2011-01-22, 16:50
Medlem
Som rubriken säger, önskas faktiska erfarenheter av Dacia. Egna eller andras som ni personligen känner. Eller om ni läst välskrivna, trovärdiga artiklar som summerar läget.

Dacia har ju varit på den svenska marknaden i några år, så nu finns det facit. De finns också utomlands.

Tidigare har vi haft trådar där vi diskuterade varför köpa en äldre Renault Clio när man kan faktiskt köpa för samma pris en något beg modern bil. Och det framkom faktiskt en del bra argument för Dacia.
Så låt oss inte diskutera detta igen, samt ta det lugnt med löst tyckande.

Hårda fakta nu.... Vad säger facit?
ÄR det en helt OK bil att äga om man nu accepterar Dacia med dess för- och nackdelar, eller är farhågorna och fördomarna bekräftade??
Citera
2011-01-22, 16:59
Medlem
Kepss avatar
De är byggda av Rumäner. Det kan fan inte vara bra bilar.
Citera
Medlem
Cannabias avatar
renualt som äger dacia så det är väll samma skit, rostar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dacia_%28bilm%C3%A4rke%29
Senast redigerad av Cannabia 2011-01-22 kl. 17:03.
Citera
Medlem
valter-eggons avatar
Köp till 5års försäkring och stereo så har du antagligen en helt ok bil. Hade jag inte köpt en begagnad bil förra veckan hade jag köpt en Dacia idag.
Citera
2011-01-22, 17:33
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Jag köpte en Dacia Logan MCV 7sits som extrabil (har volvo V70 2009årsm också)
tycker att för dom pengarna så är det en mkt prisvärd ny bil + får 5års gratis skatt samt 3år nybilsgaranti,

enda negativa jag hittar är att den låter skitmkt med dubbdäck (nästan olidligt) så jag fick byta till dubbfria då var det helt ok ljudnivå och farter över 110 blir lite jobbigt då den varvar väldigt mkt (samma som renault megane fast den har bättre ljudisolering så det märks inte så mkt i renault)
men kör man som vi gör mest 70/90vägar så spelar det ingen roll.

Har haft bilen 1år och kört 2000mil.

Konstigt nog så drar den rätt mkt bensin 0.8-0.9 i snitt men bara 1.0-1.1 i snitt när man tankar etanol ? vet inte om det är nåt fel i programvaran. men jag tjänar mkt på att köra endast etanol.

Satte dragkrok på bilen och den duger till att dra det mesta faktiskt även hästsläp då den är rätt lågväxlad.

Alt verkar vara skitbilligt förstaservicen på rejmes kostade 1000kr och är var 1500mil.

men som sagt billig bil med billiga lösningar så man får ju vad man betalar för men att det är billigt betyder inte att det inte fyller sin funktion.

Sen får du faktiskt plats med 5st fullvuxna och 2barn (upp till ca 180cm i bakersta sättet) och utan 3sätesraden så kan du lasta massor i bilen mer än V70.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2011-01-22 kl. 17:36.
Citera
2011-01-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Konstigt nog så drar den rätt mkt bensin 0.8-0.9 i snitt men bara 1.0-1.1 i snitt när man tankar etanol ? vet inte om det är nåt fel i programvaran. men jag tjänar mkt på att köra endast etanol.
.

Intressant. Kan det vara så att den har optimerats just för etanol, och bensin är då tänkt mest som nödlösning om man inte får tag i etanol?

Dvs, etanol inte för syns skull som ett försäljningsargument och för att få rätt till förmåner, utan faktiskt just som det avsedda bränslet...

0,8-09 i bensinförbrukning - det är förvisso ingen snålsiffra, men jag tycker inte det är extremt mycket i en så här ganska stor bil. Hade det stått Volvo´s märke på den så hade ingen reagerat.
(gäller iaf de lite äldre Volvon, det är möjligt att de allra modernaste Volvon dricker mindre. )

Du Sheriffen har alltså haft bilen i ett år, och kört hyfsat mycket och ibland under rejäl belastning.
Du har inte råkat ut för diverse skitfel och sånt ännu??

Skitfel kan som bekant förekomma också på nya märkesbilar, se bara på Motormännens statistik. Det är bara några få märken som har knappt några fel alls, kanske nån glödlampa bara.
Citera
2011-01-22, 18:07
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Intressant. Kan det vara så att den har optimerats just för etanol, och bensin är då tänkt mest som nödlösning om man inte får tag i etanol?

Dvs, etanol inte för syns skull som ett försäljningsargument och för att få rätt till förmåner, utan faktiskt just som det avsedda bränslet...

