• 1
  • 2
2011-01-23, 19:29
Medlem
Som ni förstår av rubriken så har min dator väldigt plötsligt blivit väldigt trög.
Är själv långt i från duktig på datorer och möjliga anledningar till den här sortens problem och jag är också medveten om att det finns väldigt många anledningar till varför en dator kan vara trög.

Det började i alla fall för någon vecka sedan. Innan dess kunde jag alltid se på serier/filmer och dylikt på datorn utan något som helst problem men sen plötsligt så är det helt omöjligt (ungefär som att försöka se en youtube-film utan att det buffrar...). Jag kan se några sekunder eller minuter ostört och sen plötsligt så fryser det och när man t.ex. trycker på paus så händer det ingenting (inte ens paus-knappen ändras till en play-knapp så det är nog inget fel på kvalitén på nedladdningen).

När jag t.ex. försöker öppna dokument eller annat så får jag oftast vänta ett litet tag eller så blir det bara "svarar inte" och jag är tvungen att trycka ctrl + alt + delete (vilket också i många fall laggar).

Min CPU användning är inte hög (pendlar mellan 20-50, någon gång upp till 100 men då sjunker den direkt igen) på de processer jag har uppe och minnet ligger på ca. 1 gb.

Jag har kört en CClean typ två gånger under den veckan som det gått sen det startade och har också gjort anti-virus scans (dock inte säker på att de fullbordats av någon anledning, står dock i anti-virusprogam menyn att det inte är några problem)

Har windows-uppdateringar att göra men om de skulle vara väldigt viktiga så skulle ju datorn starta dem av sig själv istället för att bara sitta och vara långsam.

Tack på förhand för svar om vad för problem jag kan ha och om min information inte är tillräcklig (vilket jag är rätt så säker på att den är) så fråga på! Tänk på att jag inte är den mest datorkunnige så försök gärna anpassa era svar till det.

Mvh Hoevk

Edit: Glömde att tillägga att det är Windows Vista!
Har tappat bort (eller inte fått med) någon skiva så kan inte omformatera...
Senast redigerad av Hoevk 2011-01-23 kl. 19:34.
Citera
2011-01-23, 19:32
Bannlyst
Lider också av trög dator. Har Windows Vista och det har alltid varit problem med följande: program som inte svarar, det tar lång tid att öppna program (och ibland slutar det svara när man öppnar), det tar lång tid att öppna en vanlig mapp (kan också sluta svara) ctrl+alt+del fungerar inte alltid (alltså, det händer ingenting när man trycker det)... Tror det är Vista det är fel på. Det hjälper inte ens att installera om hela systemet...
Citera
2011-01-23, 19:40
Medlem
Vista är det sämsta OSet som finns. Jag skulle göra back-up på alla filer jag vill spara (var väldigt "hård" mot dig själv här, få inte med dig för mkt skräp) sedan tanka ner Win 7 och installera det.

Det kommer hjälpa definitivt.

Om du inte vill tanka nytt OS så rekommenderar jag http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html
Citera
2011-01-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Vista är det sämsta OSet som finns. Jag skulle göra back-up på alla filer jag vill spara (var väldigt "hård" mot dig själv här, få inte med dig för mkt skräp) sedan tanka ner Win 7 och installera det.

Har ingen lust att de upptäcker att det inte är genuine o inte kunna köra windows-update
Citera
2011-01-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk
Har ingen lust att de upptäcker att det inte är genuine o inte kunna köra windows-update

Jag kör själv crackat Win 7 och känner skitmånga som gör det. Har inte haft några problem alls och den uppdaterar som vanligt. Har dock fått problem med genuine en gång, för att jag laddade ner en uppdate man inte skulle ladda ner, men då har jag bara laddat ner en Win 7 loader och så har det löst sig.

Ladda ner och kör http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html (djup optimering) om du inte vill tanka nytt OS.
Citera
2011-01-23, 19:45
Medlem
Citat:
Jag kör själv crackat Win 7 och känner skitmånga som gör det. Har inte haft några problem alls och den uppdaterar som vanligt. Har dock fått problem med genuine en gång, för att jag laddade ner en uppdate man inte skulle ladda ner, men då har jag bara laddat ner en Win 7 loader och så har det löst sig.

Ladda ner och kör http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html (djup optimering) om du inte vill tanka nytt OS.

Ja Win 7 loader funkade skit bra för mig! =)
Citera
2011-01-23, 19:46
Medlem
Citat:

Ah tack för tipset! Har du personlig erfarenhet av att det funkar ?
Får bara hoppas att det lyckas att ladda ner utan att datorn får frispel
Citera
2011-01-23, 19:47
Medlem
Det finns även massvis med program som rensar allt möjligt skit på datorn.
Ladda ner Advanced SystemCare (alt. tanka ner från TPB, då får man pro version). Kör register-fix på CCleaner osv. osv.

Ladda ner senaste drivisar också om du inte gjort det!
Citera
2011-01-23, 19:50
Medlem
Finns kanske en recovery manager eller dylikt på datorn. Sök på recovery i startfältet och kör en system/fabriksåterställning från hdd.
Citera
2011-01-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk
Ah tack för tipset! Har du personlig erfarenhet av att det funkar ?
Får bara hoppas att det lyckas att ladda ner utan att datorn får frispel

Min förr-förra dator var dock extremt seg, p.g.a. virus antar jag. Körde massor med diskrensnings program på den (bl.a. SmartDefrag) och märkte knappt någon skillnad ärligt talat.

Omformatering/nytt OS funkar alltid bäst imo.
Citera
2011-01-23, 19:53
Medlem
Gå till din dators event viewer och kolla hur din disk egentligen mår.
Citera
2011-01-23, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shantak
Gå till din dators event viewer och kolla hur din disk egentligen mår.

Event viewer? Vad menar du nu? Menar du aktivitetshanteraren eller någonting annat? Tror du får utveckla lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in