Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Tommy Körberg blir 66 år gammal nästa år och varken stämbanden eller resten av kroppen är sexton eller sjutton längre. Sångare på hög nivå tappar lätt en del av rösten (vilket är omvittnat av många sångare) om dom inte tar hand om sig.
Jo, men en sextonåring med målbrottet bara ett par år bakom sig har inte tillnärmelsevis hela rösten med sig heller. Rösten på en tenor/tenorbaryton av min typ fortsätter att mogna till efter tjugo, och det ska man vara medveten om när man väljer repertoar. Det var liksom min poäng att min omdömesgilla sånglärare tyckte att den var tillräckligt lite vokalt krävande för en sextonåring med lovande, men omogen röst.
Citat:
Körberg har varit lite för levnadsglad. Med hänsyn till det är jag personligen imponerad av att Körberg fortfarande turnerar och senast jag hörde honom så skämde han inte ut sig.
Ave Maria är i första hand avsett för en sopran även om det finns en hel del tolkningar av manliga sångare, företrädesvis tenorer.
Originaltonarten B-dur är rätt bekväm också för en hög baryton. Den går inte högre upp än f, även om den håller sig ganska mycket uppe på c-d. Och Körberg är en ljus baryton som åtminstone har nått högt upp i tenorregistret tidigare. Plus att det är helt accepterat för lägre röstlägen att ta den i Ass- eller G-dur.
Citat:
Den kräver stenhård kontroll över rösten och Körberg har inte den tekniken (han har aldrig haft den tekniken), hans glissandon blir lite mekaniska, korta och avhuggna
Vänta nu här. Glissandi i Schuberts
Ave Maria? Är du säker på att det inte är
Gounods Ave Maria du snackar om?

Groban sjunger i alla fall Schuberts
Ave Maria, och jag skulle inte rekommendera några medvetna glissandi i den alls.
Citat:
och han saknar dom mjuka övergångarna som krävs för att kunna sjunga Ave Maria på hög nivå.
Körberg är rutinerad. Om jag hade Körbergs pipa och skulle sjunga Schuberts
Ave Maria, skulle jag börja med att inte blåsa på så förbannat, och om det blir jobbigt på höjden i måttlig styrka, plocka ner den i Ass. Det hjälper ett gott stycke.
Citat:
O Helga Natt är så här i juletider ett praktnummer av Tommy Körberg. Jag lyssnade precis på ett par av hans inspelningar och han fuskar lite där också, trots att O Helga Natt är lättare att sjunga än Ave Maria för en sångare av Körbergs kaliber.
Det är ju lite färre toner i
O, helga natt än i Schuberts
Ave Maria, så gillar man inte att byta ton är O, helga natt enklare.

Sen är ju problemet med den låten att Håkan Hagegård har gjort en såpass kanonisk version att alla andra barytoninsjungningar av den medvetet eller omedvetet jämförs med Håkans, och sjunger man inte som han är det fel...
(Mitt sätt att lösa det problemet på är att ta den på originalets franska, med bakre rullande Edith Piaf-r. Då tänker inte en jävel på Håkan Hagegård, medvetet eller omedvetet...)