2011-01-22, 15:50
Medlem
Mandss avatar
Håller på med ett projekt där jag ska göra nått form av miljövänliga kläder. Alltså inte bara en t-shirt sen säga att den är gjord av "organic cotton" utan det måste vara något mer.
Jag hade tänkt hitta på ett sätt som gör att folk tvättar sina kläder mindre och på så sätt spara energi o vatten som går åt att tvätta kläderna.

Först tänkte jag ha ett plagg som man kan vända in o ut, så om det blev lite smutsigt på ena sidan kan man vända det in o ut o bära det lite längre.

Jag tänkte också om man inte kunde göra jeans av sån där "organic raw denim" som nudie gör. De rekommenderar att man inte tvättar dem på 6 månader för att få en unikt slitning på byxorna. Men det kan bli svårt att övertala vanligt folk som inte är diehard jeans fans att inte tvätta sina byxor på 6 månader.

Så nu frågar jag flashback, har ni några idéer om hur man kan uppmuntra folk att vara miljövänliga genom klädesplagg eller ett sätt att få folk att tvätta sina kläder mindre?
Citera
2011-01-22, 16:52
Medlem
Sjukt kul projekt! Din ide med att man kan vända plagget ut och in var smart. Jag tänker mig att man kan använda tyger som inte blir så lätt skrynkliga och därmed vara miljövänlig på det viset med. Sen så kläder av linne brukar ju oftast inte bli så ofräscha lätt vilket resulterar i att man inte tvättar de lika ofta.
Citera
2011-01-22, 16:56
Medlem
Kurt-Ingavarzs avatar
Gör bara kläder som kan tvättas på kemtvätt, folk kommer helt plötsligt bli mycket mer försiktiga med vad de gör med sina kläder.
Citera
2011-01-22, 17:28
Medlem
Mandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Ingavarz
Gör bara kläder som kan tvättas på kemtvätt, folk kommer helt plötsligt bli mycket mer försiktiga med vad de gör med sina kläder.
jo, men det är ju inte så roligt
när vi fick projektet visade dem en tröja där man kunde förlänga armarna o längden o på så sätt kunna använda det längre när man växer under tonåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in