2017-09-11, 01:39
Medlem
Tommy Körberg verkar vara tjenis med alla svenska kändisar som dött nyligen och ställer mer än gärna upp i kvällstidningen i samband med kändisens bortgång.

"Loffe" berättade för Körberg – plågades av cellgifterna" "Tommy Körberg om sista mötet med Gösta Ekman" och "Så minns Körberg Hasse Alfredsson" och en från 2015 ”Sörjer Peter Lundblads bortgång. Må Du vila i frid. Vi går på mässan i morgon och tänder ett ljus för Ditt minne. Farväl...”
– Jag stod i solen på Mallorca när jag fick det tråkiga beskedet. Och det är så jag kommer minnas honom, säger Tommy Körberg när Nöjesbladet når honom på telefon."
Senast redigerad av tulipa 2017-09-11 kl. 01:48.
Citera
2017-09-11, 09:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulipa
Tommy Körberg verkar vara tjenis med alla svenska kändisar som dött nyligen och ställer mer än gärna upp i kvällstidningen i samband med kändisens bortgång.

"Loffe" berättade för Körberg – plågades av cellgifterna" "Tommy Körberg om sista mötet med Gösta Ekman" och "Så minns Körberg Hasse Alfredsson" och en från 2015 ”Sörjer Peter Lundblads bortgång. Må Du vila i frid. Vi går på mässan i morgon och tänder ett ljus för Ditt minne. Farväl...”
– Jag stod i solen på Mallorca när jag fick det tråkiga beskedet. Och det är så jag kommer minnas honom, säger Tommy Körberg när Nöjesbladet når honom på telefon."
Ja, det är väl inte så konstigt att TK känner många kändisar. Sverige är inte så stort.
Citera
2017-09-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är väl inte så konstigt att TK känner många kändisar. Sverige är inte så stort.
Det var väl mer att han ställer upp i tidningen så fort någon har dött. Att han känner många kändisar tvivlar jag inte på och han verkar ha stått de avlidna rätt så nära.
På aftonbladets reaktion: Ring Tommy han kanske känner personen i fråga.
Citera
2017-09-11, 13:00
Medlem
Det gäller att hålla isär kategorierna kändis och entouraget och i det sammanhanget tillhör nog TK till den senare kategorin.
Citera
2017-10-20, 04:38
Medlem
Kaendiss avatar
Still going strong.

Tommy invigde den renoverade glasobelisken vid Sergels torg igår kväll.

Artikel + video där han sjunger "stad i ljus": http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-invigs-glasobelisken-med-ljus/repqjs!BXgYSFbcuwO2jSwZtY2wDg/
Citat:
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) var också på plats under återinvigningen av obelisken, som också kallas Öhrströms pinne efter dess skapare.

(...)
– Det har talats om hur tävlingsförslaget 1964 skulle ha gnistrat och var tänkt att ge det moderna city en poetisk lyster. Det blev inte så.
(...)

Men när glasobelisken nu återinvigs har ett helt nytt modernt ledljussystem installerats – vilket gör att den nu lyser som en gigantiskt lampa mitt i stan.
Citera
2017-10-29, 18:17
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tommy har ju sjungit in Glimmande Nymf av Bellman men har han tolkat några fler av dennes mera kända Sånger och Epistlar?

Hade varit härligt att höra Solen glimmar blank och trind och Upp amaryllis.

1993 skall han ha spelat/sjungit in en Bellmanskiva men hittar bara Glimmande Nymf,
Herr Bacchus Han Är En Riddare Båld, Gamle Bror Jockum, Klang Vid Denna Ragan! och
Om Ödet Mig Skull' Skicka på YouTube. Inte de allra bästa och mest kända ( förutom Glimmande Nymf) som Så lunka vi så småningom, Märk hur vår skugga och Hvila vid denna källa.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-10-29 kl. 18:22.
Citera
2017-10-29, 19:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Tommy har ju sjungit in Glimmande Nymf av Bellman men har han tolkat några fler av dennes mera kända Sånger och Epistlar?

1993 skall han ha spelat/sjungit in en Bellmanskiva men hittar bara Glimmande Nymf,
Herr Bacchus Han Är En Riddare Båld, Gamle Bror Jockum, Klang Vid Denna Ragan! och
Om Ödet Mig Skull' Skicka på YouTube. Inte de allra bästa och mest kända ( förutom Glimmande Nymf) som Så lunka vi så småningom, Märk hur vår skugga och Hvila vid denna källa.
Tommy Körberg har på grammofonskiva tolkat en bra version av "Stolta stad" (FE 33). Han har också spelat in "Ack vad för en usel koja" (FE 34) och "Ulla min Ulla" (FE 72)

PS: Tack för länken till Thord Lindé och Solen glimmar blank och trind. Jag har sett honom några gånger och han är... inlevelsefull . Här har du en länk till en trevlig sång om en av de få av Fredmans sånger som handlar om Kämpendahl, förste härolden i Bacchi tempel

https://www.youtube.com/watch?v=JHtfPcyaTzo
Citera
2017-10-29, 19:46
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:

Han verkar inte ha sjungit in de mest kända som du listar, jag hittar inget på SMDB iaf. Jag sitter iofs på mobilen och kan ha missat nåt. Kanske söka på andra termer?

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=K%C3%B6rberg+Bellman+typ%3Afonogram&x=0&y =0
Citera
2017-10-29, 21:10
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Tommy Körberg har på grammofonskiva tolkat en bra version av "Stolta stad" (FE 33). Han har också spelat in "Ack vad för en usel koja" (FE 34) och "Ulla min Ulla" (FE 72)

PS: Tack för länken till Thord Lindé och Solen glimmar blank och trind. Jag har sett honom några gånger och han är... inlevelsefull . Här har du en länk till en trevlig sång om en av de få av Fredmans sånger som handlar om Kämpendahl, förste härolden i Bacchi tempel

https://www.youtube.com/watch?v=JHtfPcyaTzo

Kul å höra att du gillar Thord Lindé, han är karismatisk och skicklig och säkert en medlem i Bacchi Orden det enda man kan klaga på med hans version av Solen glimmar blank och trind är att den är i långsammaste laget. Här en snabbare version av Fred Åkerström.

Körberg skulle nog tolka Bellman bra även idag trots sin ålder.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-10-29 kl. 21:18.
Citera
2017-10-29, 22:01
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Kul å höra att du gillar Thord Lindé, han är karismatisk och skicklig och säkert en medlem i Bacchi Orden det enda man kan klaga på med hans version av Solen glimmar blank och trind är att den är i långsammaste laget. Här en snabbare version av Fred Åkerström.

Körberg skulle nog tolka Bellman bra även idag trots sin ålder.
Jag trodde man slutade att försöka tolka Bellman efter att Vreeswijk en gång för alla totalt utraderade möjligheten att göra det bättre. Han knäckte enligt rykten Åkerström som insåg att han var på delad 27:e plats.
Citera
2017-11-22, 15:42
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vllket inspelning är Tommys bästa?

Jag skulle nog säga O helga natt.
Citera
2018-01-20, 13:16
Medlem
freeriderXIIs avatar
Den här är riktigt bra. Sök dig till bergen från svenska uppsättningen av Sound of Music på 1990-talet som också innehöll Carola.

På engelska heter den Climb every mountain. Brukar sjungas av en nunna men här med Tommy, klockrent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in