2011-01-22, 11:47
Medlem
LocalHer0s avatar
Hej.
Jag letade efter en liknande trd men kunde dock inte hitta ngon som lste mitt problem,
s jag frsker hr.
Jag har sedan ett par r haft en Powerbook G4 17 tum som jag flitigt anvnder till att redigera bilder och klippa film p och surfa sklart. Problemet r att den brjar ge med sig lite och medans jag skriver s kommer bokstverna lite efter och det tar ngon sekund innan saker man markerar bli markerade, ja den r helt enkelt seg/verbelastad vilket kanske inte r s konstigt eftersom jag stndigt ligger under 8 gb ledigt, oftast mindre. Har senaste ret krigat fr att ligga ver 2 gb.

Nu r det s att jag ska flytta och tnkte rensa allt utom mitt musikbibliotek som ligger p 4-5 gb.
Jag har rensat bort allt mjligt skit och allt jag har kvar r en mapp p skrivborde ca 3 gb stor, min musik 5 gb och jag har bara 5 gb ledigt?!
Ngon som har ngra tips om det r en massa dolda filer man kan radera som tar plats, datorcache,ondiga program osv. De enda tillggsprogram jag har r ett gng Adobe program, Coral painter och Final cut pro, vilket inte tar s mycket plats. Jag antar att detta bidrar till att datorn slutar halka efter nr jag skriver.

Tack p frhand! Fred och krlek.
Citera
2011-01-22, 11:52
Medlem
K strre HD maxa Ram minne
Citera
2011-01-22, 13:06
Medlem
LocalHer0s avatar
Inte fr att lta otrevlig, men du kunde lika grna ha skrivit "kp en ny dator".
Maxa RAM r ju frsterligt, men det mste finnas mycket dolda filer om jag skulle rensa allt och har 15 gb ledigt kvar.
Citera
2011-01-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LocalHer0
Maxa RAM r ju frsterligt, men det mste finnas mycket dolda filer om jag skulle rensa allt och har 15 gb ledigt kvar.

Ladda hem Omni Disksweeper http://www.omnigroup.com/products/omnidisksweeper/

Den sker genom hela hrddisken och sorterar allt i storleksordning s ser man direkt vad som tar plats.

Men som tips direkt nu s brukar det finnas ca 2gb skrivardrivrutiner om du inte redan tagit bort dom. Sen om du har GarageBand r det samplingsbiblioteket p ca 2gb eller nt om du inte behver det.

Och efter att du rensat lite kr du Onyx ocks som reparerar och underhller en massa grejjer http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx
Citera
2011-01-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LocalHer0
Hur stor HD har du?
r det en 40Gb disk tycker jg du ska stta i en ny iallafall, r den redan p "250" borde det inte vara nge svrt att ta bort filer
Citera
2011-01-22, 17:59
Medlem
LocalHer0s avatar
Den ligger vll p runt 100 skulle jag gissa p, men jag jobbar allt via en hrddisk p 1 tb men firewire 2 port s d gr det rfort. S tack fr tipset men jag tror inte jag stter i en ny hrddisk, behller nog inte datorn i mera n ett r.

Grymt, drar ner det p en gng och gr igenom.
Tack fr tipsen!
Citera
2011-01-23, 16:03
Medlem
gorapas avatar
Jag tror ju inte att ditt skivutrymme ska pverka hastigheten p datorn nmnvrt s lnge du tminstone har ett par GB ledigt.

Men om du behver plocka frigra mer utrymme r GrandPerspective ett utmrkt och gratis verktyg fr att f en versikt ver vad som tar upp plats p din skiva.

I vrigt kan du ju plocka bort sprk du inte anvnder med Monolingual.

Kolla vilka processer som tar mycket prestanda av datorn med Aktivitetskontroll och avgr om programmet r ndvndigt.
Citera
2011-01-23, 16:07
Medlem
fixiefyllas avatar
tutade in tenfourfox p min G5:a igr, jvlar vilken skillnad p webblsare
http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/
Citera
2011-01-23, 16:09
Medlem
psyjuntas avatar
Om du har tid, ork och lust s tycker jag du ska rensa allt och gra en nyinstallation.
Citera
2011-01-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyjunta
Om du har tid, ork och lust s tycker jag du ska rensa allt och gra en nyinstallation.

+1
Att installera om OSX kommer gra underverk Datorn kommer knnas som ny!
Citera
2011-01-23, 21:34
Medlem
Deliras avatar
Generellt sett br man ha minst 10% ledigt p en hrddisk, program och system anvnder ju hrddisken fr allt mjligt, inte bara frvaring s att sga. S se till att rensa s att du hamnar p rtt sida om den siffran. Sen kan du kra en sker start hll ner shift under uppstart s rensar du ur systemet. Nr du startar om den igen kan du hlla ner shift-alt-P-R och lta startljudet ljuda ett par tre gnger. Nr datorn startat igen s startar du upp skivverktyg och reparerar skivbehrigheter p hrddisken. Nr den r klar med det, starta om den igen.

Kolla om det gr ngon skillnad.

Om det r ngra specifika program som strular s kan man slnga instllningsfilerna som ligger i users/ditt konto/preferences/ leta upp den filen som tillhr det program som brkar och kasta den alternativt flytta till skrivbordet. Programmet skapar en ny instllningsfil nr det startar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in