2011-01-23, 12:14
Medlem
Ubis avatar
Hej!

Har en server som jag har börjat tanka till eftersom det är så smidigt att gå in på mobilen och välja vad den ska tanka så är det klart när man kommer hem.
När jag tankar till min vanliga dator använder jag VPN och det vill jag såklart fortsätta göra även på servern.

Problemet är att när jag drar igång VPN i Ubuntu så kan man endast ansluta till servern lokalt, alltså kan ingen mer än mig ansluta till servern.

Det jag vill är att bara torrent-programmet(deluge), och möjligtvis firefox ska använda sig av VPN. Går det att fixa? eller finns det någon annan lösning på problemet?

Tack på förhand!
Ubi
Citera
2011-01-23, 12:29
Medlem
Panchreas avatar
Nu vet jag inte vad du kör för vpn men om det är typ openvpn så du får en tap0 int så kanske du kan välja att torrentprogrammet bara ska lyssna på det interfacet?

Jag är nog inte till så mycket mer hjälp än så tyvärr :/
Citera
2011-01-23, 12:46
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Nu vet jag inte vad du kör för vpn men om det är typ openvpn så du får en tap0 int så kanske du kan välja att torrentprogrammet bara ska lyssna på det interfacet?

Jag är nog inte till så mycket mer hjälp än så tyvärr :/
Kör inte med openvpn men tack iaf

Kan tilläggas att jag använder relakks vpn.
De ska ha någon typ av beta test med openvpn men har inte blivit uttagen till den ännu.
Citera
2011-01-29, 12:46
Medlem
Ubis avatar
Bump!
Hoppas på bättre lycka den här gången.
Citera
2011-01-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubi
Bump!
Hoppas på bättre lycka den här gången.
alltså, jag har ingen aning om det är möjligt att göra detta. men jag funderar på om det kanske går att routa trafiken; om det går att ställa in vilka portar vpn ska använda kanske man kan styra program att använda de portarna.
nu vet jag inte vilket protokoll du använder... men är det kanske pptp? läs på lite om pptp (eller vad du nu använder) på linux och iptables och se om du kan hitta nåt...

eller om du skulle lägga upp en virtuell miljö (virtualbox el. dyl.) och köra vpn därifrån?
Citera
2011-01-29, 16:35
Medlem
Panchreas avatar
Okej, jag gör ett till försök då även jag är lite intresserad av att styra vad som går över VPNen och inte (vill skicka xbox-live trafiken via mitt vanliga eth0 för att få lite bättre latency ).

Har inte provat detta men ska försöka hinna med det i veckan är dock lite upptagen så lovar inget.

Man borde kunna använda iptables MARK för att markera paketen och använda linux routing tabell för att skicka de MARKade paketen rätt.

Kod:
iptables -A PREROUTING -i $intif -t mangle -p tcp --dport 555 -j MARK --set-mark 1 

Sen routing policyn
Kod:
#echo 200 xbox-live >> /etc/iproute2/rt_tables
#ip rule add fwmark 1 table xbox-live
#ip route add default via IP dev $extif table xbox-live

Typ... Fast vad vet jag
Citera
2011-01-30, 21:54
Medlem
Ubis avatar

Verkar som ni är inne på samma spår med iptables. Ska prova och kolla upp mer i veckan men är fortfarande nybörjare på linux så får se hur det går.

Du får gärna dela med dig av resultat Panchrea ifall du provar någonting innan mig.

Tack för svaren och mer är alltid välkommet!
Citera
2011-02-11, 19:40
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Ingen universalllösning förvisso, men det arbetas flitigt på en patch till Transmission som låter en välja nätverksinterface:
https://trac.transmissionbt.com/ticket/2313

Några framgångar med iptables-metoden?
Citera
2011-02-14, 08:03
Medlem
Panchreas avatar
Har inte haft tid att prova så jäkla noggrant tyvärr.

Det jag gjorde var precis det jag skrev i inlägget ovan, men tänkte ju tyvärr inte på att jag då måste ändra i mitt iptables-script också så att den klarar av att skicka paketen som då kommer in på mitt vanliga eth0 istället för tap0.

Hur som helst så har jag inte lagt ned så mycket tid, skolan har tydligen bestämt sig för att kräva så mycket energi att man inte ids med annat än att dumstirra på serier när man kommer hem!
Citera
2011-02-14, 10:54
Medlem
Zoms avatar
Du kan ju testa ställa in en SOCKS server lokalt och sen starta programmet med "tsocks program".
Citera
2011-02-14, 16:39
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.W.Cheese
Ingen universalllösning förvisso, men det arbetas flitigt på en patch till Transmission som låter en välja nätverksinterface:
https://trac.transmissionbt.com/ticket/2313

Några framgångar med iptables-metoden?

Ska kolla på det med transmission men allra helst vill jag inte låsa mig dit.

Har knappt hunnit prova någonting av samma anledning som Panchrea, dvs. inga framgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Du kan ju testa ställa in en SOCKS server lokalt och sen starta programmet med "tsocks program".

Ska helt klart kolla upp det här!
Om du har mer information får du gärna berätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in