2013-11-18, 14:39
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tydligen skall Körberg sjunga svenska nationalsången på Friends mot Portugal. Bra av fotbollförbundet.

Hoppas att han får orkesterljud i bakgrunden och inte behöver sjung a cappella. En ensam röst utan orkesterljud kan låta lite stelt och öde. Ett misstag som Svenska fotbollförbundet gjort då och då.

Den portugisiska framförs av Vera Salgado Guita.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-18 kl. 14:43.
Citera
2013-11-18, 15:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag såg honom live på mitten av 90-talet då tog han några höga C och var snäppet bättre än idag.

Såg honom också live för något år sedan och kan säga att han låter bättre live än på den inspelade materialet för tv.

Körberg passerade sin musikaliska peak för flera år sedan men kan fortfarande. Nuförtiden kör han lite tricks med bland annat gubbvibrato för att inte rösten skall spricka. Oavsett vilket så hade han en imponerande pipa på 90-talet. Inte många trodde väl att Tom i gruppen Tom, Mick och Maniacs skulle utvecklas så pass.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tom_%26_Mick_%26_Maniacs

Idag ser han gammal ut. Det syns i ansiktet att huden börjar tappa spänsten. Han har inte heller enbart levt på ekologisk mat och dryck och han är nog lite sliten av sena nätter, sprit och lite för mycket av allting.

Apropå feministerna så har dom sannolikt rätt.

Jag träffade Tommy Körberg för några år sedan på X2000 mellan Stockholm och Malmö. Han klev på tåget någonstans i Småland, jag hjälpte honom med hans två stora väskor eftersom han hade stora problem med ryggen. Vi bytte några ord.
Citera
2013-12-12, 21:11
Medlem
freeriderXIIs avatar
Synd att Körberg aldrig sjöng in en duett med den stora Whitney Houston det hade varit något att lyssna på. Shirley Bassey lever dock och med henne borde han sjunga något om det går att ordna. Även om det borde ha skett redan på 1980-1990-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=51Wg6k9cWhM

Här Shirley Bassey från i år:

http://www.youtube.com/watch?v=-_RANhswuYw
Senast redigerad av freeriderXII 2013-12-12 kl. 21:36.
Citera
2013-12-13, 11:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Synd att Körberg aldrig sjöng in en duett med den stora Whitney Houston det hade varit något att lyssna på. Shirley Bassey lever dock och med henne borde han sjunga något om det går att ordna. Även om det borde ha skett redan på 1980-1990-talet.

Shirley Bassey har genom åren haft en förmåga som många s k "artister" har saknat - hon kan sjunga.

Problemet för Körberg är att Körbergs och Shirley Basseys karriärer aldrig korsat varandra beroende på bland annat åldersskillnad och olika geografisk placering.
Citera
2013-12-18, 16:41
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här Ave Maria med Josh Groban kanske något för Körberg att sjunga in.

http://www.youtube.com/watch?v=V5j8Tp6SGV8
Senast redigerad av freeriderXII 2013-12-18 kl. 16:58.
Citera
2013-12-18, 20:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Här Ave Maria med Josh Groban kanske något för Körberg att sjunga in.

http://www.youtube.com/watch?v=V5j8Tp6SGV8

Det är tveksamt om Körbergs röst håller för Ave Maria idag. Ave Maria är svårsjungen och innehåller röstpassager som brukar kräva att rösten är på topp.

En erfaren sångare kan ju tricksa lite med rösten i besvärliga partier så Körberg kanske kan övertalas?
Citera
2013-12-20, 15:29
Medlem
freeriderXIIs avatar
Du har helt rätt i att det är ett krävande stycke det vore i alla fall intressant att se hur bra det skulle gå om han försökte framföra den idag.

Citera
2013-12-21, 00:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är tveksamt om Körbergs röst håller för Ave Maria idag. Ave Maria är svårsjungen och innehåller röstpassager som brukar kräva att rösten är på topp.
Vet jag inte om jag tycker. Min sånglärare lät mig sjunga Schuberts Ave Maria när jag var sexton, och jag framförde den offentligt när jag var sjutton. Jag har alltid uppfattat den som ett förhållandevis lätt stycke.
Citera
2013-12-21, 00:38
Medlem
RolleWests avatar
Om Tommy Körberg ,

- En uppstoppad Karaoke Sångare .

And that's it.
Citera
2013-12-21, 17:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vet jag inte om jag tycker. Min sånglärare lät mig sjunga Schuberts Ave Maria när jag var sexton, och jag framförde den offentligt när jag var sjutton. Jag har alltid uppfattat den som ett förhållandevis lätt stycke.

Tommy Körberg blir 66 år gammal nästa år och varken stämbanden eller resten av kroppen är sexton eller sjutton längre. Sångare på hög nivå tappar lätt en del av rösten (vilket är omvittnat av många sångare) om dom inte tar hand om sig. Körberg har varit lite för levnadsglad. Med hänsyn till det är jag personligen imponerad av att Körberg fortfarande turnerar och senast jag hörde honom så skämde han inte ut sig.

