2011-01-22, 13:27
Medlem
Hur kommer det sig om fenomenet att folk alltid hälsar på jycken fast man har sagt nej så kan dom gå ner på knä för att hälsa?
Vad är det dessa människor inte förstår?

-Oj den här va inte gammal, får man hälsa?
- Nej det får man inte! (Av olika skäl)
-Jag hälsar lite ändå...

Så går dom vidare och ler.

Vi har även dessa som ska ge tips&råd om hur man ska göra med sin hund osv... Att man ens orkar?

Vad kan man ge för sköna mothugg när detta folk beter sig på detta vis?
Citera
2011-01-22, 13:31
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostigspik
Hur kommer det sig om fenomenet att folk alltid hälsar på jycken fast man har sagt nej så kan dom gå ner på knä för att hälsa?
Vad är det dessa människor inte förstår?

-Oj den här va inte gammal, får man hälsa?
- Nej det får man inte! (Av olika skäl)
-Jag hälsar lite ändå...

Så går dom vidare och ler.

Vi har även dessa som ska ge tips&råd om hur man ska göra med sin hund osv... Att man ens orkar?

Vad kan man ge för sköna mothugg när detta folk beter sig på detta vis?

Hindra personen helt enkelt?
Citera
2011-01-22, 13:33
Medlem
Riddargatan1s avatar
Du får formulera dig annorlunda:
"Nej, akta han bits ibland"
"Nej, han hade rabies nyss"
"Nej, han är lynnig"
"Nej, han gillar inte det"
"Nej, han blir arg"
Citera
2011-01-22, 13:48
Medlem
Folk som bestämt sig för att det bara är en artighets-grej att fråga, svaret spelar ingen roll.

Det bästa är nog att säga "Nej, vi håller på att träna att inte hälsa på främmande människor så det passar inte just nu", vänligt och bestämt med en kort förklaring till varför. Hälsar dom ändå får du säga till på skarpen, då visar dom ju faktiskt att dom fullständigt skiter i vad du tycker och det skulle man ju knappast acceptera i andra situationer när det gäller din egendom.

Att dra till med han bits gör ingen nytta även om det kanske känns som en bra lösning i mörka stunder.
Citera
2011-01-22, 13:59
Medlem
Logiks avatar
Jag säger oftast bara "Nej tyvärr" och det brukar funka. De få gånger någon har struntat i det så har jag hindrat dem fysiskt. Det är ju ändå inte som att valpen ska stå längst ut i kopplet framför dig, så du bör ha gott om tid att ställa dig emellan valpen och personen.
En kille frågade inte ens om han fick hälsa, utan kom bakifrån och böjde sig fram för att klappa min hund. Han blev skitsur och kallade mig kärring när jag bokstavligt talat satte handflatan i pannan på honom och tryckte bort honom...

Ibland kan det funka att säga något helkonstigt. Ett par gånger har jag sagt "Nej tyvärr, han löper". Testa: "Helst inte, han ska precis ömsa skinn så han är lite lynnig".

De konstigare svaren brukar dyka upp när den tionde personen på en promenad frågar om de får hälsa...Då har man helt enkelt ledsnat.
Citera
2011-01-22, 14:02
Medlem
Säg att jycken har rabies! Om de fortfarande hälsar får du väl jämna dom med marken.
Citera
2011-01-22, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Hindra personen helt enkelt?

Du får rent ut sagt säga att han är farlig bland främlingar!
Eller att den bits
Citera
2011-01-22, 14:14
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargatan1
Du får formulera dig annorlunda:
"Nej, han gillar inte det"
Den där fungerar inte alltid, brukar köra den och olika varianter men ändå ha en gullande människa som förklarar för hunden att jag är så snäll, visst vill du hälsa på mig.

Tycker det är väldigt tråkigt att man ska behöva säga att hunden är farlig för att få vara i fred, ett nej borde alltid betyda nej och det borde vara självklart att fråga innan (vilket det såklart inte alltid verkar vara heller).
Citera
2011-01-22, 14:30
Medlem
Egomammas avatar
Säg bara ok, skyll dig själv om han biter då.
Brukar vara effektivast.

Fast jag kan inte se varför man inte ska kunna få hälsa på en hund egentligen, det är bra social träning om man hälsar på främmande, sen att det tar tid är ju inte så bra iofs. Men ur hundens synvinkel är det positivt att lära sig vara bland folk och att bli hälsad på, framför allt på olika sätt. Ingen approachar ju en hund lika..
Argument som att "den vänjer sig ju vid att ALLTID hälsa" biter inte på mig, för det är fortfarande du som håller i kopplet som ska vara ledare, och visar du inte att du vill att man hälsar, så ska hunden ha den attityden också. Som du visar att man ska vara, så är hunden, om den är rätt tränad.
Man kan mycket väl hälsa på nio och dissa nummer tio utan att få en motsträvig hund. Efter över 20 år med hundar så vet jag att det går jättebra, för så har ALLA våra hundar varit. De får hälsa som regel, om jag inte har bråttom. Men då säger jag att jag har bråttom, vilket brukar respekteras.

Enda skälet jag kan okeja för att inte hälsa förutom tidsbrist, är att hunden är så otrygg att den biter. MEN då bör man ta tag i detta genom att träna på att hälsa först på bekanta (för hunden) på hemmaplan, sen lite okända (för hunden) på hemmaplan, och sedan bekanta på främmande mark och när det går bra, främmande på främmande mark. Om husse/matte spänner sig så spänner hunden sig, och det är då olyckor händer. Därför är det bra att ta itu med såna här vanor redan som valp så att hunden inte tycker det är något märkvärdigt att hälsa på folk likväl som att låta bli. Ju mer man tränar på när den är liten, desto bättre beter den sig som stor hund.
Att skylla på att hunden är osäker eller att man inte har tid för att man själv är osäker på hur hunden ska bete sig är ren lathet, och sånt avskyr jag. Skaffar man hund ska man se till att den stimuleras mentalt såväl som fysiskt, och där ingår nya möten med både människor och andra hundar och ev andra djur.
Citera
2011-01-22, 15:10
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Jag säger oftast bara "Nej tyvärr" och det brukar funka. De få gånger någon har struntat i det så har jag hindrat dem fysiskt. Det är ju ändå inte som att valpen ska stå längst ut i kopplet framför dig, så du bör ha gott om tid att ställa dig emellan valpen och personen.
En kille frågade inte ens om han fick hälsa, utan kom bakifrån och böjde sig fram för att klappa min hund. Han blev skitsur och kallade mig kärring när jag bokstavligt talat satte handflatan i pannan på honom och tryckte bort honom...

Ibland kan det funka att säga något helkonstigt. Ett par gånger har jag sagt "Nej tyvärr, han löper". Testa: "Helst inte, han ska precis ömsa skinn så han är lite lynnig".

De konstigare svaren brukar dyka upp när den tionde personen på en promenad frågar om de får hälsa...Då har man helt enkelt ledsnat.

Haha, gjorde du det??

Jag begriper inte varför folk ska ha så svårt för ett nej.
Detsamma är när man går runt med småbarn, då ska alla fram och pilla, usch.
Citera
2011-01-22, 16:38
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egomamma
Fast jag kan inte se varför man inte ska kunna få hälsa på en hund egentligen, det är bra social träning om man hälsar på främmande, sen att det tar tid är ju inte så bra iofs. Men ur hundens synvinkel är det positivt att lära sig vara bland folk och att bli hälsad på, framför allt på olika sätt. Ingen approachar ju en hund lika..
Argument som att "den vänjer sig ju vid att ALLTID hälsa" biter inte på mig, för det är fortfarande du som håller i kopplet som ska vara ledare, och visar du inte att du vill att man hälsar, så ska hunden ha den attityden också. Som du visar att man ska vara, så är hunden, om den är rätt tränad.
Man kan mycket väl hälsa på nio och dissa nummer tio utan att få en motsträvig hund. Efter över 20 år med hundar så vet jag att det går jättebra, för så har ALLA våra hundar varit. De får hälsa som regel, om jag inte har bråttom. Men då säger jag att jag har bråttom, vilket brukar respekteras.

Jag håller med dig till viss mån. De hundar jag hanterar får man som regel hälsa på om man vill. Däremot tycker jag inte alls att det är en självklarhet. Finns massor av orsaker till att du inte ska vilja att främmande hälsar på hunden. Många vill inte ha en hund som alls är intresserad av främlingar, eller så väljer man helt enkelt att själv avgöra vilka som hunden ska få hälsa på och inte.

Ens hund är helt enkelt ingen allmän tillgång. Din hund är din egen, och du bestämmer reglerna.
Citera
2011-01-22, 17:13
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egomamma
Min tik blir helt enkelt osäker när okända människor tränger sig på henne och är hon inte intresserad av att hälsa behöver hon inte, ser ingen vinning för varken mig eller henne. På hanhunden får de mer än gärna hälsa om jag har tid och om de frågar, problemet och ämnet som diskuteras är som sagt varför folk inte accepterar ett nej (inte varför man säger nej).
Senast redigerad av Avantasia 2011-01-22 kl. 17:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in