2011-01-22, 14:10
Medlem
Det finns massor med mappar i min dator som mitt adminkonto inte har befogenhet att öppna.
Hur förklarar jag för min mac att jag vill ha full befogenhet att öppna alla mappar?
Citera
2011-01-22, 14:24
Medlem
fixiefyllas avatar
prova reparera behörigheter från typ "Skivverktyg"?
högerklick+visa info på en mapp, längst ner står ju behörigheterna.. vilka har rätt att pilla?

i värsta fall får man väl plocka fram root och chown. http://support.apple.com/kb/ht1528
(sudo ska ju räcka...)
Senast redigerad av fixiefylla 2011-01-22 kl. 14:27.
Citera
2011-01-22, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Det finns massor med mappar i min dator som mitt adminkonto inte har befogenhet att öppna.
Hur förklarar jag för min mac att jag vill ha full befogenhet att öppna alla mappar?

Via Terminalen skall du kunna komma åt hela filsystemet med "sudo-kommandot". Brukar räcka att mecka med terminalen då man ofta inte utför några jättestora operationer i systemmapparna.
Citera
2011-01-22, 14:40
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Tanken är att du i normalfall bara ska ha befogenheter att ändra i /Users/<din user>. Allt annat ska du behöva uppge lösenord för. Fungerar inte det så är det antingen något fel med behörigheterna eller så är inte din användare administratör. Då får du ange en administratörs login och lösen istället.

Är du admin har du "makten" över OSX. Försök inte pilla sönder det så att vanliga users får makt som går utanför deras hemkatalog. Säkerheten i *nix är väldigt bra och uppdelningen mellan systemet och användarens befogenheter är väldigt logisk och en av anledningarna till att det är så säkert. Risken att installera något skadligt minimeras. Förstör inte det!

EDIT: här är en inte helt komplett bild över fylsystemet i osx (/Library och /Applications saknas till exempel) men den ger kanske lite förståelse för hur det är tänkt med rättigheter. Allt utom det du gör i din user-katalog måste du autentiera dig som admin för att få rätt att ändra i. Och där vill du inte ändra om du inte vet vad du gör.
http://unix4humans.files.wordpress.c...0/04/unix1.gif
Senast redigerad av G Hårddisksson 2011-01-22 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in