2011-01-23, 22:57
Medlem
rex144s avatar
har precis sett ett reportage på svt,
unga etiopiskor och filipinskor tvingas skriva på tvårskontrakt, deras pass och mobil tas ifrån de,
de tvingas jobba dugnet runt, bestraffas fysiskt, får knappt med mat,

frun som själv får underkasta sig sin man, och får stryk, kan avreagera sig på en svart tjej från Etiopien,
lämnar de familjen så blir de strandade i Dubai, utan biljett hem,

de tjänar 800 kronor , 100 dollar i månaden, som de skickar hem,
de bli slagna, våldtagna, men är rättslösa i Dubai,
Citera
2011-01-23, 23:01
Medlem
Frågeställning?
Citera
2011-01-23, 23:05
Medlem
Sunrise01s avatar
Jaha är det bara i Dubai som fattiga människor utnyttjas?
Citera
2011-01-23, 23:11
Medlem
rex144s avatar
vaddå frågeställning?

det är underlag för en kritisk diskussion...

ett land som är väldigt rikt, och med hypermodern arkitektur, som anses vara paradiset,
är rättslöst,
Citera
2011-01-23, 23:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
vaddå frågeställning?

ett land som är väldigt rikt, och med hypermodern arkitektur, som anses vara paradiset,
är rättslöst,

Okej, det var ju hemskt. Ska vi bara sitta och förfära oss, eller har du någon frågeställning? Utan sådan kommer tråden sannolikt att låsas.
Citera
2011-01-23, 23:29
Medlem
Länk till pogrammet?.
Citera
2011-01-23, 23:31
Medlem
Sunrise01s avatar
Undrar hur vitryska städerskor behandlas i väst eller kanske ska vi fråga rumänska glädjeflickor på Berlins gator hur dom har det?
Citera
2011-01-23, 23:57
Medlem
livegens avatar
Slavhandel bland araberna har varit lika stor eller större än den europeiska slavhandeln och det var först under 1962 i Saudiarabien, 1963 i Förenade arabemiraten och 1970 i Oman, som slaveriet förbjöds. Men fortfarande arbetar och lever utländska arbetare och tjänstefolk under slavliknannde arbetsvillkor i de flesta arabländer. De blir bl.a. misshandlade och torterade utan rätt att kunna anmäla sina arbetsgivare.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/asiatiska-pigor-lever-rattslost_2077197.svd
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=2184174
http://www.folkpartiet.se/Vi-behover-dig/Engagera-dig-i-ett-natverk/Liberala-Kvinnor/Jenny-Sonesson/Artiklar-av-Jenny/Arabstaterna-maste-stoppa-slavhandeln/
Senast redigerad av livegen 2011-01-23 kl. 23:59.
Citera
2011-01-24, 00:00
Medlem
Cerises avatar
Citat:
vaddå frågeställning?

är rättslöst,

För det första är inte Dubai ensam om detta, det händer världen över varenda dag.
Dubai bygger på feodalism, ett fåtal människor äger allting, och resten är utan vare sig medborgarskap eller rättigheter. De som har råd kan köpa sig ett tillfälligt medborgarskap för dyra pengar som håller i ungefär fem år innan de måste skaffa ett nytt.
Citera
2011-01-24, 00:04
Medlem
Heladageniskogens avatar
Ska inte alla araber ha kollektiv skuld för detta nu? Eller gäller det bara vita människor från europa?
Citera
2011-01-24, 00:07
Medlem
Epeemasters avatar
Citat:
vaddå frågeställning?

är rättslöst,

Dubai är ett islamskt land som tillämpar koranen och sharia.
Vad finns det att förvåna sig över??

Om jag vore du skulle jag lägga mer energi på att hindra att dessa avarter tar sig hit till europa.
Citera
2011-01-24, 00:21
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epeemaster
Dubai är ett islamskt land som tillämpar koranen och sharia.
Vad finns det att förvåna sig över??

Om jag vore du skulle jag lägga mer energi på att hindra att dessa avarter tar sig hit till europa.

Folk som lever ett gott liv i Dubai har ingen anledning att flytta till Europa, de har precis allt man kan önska sig, och mer. Till och med vinterland mitt i den 40-gradiga som de kan åka skidor i. Hade jag varit rik hade jag lätt kunnat tänka mig att flytta dit.
Senast redigerad av Cerise 2011-01-24 kl. 00:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in