Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-01-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Varför tjatar folk om att Debian är så stabil och så bra?
Jag vet att den är inte dålig. Men vad är det så speciellt med Debian?
Om man kollar på Debains sida så ser sidan riktigt 90-tal ut. Fattas bara sidoräknare
pga deras höga krav på mjukvarans stabilitet. så få buggar som möjligt.
Citera
2011-01-24, 22:53
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Debian utvecklas av en ideel grupp, användarna själva. Dessutom finns den i olika versioner stable, testing och unstable/sid (för utvecklare).

Debian är idag en utav de äldsta distributionerna, som fortfarande utvecklas. Den lämpar sig främst för serverbruk då en del av programmen som man vill ha bleeding edge kan vara lite äldre, som webbläsare och drivrutiner. Men det betyder inte att den inte är lämplig som distribution

Det finns många forkar, distributioner, som bygger på Debian. Här nedan kommer ett urval:

* Knoppix
* Ubuntu
* Linux Mint Debian
Citera
2011-01-24, 22:59
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Men vad är det som Lubuntu saknar som Ubuntu har?
Vad är det som är så pass mycket "tyngre" hos Ubuntu?

-frågvis nybörjare.
I grova drag, Gnome, Firefox och OpenOffice. Alla är rätt tunga program som både tar mycket plats på hårddisken och kräver ganska mycket prestanda av datorn, relativt. Samt så är det inte lika många program igång i bakgrunden vilket kan sega ner en dator av lite sämre prestanda.

I gengäld är LXDE lite mer simpelt och kanske inte lika "välintegrerat" som hela Gnome är med diverse program.

Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Om man kollar på Debains sida så ser sidan riktigt 90-tal ut. Fattas bara sidoräknare
Ånej, shit, deras hemsida ser föråldrad ut. De kan ju knappast veta hur man hanterar ett linuxsystem, de jävla nybörjarna.

Som serein sa, de har väldigt stort fokus på stabilitet och ett snuskigt stort paketträd samt en rätt enkel och stadig pakethanterare. Behöver inte vara mer komplicerat än så.
Citera
2011-11-27, 22:54
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Lubuntu vs Xubuntu är väl mer jämförbart?
Definitivt, och det är här jag hoppar in med en klassisk thread bump.

Jag har tillgång till en gammal dator, processorn är en Celeron på 1GHz, medan arbetsminnet är pinsamma 128 MB. I dagsläget är datorn installerad med [ett mkt stångat] Windoze XP. Allt går i slow motion. Jag är sugen på en öppen approach, och 'Buntu är ju den enkla melodin. Ubuntu går ju helt klart bort. Vad som återstår är Xubuntu eller Lubuntu. Jag har kollat Ubuntu/Wiki och läst om systemkraven. Det verkar som att "alternate install" ISO:n nöjer sig med 128 MB arbetsminne. Frågan är hur stabilt det blir? Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av att köra någon Linux-distribution överhuvudtaget med så lite RAM? Jag körde Slackware för närmare femton år sedan, och då hade datorerna långt mindre minne. Jag vill dock tro att Slack har utvecklats och kräver mycket mer minne idag. Jag har kikat på (D)amn (S)mall (L)inux. Det verkar helt klart intressant, men kommer nätverkskortet att fungera out of the box, som i 'Buntu? Ytterligare förslag?
Citera
2011-11-27, 23:20
Medlem
Lubuntu är cleant och bra men får man till sitt Ubuntu som man vill ha det så är Ubuntu bäst.
Orkar man inte pilla så mycket är Lubuntu bäst.
Print på hur mitt Ubuntu blev: http://img217.imageshack.us/img217/4381/201111272259251366x768s.png
Citera
2011-12-05, 13:01
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald

Jag har tillgång till en gammal dator, processorn är en Celeron på 1GHz, medan arbetsminnet är pinsamma 128 MB. I dagsläget är datorn installerad med [ett mkt stångat] Windoze XP. Allt går i slow motion. Jag är sugen på en öppen approach, och 'Buntu är ju den enkla melodin. Ubuntu går ju helt klart bort. Vad som återstår är Xubuntu eller Lubuntu. Jag har kollat Ubuntu/Wiki och läst om systemkraven. Det verkar som att "alternate install" ISO:n nöjer sig med 128 MB arbetsminne. Frågan är hur stabilt det blir? Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av att köra någon Linux-distribution överhuvudtaget med så lite RAM? Jag körde Slackware för närmare femton år sedan, och då hade datorerna långt mindre minne. Jag vill dock tro att Slack har utvecklats och kräver mycket mer minne idag. Jag har kikat på (D)amn (S)mall (L)inux. Det verkar helt klart intressant, men kommer nätverkskortet att fungera out of the box, som i 'Buntu? Ytterligare förslag?

Kör nån version med bara terminal då, finns inget grafiskt så försvinner MYCKET av det som tuggar minne.
Citera
2011-12-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald

Debian. Jag har det installerat på min telefon, min eeepc, min jobbpc, mina servrar. Old school men Ivy league. Enkelt, i stort sett Ubuntu(dvs enkelt) och bra. Kräver exakt så mycket som du vill att det ska kräva.
Kör du XFCE istället för gnome så spelar det iofs knappt någon roll vilken distro du väljer, men Debian är extremt trevligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in