2011-01-24, 01:03
Citat:
Sant. Det är långt mycket mer spännande att spekulera vad som får dessa att ta till religion.
Ursprungligen postat av BRT
Jag tror inte att du förstod frågan. "Vad tror ni är anledningen till att det är så många människor som har valt att tro även om de är upplysta och välutbildade?"
Citat:
har du tack vare detta "drös" fått tillfälle att fråga någon av dem varför de är religiösa? Vad sa de?
Själv har jag stött på en hel drös sådana, och det finns ingen större skillnad mellan dem och de ateistiska/agnostiska forskare jag träffat - annat än att vissa är religiösa medan andra inte är det.
Citat:
Absolut! Det är denna "inbyggda vilja" som troligtvis ligger till grund som så väl religion och det faktum att vi är en sådan utvecklad art som vi är.
Själv tror jag att vi människor har någon slags "inbyggd" vilja att förstå vår omgivning, både deskriptivt och kausalt; dvs såväl hur saker "är" och fungerar, som vad som orsakar dem.
Citat:
Jag tror du här slår lite huvudet på spiken. Jag tror det är enorm skillnad mellan vilket fält akademikerna har valt att fördjupa sig i. En filosofistuderande har, precis som du säger, troligtvis en långt mycket högre sannolikhet att söka sig till religion som svar på de frågor han inte får svar på inom sitt fält.
Jag skulle alltså inte säga att utbildade människor som också är religiösa helt enkelt "inte vill jaga kunskap", som du påstår; utan snarare vill de jaga kunskap, som däremot vetenskapen - åtminstone idag - inte kan finna. Den vetenskapliga attityden är "detta bryr vi oss inte om, då det inte är mätbart"; medan t.ex. filosofistuderande och religiösa akademiker i regel försöker hitta kunskap om de problem som faller utanför normal vetenskap (meningen med livet, eventuella liv efter döden, rimliga förklaringar till hur universum kunde uppstå om vi antar kausala samband, o.s.v.). Att religiösa akademiker skulle vara "lata" och inte "jaga kunskap" stämmer alltså inte över huvud taget, i min erfarenhet (och tror du att seriös religionskunskap inte kräver ansträngning misstar du dig kraftigt).
Men hur har vi det med en kvantfysiker vid hadron collider? Eller en astronom vid hubble? Dessa är områden inom vetskapen som skrapar av religionens "domain" för var dag som går. Varje år görs framsteg som gör behovet av en religion mindre och mindre. Dessa människor är på jakt efter kunskap de med, men de gör dessa fynd inom ramen för vetenskapen.
Så då jag säger att vissa "inte vill jaga kunskap" så faller även filosofistuderande in under denna kategori. De är jävligt hungriga på kunskap inom sitt ämne, men de vill inte sätta sig framför svarta tavlan och lära sig kvantfysik.
Citat:
Ja, stämmer bra. Men lösa spekulationer inom religion är ju inte "kunskap" per se, men det ger troligtvis samma tillfredsställelse som riktig kunskap. Lite som att gå på donken då du är hungrig. Det är inte riktig mat, men du blir mätt för stunden.
Snarare tror jag att det är denna mänskliga jakt på kunskap som leder dem till religionen för att hitta förklaringar till de problem som vetenskapen inte kan uttala sig om.