Ave Maria är i första hand avsett för en sopran även om det finns en hel del tolkningar av manliga sångare, företrädesvis tenorer. Den kräver stenhård kontroll över rösten och Körberg har inte den tekniken (han har aldrig haft den tekniken), hans glissandon blir lite mekaniska, korta och avhuggna och han saknar dom mjuka övergångarna som krävs för att kunna sjunga Ave Maria på hög nivå.

O Helga Natt är så här i juletider ett praktnummer av Tommy Körberg. Jag lyssnade precis på ett par av hans inspelningar och han fuskar lite där också, trots att O Helga Natt är lättare att sjunga än Ave Maria för en sångare av Körbergs kaliber.
Citera
2013-12-21, 19:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Tommy Körberg blir 66 år gammal nästa år och varken stämbanden eller resten av kroppen är sexton eller sjutton längre. Sångare på hög nivå tappar lätt en del av rösten (vilket är omvittnat av många sångare) om dom inte tar hand om sig.
Jo, men en sextonåring med målbrottet bara ett par år bakom sig har inte tillnärmelsevis hela rösten med sig heller. Rösten på en tenor/tenorbaryton av min typ fortsätter att mogna till efter tjugo, och det ska man vara medveten om när man väljer repertoar. Det var liksom min poäng att min omdömesgilla sånglärare tyckte att den var tillräckligt lite vokalt krävande för en sextonåring med lovande, men omogen röst.

Citat:
Körberg har varit lite för levnadsglad. Med hänsyn till det är jag personligen imponerad av att Körberg fortfarande turnerar och senast jag hörde honom så skämde han inte ut sig.

Ave Maria är i första hand avsett för en sopran även om det finns en hel del tolkningar av manliga sångare, företrädesvis tenorer.
Originaltonarten B-dur är rätt bekväm också för en hög baryton. Den går inte högre upp än f, även om den håller sig ganska mycket uppe på c-d. Och Körberg är en ljus baryton som åtminstone har nått högt upp i tenorregistret tidigare. Plus att det är helt accepterat för lägre röstlägen att ta den i Ass- eller G-dur.
Citat:
Den kräver stenhård kontroll över rösten och Körberg har inte den tekniken (han har aldrig haft den tekniken), hans glissandon blir lite mekaniska, korta och avhuggna
Vänta nu här. Glissandi i Schuberts Ave Maria? Är du säker på att det inte är Gounods Ave Maria du snackar om? Groban sjunger i alla fall Schuberts Ave Maria, och jag skulle inte rekommendera några medvetna glissandi i den alls.

Citat:
och han saknar dom mjuka övergångarna som krävs för att kunna sjunga Ave Maria på hög nivå.
Körberg är rutinerad. Om jag hade Körbergs pipa och skulle sjunga Schuberts Ave Maria, skulle jag börja med att inte blåsa på så förbannat, och om det blir jobbigt på höjden i måttlig styrka, plocka ner den i Ass. Det hjälper ett gott stycke.

Citat:
O Helga Natt är så här i juletider ett praktnummer av Tommy Körberg. Jag lyssnade precis på ett par av hans inspelningar och han fuskar lite där också, trots att O Helga Natt är lättare att sjunga än Ave Maria för en sångare av Körbergs kaliber.
Det är ju lite färre toner i O, helga natt än i Schuberts Ave Maria, så gillar man inte att byta ton är O, helga natt enklare. Sen är ju problemet med den låten att Håkan Hagegård har gjort en såpass kanonisk version att alla andra barytoninsjungningar av den medvetet eller omedvetet jämförs med Håkans, och sjunger man inte som han är det fel...

(Mitt sätt att lösa det problemet på är att ta den på originalets franska, med bakre rullande Edith Piaf-r. Då tänker inte en jävel på Håkan Hagegård, medvetet eller omedvetet...)
Citera
2013-12-21, 19:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Körberg är rutinerad. Om jag hade Körbergs pipa och skulle sjunga Schuberts Ave Maria, skulle jag börja med att inte blåsa på så förbannat, och om det blir jobbigt på höjden i måttlig styrka, plocka ner den i Ass. Det hjälper ett gott stycke.

Körberg är som sagt rutinerad. Han ger sig inte på musik där han vet att tekniken fäller honom. Han är definitivt inte intresserad av något halvdassigt resultat vilket är en av anledningarna till att vi aldrig får höra honom sjunga Ave Maria offentligt.

Vi skall självklart inte jämföra Körberg med Håkan Hagegård, den jämförelsen är inte rättvis. Vi skall ännu mindre jämföra honom med Jussi Björling när vi nämner O helga natt. Dock är det alltid intressant att först lyssna på Körberg...och sedan på Jussi. Då märker man hur mycket frånvaro av rätt teknik innebär.

Nåja, nu vi har frestat på moderatorernas tålamod när det gäller OT. Åter till ordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in