Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-23, 01:08
  #1
Avstängd
persson121s avatar
Vad anser ni är bäst? Lubuntu eller Ubuntu?
Skillnaden mellan dessa är att Lubuntu är mycket mindre och har mindre program och är liksom en grund för ubuntu. Ubuntu har redan typ allt och kräver lite mer i ram och CPU. Lubuntu är anpassat för alla datorer, men skapades för att man skulle kunna köra dessa på i386:er eller liknande.
Det ända som krävs för Lubuntu är att man kan installera lite program och drivrutiner, men det skulle inte vara något problem då det är deb-baserat OS.

Har testat Ubuntu och den var mycket bra. Tror den knäpper windows 7 på näsan i snabbhet och renhet. Ska testa Lubuntu nu.
Citera
2011-01-23, 01:21
  #2
Medlem
alllyos avatar
Lubuntu har jag aldrig hört talas om, men däremot har jag både hört och testat Ubuntu.

Kan säga att jag gillar Ubuntu väldigt mycket, dock så skiter det sig för att jag gillar att spela spel. Om det däremot hade varit mer "spel anpassat" så hade jag kört Ubuntu!

Lubuntu låter spännande, du har inte lust att ta några prints så att man för se designen och lite till?
Citera
2011-01-23, 01:39
  #3
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alllyo
Lubuntu har jag aldrig hört talas om, men däremot har jag både hört och testat Ubuntu.

Kan säga att jag gillar Ubuntu väldigt mycket, dock så skiter det sig för att jag gillar att spela spel. Om det däremot hade varit mer "spel anpassat" så hade jag kört Ubuntu!

Lubuntu låter spännande, du har inte lust att ta några prints så att man för se designen och lite till?

http://lubuntu.net/
128 Mb ram är systemkravet. Då Ubuntu kräver minst 3 gånger mer. Tror det inte ens räcker.

Men grunden är samma. Man bygger bara på.
Linux skulle ha slagit igenom HÅRT om spel började bli anpassade för Linux. Har för mej att rätt många spel är det nu. Men vissa spel suger ju på Microsoft hela tiden.
Citera
2011-01-23, 01:45
  #4
Medlem
alllyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
http://lubuntu.net/
128 Mb ram är systemkravet. Då Ubuntu kräver minst 3 gånger mer. Tror det inte ens räcker.

Men grunden är samma. Man bygger bara på.
Linux skulle ha slagit igenom HÅRT om spel började bli anpassade för Linux. Har för mej att rätt många spel är det nu. Men vissa spel suger ju på Microsoft hela tiden.

Där ser man
Kanske blir att trycka in Lubuntu när man har fixat sig en laptop.
Diggar gränssnittet hur mycket som helst på alla linux-distar. Det är något speciellt med dem, man blir alltid glad när man startar datorn
Citera
2011-01-23, 01:49
  #5
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alllyo
Där ser man
Kanske blir att trycka in Lubuntu när man har fixat sig en laptop.
Diggar gränssnittet hur mycket som helst på alla linux-distar. Det är något speciellt med dem, man blir alltid glad när man startar datorn

Det är samma företag som har gjort lubuntu, lik väl som ubuntu. Så alla program som är gjorda för ubuntu - passar för lubuntu.

Lubuntu skapades 2009.
Citera
2011-01-23, 03:13
  #6
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Det är samma företag som har gjort lubuntu, lik väl som ubuntu.

Nja, visst bygger det på samma paket i grunden men Lubuntu är ingen Linux-distribution som Canonical (företaget bakom Ubuntu) står bakom. Det är ett av målen med distributionen, men såvitt jag kan se så har de inte uppnått det ännu.
Citera
2011-01-23, 04:27
  #7
Medlem
Lubuntu fungerar alldeles utmärkt, med LXDE som skrivbordsmiljö och openbox som fönsterhanterare så drar den betydligt mindre resurser. I övrigt är det precis som en Ubuntu distribution.
Citera
2011-01-23, 08:52
  #8
Medlem
hashs avatar
Då undrar man ju direkt vad är skillnaden mellan debian och lubuntu?
Citera
2011-01-23, 10:52
  #9
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Då undrar man ju direkt vad är skillnaden mellan debian och lubuntu?
Debian har varken lxde eller upstart förinstallerat.
Citera
2011-01-23, 12:49
  #10
Medlem
_ZoutHs avatar
Lubuntu vs Xubuntu är väll mer jämförbart?
Citera
2011-01-23, 12:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Lubuntu vs Xubuntu är väll mer jämförbart?
Beror ju på vad man är ute efter.
Citera
2011-01-23, 13:34
  #12
Medlem
alllyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Lubuntu vs Xubuntu är väll mer jämförbart?

Vad är skillnaden mellan de båda? Är båda system lika "slimade"?

Sen har jag en till fråga: Om Lubuntu är anpassat för datorer med ~128mb-ramminne, vad händer om man har en relativt bra dator och kör Lubuntu då? Blir datorn extra snabb?
__________________
Senast redigerad av alllyo 2011-01-23 kl. 14:00. Anledning: Ändring
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback