2011-01-23, 14:03
Medlem
RoaldDahls avatar
Köpte ett stycke högrev. När jag väl stod och skar upp den i mindre delar för att frysa in så märkte jag att den såg annorlunda ut. Det fanns små delar på köttet som var röd-svarta. Jag skar bort dem som jag såg (och en del hårda senor), men jag undrar vad detta röd-svarta kan ha varit. Jag har aldrig varit med om ett kött som sett så ut förut.

Citera
2011-01-23, 14:19
Medlem
Zelogaths avatar
Var det fläckar eller 'trådar'?
Kan ju ha varit blodådror men det är ganska ovanligt att hitta i rött kött man köper..
Har bara funnit det i hela grillade kycklingar
Citera
2011-01-23, 14:53
Medlem
Fjoddes avatar
Det var nog små fickor med koagulerat blod. Ingen fara med andra ord.
Citera
2011-01-23, 16:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Det var dels som små påsar med mörkt innehåll och dels som rena fläckar på köttet. Jag skar bort allt synligt. Tumörer?
Citera
2011-01-23, 22:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Om man äter köttet från ett djur som varit sjukt, kan man få den sjukdomen själv då? Det varierar kanske beroende vilken typ av sjukdom det handlar om, men vilka sjukdomar är överförbara från ett dött djur?
Citera
2011-01-23, 23:21
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Om man äter köttet från ett djur som varit sjukt, kan man få den sjukdomen själv då? Det varierar kanske beroende vilken typ av sjukdom det handlar om, men vilka sjukdomar är överförbara från ett dött djur?

Risken är i princip obefintlig att djuret du ätit av varit sjukt. Om du köpte det i sverige alltså kontrollen är ju stenhård.
Citera
2011-01-24, 04:52
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Risken är i princip obefintlig att djuret du ätit av varit sjukt. Om du köpte det i sverige alltså kontrollen är ju stenhård.

Klart jag köpte det i Sverige. Eller förresten, det kanske inte är så självklart, det kan ju finnas de som handlar kött någon annanstans ifrån kanske och för in i landet?? Dessutom var det svenskt stod det. Skulle aldrig komma på tanken att köpa något kött från Irland t.ex.

Men oavsett. Vilka sjukdomar kan överföras? Personligen tror jag inte att man vet alla svar på det riktigt.
Citera
2011-01-24, 19:02
Medlem
RoaldDahls avatar
Blev pruttig i magen, men det kan ju vara kikärtorna också.
Citera
2011-01-26, 03:18
Medlem
RoaldDahls avatar
Om det nu skulle vara så att det ÄR sjukt kött - kan sjukdomar överföras till människa. Vad händer om vi steker upp cancertumörer och sätter i oss det?
Citera
2011-01-26, 03:25
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Om det nu skulle vara så att det ÄR sjukt kött - kan sjukdomar överföras till människa. Vad händer om vi steker upp cancertumörer och sätter i oss det?

Haha nja eftersom just cancer inte smittar så är det nog ingen risk. Dessutom är ju cancerceller som vilka celler som helst bara att de delar sig obehindrat och celler dör när de steks i en stekpanna.

Det som kan hända är ju att parasiter kan ta sig in från kött till människa om man inte tillagar köttet ordentligt. Men du kan ju aldrig få cancer, rabies eller typ röda hund om du äter en köttbit
Citera
2011-01-26, 04:06
Medlem
Kanske kan vara körtlar. Var köpte du köttet? Man brukar skära bort dem men i kött som ska bli färs så spelar det ingen större roll om de är kvar.
Citera
2011-01-26, 09:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwozz
Kanske kan vara körtlar. Var köpte du köttet? Man brukar skära bort dem men i kött som ska bli färs så spelar det ingen större roll om de är kvar.

Vad är det för slags körtlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in