• 1
  • 2
2011-01-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Använd i så fall en gryta. Placera en bit aluminiumfolie i botten på grytan och placera därefter ditt thé runt kanterna. Ställ sedan en mindre kastrull utan handtag inuti den stora och slutligen lägger du tallriken med purén på den inre kastrullen, dvs pallar upp den. Lägg sedan locket på.

~Paul~
Hade detta fungerat med rökspån också?
Citera
2011-01-23, 23:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Hade detta fungerat med rökspån också?
Det funkar om man kan sörja för god ventilation .

~Paul~
Citera
2011-01-24, 14:22
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns även rökt salt, potatis och salt gillar ju varandra. Köper man ett riktigt rökt salt så är det dessutom inte några konstiga kemikalier i det - vad jag vet iaf...
Konstiga kemikalier kan jag garantera att du får i när du röker någonting. Ofullständig förbränning/pyrolys leder till en uppsjö av olika kemikalier varav vissa anses farliga t.ex. akrolein mm.
Det har dock fungerat att äta rökta saker mycket länge så man behöver nog inte oroa sig mer för naturlig rökarom än för syntetisk sådan (som absolut inte får innehålla några skadliga kemikalier).
Citera
2011-01-24, 19:21
Medlem
Det skulle nog ta ett tag att röka själva puren och skulle knappt bli ätbart.
personligenskulle jag satsa på att röka smöret eller om du vill lyxa till det köpa oxmärg vilket är helt fantastiskt att röka. bara hacka det så fint du kan och sedan smälta det i grädden!

Ps tänk på att det kommer att smälta och är då säkrast att röka det i flera små koppar eller en djuptallrik.

Lycka till.
Citera
2011-01-24, 19:27
Medlem
Jag skulle nog köra på rökt havssalt.
Citera
2011-01-24, 19:31
Medlem
Azaels avatar
Intressant, det här måste jag testa någon gång. Länge sedan som jag rökte något nu. Vad pratar vi för temperaturer/tid för att få ett bra resultat?

OT, men att se den gode dePaul skriva thé istället för te var lite förvånande.
Citera
2011-01-24, 19:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
Intressant, det här måste jag testa någon gång. Länge sedan som jag rökte något nu. Vad pratar vi för temperaturer/tid för att få ett bra resultat?

OT, men att se den gode dePaul skriva thé istället för te var lite förvånande.
Det brukar räcka med en ganska kort tid. Jag röker t ex rostpotatis på ca 5 minuter.

Haha, ja ibland är man lite fin i kanten . Härstammar från min tid bland engelska ladies men högt resta lillfingrar sakta slörpande sitt "afternoon tea" i sina antika Ming-koppar och silverskedar i Regent-stil .

~Paul~
Citera
2011-01-24, 20:12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag skulle nog köra på rökt havssalt.

Jag tror inte det räcker, jag vill att purén ska smaka som sidrökt fläsk ungefär, kanske tom. ännu mer röksmak.
Citera
2011-01-24, 20:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag tror inte det räcker, jag vill att purén ska smaka som sidrökt fläsk ungefär, kanske tom. ännu mer röksmak.
Finns ju baconsalt också, men det är säkert väldigt syntetisk .

Förresten, lite baconstekflott kanske kan funka?
Citera
2011-01-24, 20:27
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Förresten, lite baconstekflott kanske kan funka?

Ha ha..känns lite white trash, tack men nej tack.
Citera
2011-01-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine

Hm, funderat på att använda silat fett från extrarökt bacon (jägarbacon i kyldisken?) som ersättning för en del/allt av smöret som vänds ner i potatispurén?

Finns ju rökt smör att köpa på vissa ställen också.

Alternativet är att modifiera potatisen så att den får röksmak. Det jag kommer att tänka på är att man iståfall skulle kunna använda bakpotatisar som fått stå och baka till sig i en lågtempad ugn med redigt massa rökspån, för att sedan mosas, blandas med grädde/mjölk/fett, kryddas osv.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-01-24 kl. 20:45.
Citera
2011-01-24, 21:03
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Det jag kommer att tänka på är att man iståfall skulle kunna använda bakpotatisar som fått stå och baka till sig i en lågtempad ugn med redigt massa rökspån, för att sedan mosas, blandas med grädde/mjölk/fett, kryddas osv.

Ja, det är kallrökt puré jag har ätit, fantastiskt gott var det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in