Hej, jag är alldeles för dålig på det juridiska för att driva företag egentligen, så jag hoppas på hjälp från underbara Flashback!
Låt oss måla upp den hypotetiska situationen att jag har ett aktiebolag med en fastighet (t.ex. lantbruksfastighet), och min dotter har utfört en del arbeten på fastigheten under året. Hur betalar jag då på bästa sätt min dotter?
1. Lön. Innebär en hel del pappersarbete vad jag förstår, med anställningsavtal och registrering hos skatteverket. Aktiebolaget har inga anställda utan bara mig som innehavare i dagsläget. Är det ändå försent nu att skicka in uppgifter till skatteverket för 2010, om man vill att det skall taxeras det året.
2. Gåvobrev. Alltså att jag betalar privata, skattade, pengar som gåva till min dotter. Nackdelen är förstås att dottern, som inte tjänat något under 2010, inte skulle behöva betala lika mycket i skatt.
3. Betalning från Aktiebolaget till dotterns firma. Dotterns firma har inte varit aktiv under året, så detta skulle vara firmans enda inkomst. Nackdelen då att summan då blir momspliktig.
Hur gör jag detta på bästa sätt, kära flashback? Vill att det skall bli så mycket som möjligt till dottern i slutändan, och så lite som möjligt till farbror staten.