[quote=Mandelmusen]För det första: det du nämner här är ingen isolerad företeelse för Socialdemokraterna utan mycket av detta har även andra partier stått bakom. Jag vill dock kommentera några specifika punkter:
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
- Ja.. och det är jävligt många jävligt glada för. Varför ska vi ha ett stort statligt jävla försvar som tickar pengar varje år? Sverige har anpassat sig till den moderna krigsföringen, att ha en yrkesarmé av elitsoldater som kan skickas runt till olika platser i världen..
Ett försvar behövs för att vi ska kunna försvara oss i händelse av att omvärlden förändras negativt. Det är i grunden positivt att ha ett starkt försvar. Finland betalar mindre för sitt försvar, men det är bra mycket effektivare. Skillnaden är att de inte har haft sossehegemoni, som vi i Sverige har haft. Ingen kan sia om framtiden och vi vet inte hur omvärlden utvecklas.
Jag förväntar mig inte att du kommer förstå det resonemanget.
Citat:
Och i gengäld skapade de ett samhälle präglat av hög levnadsstandard för alla. Under många decennier rankades Sverige som top 5 inom högst levnadsstandard och välfärd. Inte illa pinkat utifrån de förutsättningar Sverige har; en internationellt sett otroligt liten befolkning.
Och de som hade högre levnadsstandard lyckades trots att de inte hade ett sossesamhälle. Det underliga är att du ser att samband mellan hög levnadsstandard och skyhöga skatter. Själv ser jag inte det sambandet. Jag inbillar mig, kanske felaktigt, att det är industri, uppfinningsrikedom, arbete och kunskap som skapar välfärd, inte höga skatter. Du kanske blandar ihop välfärd med wellfare - det är inte samma sak. Bidrag är inte välstånd.
Citat:
Du verkar ha grym insikt i hur Sveriges skola fungerar. Du tror uppenbarligen på myten om "flumskolan." Läs på om Sveriges utbildningshistoria och hur skolan fungerar i detalj, så tar jag gärna debatten om flumskola med dig. Jan Björklund och hans jävla retorik...
Ja det verkar som om även sossarna börjar köpa Björklunds lögner. Dessutom stöder lärarnas riksförbund Björklund. Dina insikter om skolan kanske man mest ska skratta åt. Missade du helt sosseuttalanden i stil med att lärarnas kunskap inte var det viktiga, att eleverna skulle söka kunskap själva, att läxor inte behövs, att man inte ska mäta kunskap o.s.v.? Om du har några frågor om utbildningshistora är du välkommen att ställa dem så ska jag svara efter bästa förmåga, men eftersom du verkar ha levt under en sten de senaste 10-15 åren, känns det som ett sisyfosprojekt.
Citat:
Ja snälla.. Majoriteten av Sveriges befolkning är inte och har aldrig varit bidragsberoende. Däremot är bidrag i grunden en väldigt bra sak. Jag är glad över mitt studiebidrag och studielån som gjorde det möjligt för mig att kunna utbilda mig. Många familjer gläds över barnbidraget som dimper ner i deras plånböcker varje månad.
Majoriteten ÄR bidragsberoende. Bara för att du saknar kunskap behöver du inte kokettera med din ignorans! Barnbidrag, studiebidrag, lönebidrag, bostadsbidrag, a-kassa på halvtid, föreningsbidrag, kommunalbidrag, socialbidrag o.s.v.
Faktum är att majoriteten tar emot någon form av bidrag.
Citat:
Jaha, du missade visst att Göran Persson och hans vidriga anhang samtliga bekände sig till feminismen? Det var ju förvånande! Men med tanke på att du är sosse och därmed att betrakta som mindre vetande, är det kanske inte så konstigt.
Citat:
Förutom allt detta kan nämnas: De revolutionerade hela utbildningssystemet genom att införa Studielån och studiebidrag. Vilket möjliggör att alla människor i detta samhälle har chansen att forma de liv de vill. En fantastisk möjlighet för Sveriges befolkning, något som människor i andra länder bara kan drömma om!
De införde åtta-timmars arbetsdagar samt två lediga dagar i veckan. Kan jämföras med det helvete arbetarklassen levde i för 100 år sedan; 10-12 timmars arbetsdagar samt ingen eller mycket liten ledighet..
Du lever alltså i illusionen att Sverige är ensamt om studielån och åtta timmars arbetsdag? Jag tycker synd om dig som är så erbarmerligt inskränkt.
De har studielån i de flesta västländerna, även i USA, hör och häpna. Åtta timmars arbetsdag är även det mycket vanligt förekommande i västvärlden. De har lyckats med detta trots att svenska sossar inte styrt deras politik.
Men nu kanske du kan komma med några tankar kring allt det fina som sossarna genomfört. Kan du hitta något från de senaste 25 åren, så slipper du framstå som en stofil som lever i forntiden. Lycka till!
Ja just det ja, jag bara måste upprepa vad som verkar vara ditt huvudargument: