2011-01-22, 12:28
Medlem
Hej

Jag har sparat ihop en halv miljon nu. Tanken är att använda dessa pengar till en bostadsrätt. Dock är jag ganska kräsen och det finns risk för att de kommer ta en tid att hitta den rätta lägenheten /max ett år, men skulle gissa ungefär 6-7 månader.
Vill inte riskera att förlora pengarna på aktier men vill samtidigt får ut bästa möjliga avkastning såklart. Banken erbjuder mig 2,25% vilket jag tycker är lite snålt med då är pengarna i alla fall obundna.
Har ni några tipps? Är det värt att chansa lite köpa någon fond iaf?
Citera
2011-01-22, 12:35
Medlem
Riddargatan1s avatar
Många pratar om att handel med värdepapper till största del är tur, men det är litet mer komplicerat än så. Det finns en anledning att vissa personer kan leva på detta. Det är en stark fördel att ha litet erfarenhet av att kolla upp fakta, att tolka nyheter och orderingångar hos företagen.

Jag skulle inte råda dig att placera din halva miljon i värdepapper utan att du själv kände dig väldigt varm i dom kläderna. Om du ändå måste så kan du prova daytrading och göra snabba affärer över dagen. EN femtioöring i vinst när man tacklar in en halv miljon kan bli en del pengar om man gör det regelbundet. Men se till att vara likvid vid varje börsdags slut, annars är det inte daytrading.
Citera
2011-01-22, 12:41
Medlem
Sen ska man ju inte försöka vara för girig, något jag lärde mig häromdan. Lade in en tusenlapp på ett random företag jag aldrig hört talas om. Hörde att personer sa att det skulle stiga jävligt mycket eller gå ner jävligt mycket. Jag tittade på lite andra företag och de hade gått upp flera hundra procent, så jag tänkte att det skulle bli desamma.

Men ack, efter 3 dagar så har jag 0kr där.
Citera
2011-01-22, 12:49
Medlem
Lyssna inte på riddargatan 1. han låter som en 18-19 åring som varit intresserad av aktier i något år men ännu inte förstått någonting.

Om du ska ha pengarna inom något år skulle jag _verkligen inte_ rekommendera att investera pengarna på börsen. Lägg dom på ett vanligt bankkonto med sparränta. Googla på högsta sparräntan med insättningsgaranti och kör på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in