2011-01-23, 16:33
Medlem
Jag har en bil som börjar bli gammal, den dricker ca 1 liter motorolja per 1000 mil vilket är ok enligt tillverkaren

Hur skulle det va ifall man hade bra koll på oljenivån i bilen och man fyllde på ca 1 dl olja per 100 mil eller tex 1 gång i månaden (det som behövs) + att man byter oljefilter 1-2 ggr per år....skulle det funka långsiktigt eller är motorn dömd till ett kortare liv?
Citera
2011-01-23, 16:49
Medlem
LordMacleods avatar
Fyll på du när de behövs, å byt en gång per år om du inte kör längre än så.
Citera
2011-01-23, 16:51
Medlem
jovisst det är så jag gör nu (kör ca 1500 mil om året)

men frågan är hur det skulle påverka motorns livslängd ifall jag aldrig byter olja (oljefilter byts 1-2 ggr per år) men däremot häller i fräsch ny olja regelbundet
Senast redigerad av kufen 2011-01-23 kl. 16:53.
Citera
2011-01-23, 16:54
Medlem
LordMacleods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kufen
jovisst det är så jag gör nu (kör ca 1500 mil om året)

men frågan är hur det skulle påverka motorns livslängd ifall jag aldrig byter olja men däremot häller i fräsch ny olja regelbundet

Filtret sätter ju igen tillslut, så de skulle ja inte rekommendera..
Citera
2011-01-23, 16:55
Medlem
du quotade mitt gamla inlägg innan jag hann ändra det, oljefilter byts naturligtvis 1 eller 2 ggr per år
Citera
2011-01-23, 16:58
Medlem
Visionstyles avatar
Byta filter och olja är livsviktigt då "flag" av metall och andre orenheter alltid lossnar i motorn, dessa kommer isf ansamlas där inne och öka slitaget på diverse motordelar, dvs om du bara fyller på med ny olja.
Citera
2011-01-23, 17:01
Medlem
toby79s avatar
Fyller du bara på olja så kommer det byggas upp en massa skit i motorn som aldrig försvinner. Har man otur kan det kanske bildas en propp som sätter igen en kanal och då påverkas smörjningen till den punkten som kanalen leder till. Filtret kommer säkert täppas först, och det sitter som säkerhetsventiler i filtret så om det täpps till kommer oljan cirkulera orenad. Så fick jag lära mig iaf.

Därför ska man även tappa ur systemet så geggan följer med så att säga.
Citera
2011-01-23, 18:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visionstyle
Byta filter och olja är livsviktigt då "flag" av metall och andre orenheter alltid lossnar i motorn, dessa kommer isf ansamlas där inne och öka slitaget på diverse motordelar, dvs om du bara fyller på med ny olja.

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Fyller du bara på olja så kommer det byggas upp en massa skit i motorn som aldrig försvinner. Har man otur kan det kanske bildas en propp som sätter igen en kanal och då påverkas smörjningen till den punkten som kanalen leder till. Filtret kommer säkert täppas först, och det sitter som säkerhetsventiler i filtret så om det täpps till kommer oljan cirkulera orenad. Så fick jag lära mig iaf.

Därför ska man även tappa ur systemet så geggan följer med så att säga.
Det ni säger stämmer, om man inte byter ut filtret, men det var ju det som var själva idén.
Smuts och "flag" som lossnar fastnar ju i filtret, det spelar väl ingen roll om det är gammal eller ny olja som transporterar slaggprodukterna dit? Oljan är nog tämligen ren från skadliga partiklar iaf, men smörjegenskaperna försämras över tiden så det är inte att rekommendera att bara byta filter. Tycker du att det är för dyrt att byta olja så köp en billigare olja och byt ofta i stället för att köra med en dyr olja länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in