varit för olja i innan jag bytte till castrol magnatec. Självklart byter jag var 1000e mil, jag är ingen idiot.

Gräddig olja drabbar väl vanligtvis volkswagens turbospisar som har kört på longlife? Jag har ju en sugis.
Senast redigerad av PorreHattyr 2011-01-25 kl. 22:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in