0,8-09 i bensinförbrukning - det är förvisso ingen snålsiffra, men jag tycker inte det är extremt mycket i en så här ganska stor bil. Hade det stått Volvo´s märke på den så hade ingen reagerat.
(gäller iaf de lite äldre Volvon, det är möjligt att de allra modernaste Volvon dricker mindre. )

Du Sheriffen har alltså haft bilen i ett år, och kört hyfsat mycket och ibland under rejäl belastning.
Du har inte råkat ut för diverse skitfel och sånt ännu??

Skitfel kan som bekant förekomma också på nya märkesbilar, se bara på Motormännens statistik. Det är bara några få märken som har knappt några fel alls, kanske nån glödlampa bara.

Nej inga skitfel, det med etanolen är konstigt då V50 1.8F som jag kör rätt mkt i jobbet drar ca 0.75-0.8 blandat drar minst 1.2liter etanol oftast upått 1.4 även på sommaren men den har märkbart mer effekt med etanol (125org och 138med etanol när någon motortidning gjorde mätning)

Jag märker ingen skilnad på Dacian i effekt men den drar sällan över 1.04 hur jag än kör med etanol nu vinter har jag aldrig varit över 1.1 med etanol men nästan över litern med bensin skitkonstigt. måste vara något fel i programvaran som gör att den är sån skitsamma billigt att köra under 10kr milen och det är inte så dåligt idag inte ens om det varit en diesel.

Vill inte strö för mkt rosor över Dacian men jämfört med de elfel jag haft med nya bilar innan så är jag nöjd, sen gillar jag vissa lösningar som fler bilfabrikanter borde ha tex att visst ha skivbromsar fram men inte bak då de nästan altid rostar och måste bytas rätt ofta, dacian har ju trumbromsar(bak och skivor fram) och det betyder att man slipper sån skit bara för att det är billigare betyder inte att det är sämra när det gälle alt, är ju nästan standard idag man får byta skivor bak på en modern bil efter bara några år då det tar så dåligt bak vad gäller bromsverkan så de blir rostiga och skeva tillslut.

Sen visst inget antisladd/antispinn men kan man köra bil så är det sällan man behöver det men det finns ju många som faktiskt inte kan köra bil idag och förlitar sig på div system och de ser man ofta i diket på vintern.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2011-01-22 kl. 18:23.
Citera
2011-01-22, 20:00
Medlem
BarrySilbermanns avatar
De kör ju med beprövade delar från Clio som är en mycket pålitlig bil som sålts i stora kvantiteter. Försäljningssiffrorna talar ju också sitt tydliga språk, Dacia är det märket som ökar mest i Sverige följt av Renault. Det är dags att skrota fördomarna om Renault och övriga franska bilar. Det är i dagsläget mycket bra bilar. Dacia får ju som sagt del av den kakan. För pengarna som ska betalas så är Dacia väldigt bra bilar!
Citera
2011-01-23, 14:12
Medlem
http://www.carsurvey.org/reviews/dacia/
Ingen MCV med dock....
Citera
2011-01-30, 20:09
Medlem
Haubits77Bs avatar
De är ju extremt billiga, men det är ju också föråldrad teknik. ViBilägare tog som exempel Dacias suv - Duster, den har alltså inte ens automatiskt påslag för vindrutetorkaren när man spolar rutan. Få se nu - sådan automatik hade jag på min gamla MB 230 från 1979!

Dacia har alltså generellt en teknologi som ligger på (billig) 1980-talsnivå. Kan du tänka dig att leva med detta så varför inte slå till på en Dacia?
Citera
2011-01-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Dacia har alltså generellt en teknologi som ligger på (billig) 1980-talsnivå. Kan du tänka dig att leva med detta så varför inte slå till på en Dacia?

Om den fungerar och är allmänt väl ihopskruvat så kanske överväger jag detta ja.

Och det var detta som är dagens fråga: ÄR det väl ihopskruvat?
Citera
2011-01-31, 22:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Om den fungerar och är allmänt väl ihopskruvat så kanske överväger jag detta ja.

Och det var detta som är dagens fråga: ÄR det väl ihopskruvat?

Den håller alltså Renault-kvalitet från 1980 och tidigt 1990-tal. Denna period var INTE fransk bilindustris storhetstid, så jag är tveksam till att den är "bra ihopskruvad", vilket i sig är ett idiotiskt talesätt, för få biltillverkare skruvar ihop bilarna dåligt - däremot är det en HELVETISK skillnad på olika tillverkares val av beståndsdelar/produkter.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in