2011-01-23, 22:32
Medlem
Little-Macs avatar
Hej, jag är alldeles för dålig på det juridiska för att driva företag egentligen, så jag hoppas på hjälp från underbara Flashback!

Låt oss måla upp den hypotetiska situationen att jag har ett aktiebolag med en fastighet (t.ex. lantbruksfastighet), och min dotter har utfört en del arbeten på fastigheten under året. Hur betalar jag då på bästa sätt min dotter?

1. Lön. Innebär en hel del pappersarbete vad jag förstår, med anställningsavtal och registrering hos skatteverket. Aktiebolaget har inga anställda utan bara mig som innehavare i dagsläget. Är det ändå försent nu att skicka in uppgifter till skatteverket för 2010, om man vill att det skall taxeras det året.

2. Gåvobrev. Alltså att jag betalar privata, skattade, pengar som gåva till min dotter. Nackdelen är förstås att dottern, som inte tjänat något under 2010, inte skulle behöva betala lika mycket i skatt.

3. Betalning från Aktiebolaget till dotterns firma. Dotterns firma har inte varit aktiv under året, så detta skulle vara firmans enda inkomst. Nackdelen då att summan då blir momspliktig.

Hur gör jag detta på bästa sätt, kära flashback? Vill att det skall bli så mycket som möjligt till dottern i slutändan, och så lite som möjligt till farbror staten.
Citera
2011-01-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little-Mac
Hej, jag är alldeles för dålig på det juridiska för att driva företag egentligen, så jag hoppas på hjälp från underbara Flashback!

Låt oss måla upp den hypotetiska situationen att jag har ett aktiebolag med en fastighet (t.ex. lantbruksfastighet), och min dotter har utfört en del arbeten på fastigheten under året. Hur betalar jag då på bästa sätt min dotter?

1. Lön. Innebär en hel del pappersarbete vad jag förstår, med anställningsavtal och registrering hos skatteverket. Aktiebolaget har inga anställda utan bara mig som innehavare i dagsläget. Är det ändå försent nu att skicka in uppgifter till skatteverket för 2010, om man vill att det skall taxeras det året.

2. Gåvobrev. Alltså att jag betalar privata, skattade, pengar som gåva till min dotter. Nackdelen är förstås att dottern, som inte tjänat något under 2010, inte skulle behöva betala lika mycket i skatt.

3. Betalning från Aktiebolaget till dotterns firma. Dotterns firma har inte varit aktiv under året, så detta skulle vara firmans enda inkomst. Nackdelen då att summan då blir momspliktig.

Hur gör jag detta på bästa sätt, kära flashback? Vill att det skall bli så mycket som möjligt till dottern i slutändan, och så lite som möjligt till farbror staten.

1. Precis som du skriver innebär det en del pappersarbete. Din dotters inkomst kommer att taxeras för det inkomstår då hon har tillgång till sin lön.

2. Gåvobrev har jag ingen erfarenhet av, men om det är som du skriver är det skattade pengar och därmed har redan en stor del gått förlorad.

3. Skulle kunna fungera, men ni förlorar så klart momsen och om din dotter inte har en enskild firma kommer pengarna bara att låsas i det företaget istället.

Jag hade i situationen försökt komma överens om att betala ut "lönen" i annat än pengar. Dvs när din dotter behöver köpa en ny soffa köper du en soffa i företaget som bokförs som "kontorsinredning" eller liknande. På så sätt kan du handla momsfritt (förutsatt att ditt företag har inkomster och kan kvitta momsen) samtidigt som du handlar för oskattade pengar.
Citera
2011-01-25, 11:49
Medlem
Little-Macs avatar
Tack så mycket för svar!

Alternativ 4, alltså köpa soffor och sånt, är svårt eftersom pengarna skall användas till universitetsstudier utomlands. Så vi behöver alltså få loss pengar.

Dottern i exemplet har en enskild firma. Den har inte varit aktiv under året så denna summa (ex 60 000) skulle vara den enda inkomsten. Inte heller dottern har haft någon inkomst av tjänst under året.
Mitt aktiebolag har däremot gått med mycket vinst, och fått in mycket moms, och behöver därför utgifter.

Så hur mycket skulle då gå till staten om min dotter fakturerar mig nämnda summa och sedan tar ut den som löln/vinst från sin egen firma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in