2009-06-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zeke-
så en 3,5a kan inte frysa till is? BULLSHIT!

Är det någon som sagt något annat? Nej, just det. Gå och lägg dig din pajas.
Citera
2009-06-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Asså en homogen blanding av vatten och sprit til 40% borde ju inte frysa i en frys på -7 C men jag erfar ändå att även om den inte fryser helt så bildas det som en isig sörja.

Jag tror att vattnet och spriten separerar i viss mån och därmed så fryser väl vattnet

En frys skall och bör vara åtm -18 (-22°C) om jag inte minns fel.
Att dela alkoholmängen med två för att få fryspunkten kommer väl från överslagsräkning för spolarvätska på vintern. Vilket stämmer ganska bra.

De flesta blandningarna är oftast heterogena till en viss grad, även vätskor. I detta gäller ju dessutom att blandningen får stå orörd i dagar eller t.om. veckor och att fraktionerna påverkas olika av den relativt låga temperaturen.

Har själv haft flera flaskor där spriten blivit en slurry, små runda iskorn i sprit, skakar du den så smälter det snabbt. Lägg en isbit i färdigt nerkylt sprit i frysen så bör hela frysa till en slurry då den har en startpunkt/förorening.
Citera
2009-06-24, 02:03
Medlem
adddicts avatar
Har också vart med om att en flaska vodka fryst. Dock bara små isklumpar. Detta var vid ca. -20 enligt frysen, men den var säkert defekt..
Citera
2009-07-03, 10:26
Medlem
Naccaches avatar
Tina frusen sprit

Tjenare tjenare!

Jag har nyligen frusit ner en drink på ca. 15%, lät den ligga i frysen lite *för* länge, jag har någonstans hört att om alkohol blir till is och sen tinas så är det farligt att dricka. Ligger det någon sanning i det?
Citera
2009-07-03, 10:40
Medlem
Det är bara att dricka, är lika farligt/ofarligt som innan du frös alkoholen.
Citera
2009-07-03, 11:24
Medlem
Naccaches avatar
Är du säker? Hörde något här på FB om att det bildas kristaller eller något som var farliga
Citera
2009-07-03, 11:27
Medlem
rayraviolis avatar
Bara att dricka.
Citera
2009-07-03, 11:28
Medlem
Naccaches avatar
Ok, tack för hjälpen!
Citera
2009-07-04, 11:41
Medlem
Arbetarbroders avatar
Trådar sammanfogade. Det här med frusen alkohol verkar vara något som fascinerar många Flashbackare
/Moderator
Citera
2009-07-04, 12:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naccache
Är du säker? Hörde något här på FB om att det bildas kristaller eller något som var farliga

Det är helt sant. En liten del av etanolmolekylen omlagras vid frysning och påverkar långsamt de fettproteiner som styr nervändarnas funktion. Det leder i förlängningen till en långsamt försämrad hjärnfunktion kallad "crystal brain disease" s k CBD.

Rent spontant kan jag tänka mig att CBD ligger bakom många av dom konstiga uppfattningar som florerar både på FB och andra forum.

Citera
2009-07-04, 13:22
Medlem
Kalasponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är helt sant. En liten del av etanolmolekylen omlagras vid frysning och påverkar långsamt de fettproteiner som styr nervändarnas funktion. Det leder i förlängningen till en långsamt försämrad hjärnfunktion kallad "crystal brain disease" s k CBD.

Rent spontant kan jag tänka mig att CBD ligger bakom många av dom konstiga uppfattningar som florerar både på FB och andra forum.

En polares brorsa drabbades av något liknande. Han hade i princip satt det i system att frysa ner sprit (aalborg, vodka, you name it). Han fick godartade neurologiska skador, han kan fortfarande arbeta utan problem men motoriken har fått sig en törn och han är en flitig besökare av Sahlgrenskas neurologiska mottagning.
Citera
2009-07-04, 13:27
Medlem
Naccaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasponny
En polares brorsa drabbades av något liknande. Han hade i princip satt det i system att frysa ner sprit (aalborg, vodka, you name it). Han fick godartade neurologiska skador, han kan fortfarande arbeta utan problem men motoriken har fått sig en törn och han är en flitig besökare av Sahlgrenskas neurologiska mottagning.

Oj in i helvete, då blir det att inte frysa ner igen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in